ظریف: آمریکا برای شورای امنیت شعور قائل نیست/قطعنامه تمدید تحریم رای نمی‌آورد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: یقین دارم که قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی رای نخواهد آورد و به احتمال قریب به یقین با قطعنامه جدیدی روبه‌رو نمی‌شویم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که واکنش جمهوری اسلامی به احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چیست، گفت: آمریکایی‌ها سه ماه است روی یک قطعنامه‌ بسیار طولانی و تند، با مفاد در برخی موارد بسیار غیرقابل‌باور، مشغول رایزنی با همه دنیا بودند و از همه توان خود در دوران کرونا استفاده کردند و در بالاترین سطوح وزارت خارجه به خصوص شخص وزیر خارجه آمریکا، سفرهایی به کشورهای مختلف داشتند و به این نتیجه رسیدند که این قطعنامه کمتر از پنج رای می‌آورد.

وی افزود: حتی در برخی پیش‌بینی‌ها در نیویورک گفته شد که این قطعنامه یک یا دو رای می‌آورد. این کار باعث می‌شد که انزوای آمریکا در دنیا به صورت کامل و مشخص نشان داده شود. هفته گذشته آمریکایی‌ها گفتند که روز دوشنبه به صورت رسمی سندشان را پخش می‌کنند و روز بعد درباره آن رأی‌گیری انجام می‌شود اما دیروز عصر شنیدیم که رأی‌گیری را به تعویق انداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آنان یک قطعنامه کوتاه‌تر و در چند بند اما با همان هدف قبلی را منتشر کردند و به صورت موزیانه کوشیدند که آن را به تصویب برسانند. آنان برای اعضای شورای امنیت شعوری قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر یک قطعنامه پنج‌صفحه‌ای را به پنج خط برسانند، تغییر محتوایی ایجاد شده است!

ظریف تصریح کرد: این قطعنامه بسیار غیرقانونی است. می‌خواهند از مکانیزم شورای امنیت برای نابودکردن خود شورای امنیت استفاده کنند و یقین دارم که این قطعنامه هم رای نخواهد آورد. حتی تعداد آرای آن هم بسیار کم خواهد بود و به احتمال قریب به یقین با قطعنامه جدیدی روبه‌رو نمی‌شویم.

 وی یادآور شد: آمریکایی‌ها می‌دانند که قطعنامه‌شان رأی نمی‌آورد و برای همین اعلام کردند که از روش «اسنپ‌بک» استفاده می‌کنند. در این روش از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از آن ندارد. سه کشور اروپایی هم به آمریکا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ‌بک کند. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی یادآور شد: آقای بولتون که طراح و مهندس خروج آمریکا از برجام بود در همان زمان خروج صریحا در پاسخ به پرسشی که گفته بود آیا از اسنپ‌بک استفاده می‌کنید یا نه، تاکید کرد که ما از برجام خارج شدیم و این حق را نخواهیم داشت. آنان این کار را کردند چون تصور می‌کردند خروج از برجام و فشار حداکثری می‌تواند جمهوری اسلامی را ظرف چندماه از پا درآورد اما امروز که در این سیاست شکست خوردند فکر می‌کنند که حقوق بین‌الملل هم با شکست‌خوردن و بالاپایین‌شدن آمریکا تغییر می‌کند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر محتوای برجام از سوی برخی کشورهای اروپایی و ارائه این طرح به آمریکا مطرح شده، تصریح کرد: اگر این طرح را به آمریکا دادند پس به ما نداده‌اند حتماً. ما هیچ طرحی که در آن تغییری در برجام داده شود را نمی‌پذیریم.

وی در واکنش به سخنان ترامپ مبنی بر اینکه من طی چند هفته با ایران به توافق می‌رسم، اظهار کرد: ایشان سه سال و نیم وقت داشته است. کسی که در این مدت نتوانسته چنین کاری بکند در مدت چند هفته هم نمی‌تواند چنین کاری بکند؛ واضح است که به آقای ترامپ مشاوره غلط داده‌اند. آنان باید به تعهدات خود بازگردند، خسارت مردم ایران را پرداخت کنند و به شرارت‌های خود در منطقه پایان دهند و آن وقت شرایط فرق خواهد کرد اما اینکه تصور کنند پس از انتخابات اتفاق خاصی رخ می‌دهد اینگونه نیست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واکنش ایران به انفجار بندر بیروت گفت: فاجعه‌ای که در بیروت رخ داد تمام دنیا را متاثر کرد و در شوک روانی قرار داد. متاسفانه ایالات متحده برخلاف وضعیت کرونا و این فاجعه، همچنان تحریم‌های خود را علیه لبنان ادامه می‌دهد، برخی کشورهای منطقه هم همچنان ادعاهای سیاسی بی‌موردی را در این زمینه مطرح می‌کنند.


ظریف تاکید کرد: آنچه که امروز نیاز داریم این است که علاوه بر تحقیق جدی درباره مسئولان این فاجعه که خواست مردم و دولت لبنان است، به کمک‌رسانی فوری انسانی و بازسازی لبنان متمرکز شویم و از بهره‌برداری سیاسی دوری کنیم. آنانی که تلاش کردند بهره‌برداری سیاسی داشته باشند تاکنون موفق نبودند چون مردم نسبت به بهره‌برداری سیاسی از یک فاجعه انسانی برخورد خوبی نخواهند داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.