عباس رافعی:فیلم های دفاع مقدس نباید برای گیشه ساخته شوند

به گزارشممتازنیوز، عباس رافعی در گفتگو با روابط عمومی جشنواره فیلم دفاع مقدس افزود: در دوران مدیریت محمد بهشتی در فارابی در ژانرهای مختلف تلاش شد تا فیلم دفاع مقدس تولید کنند تا آنجا که فیلم “دیده بان” در یک نگاه خاص و همزمان فیلم “افق” با نگاهی به مخاطب تولید شود.
این کارگردان همچنین گفت: در دهه های بعدی فیلم های دفاع مقدس بیشتر به سمت جذب مخاطب رفتند و تلاش کردند تا ارتباط بی واسطه و مستقیمی با مخاطب طبقه متوسط داشته باشند که حاصل آن فیلم های پر مخاطبی است که در دهه دوم شاهد آن بودیم.
رافعی یادآور شد: در دهه سوم نیز فیلم هایی ساخته شدند که سعی کردند نگاه انتقادی یا نگاهی کالبد شکافانه به دفاع مقدس داشته باشند مثل فیلم” اتوبوس شب”.
رافعی گفت:  وقتی از فاصله دور به سینمای دفاع مقدس می نگریم متوجه می شویم کارنامه خوبی دارد چرا که از زاویه های مختلفی به دفاع مقدس چه در زمینه فیلم های حماسی که در ابتدای جنگ ساخته شدند و جوانان را ترغیب می کردند تا به سمت جبهه ها بروند و چه فیلم هایی که سعی می کردند تحلیل کنند که چرا به جنگ برویم و دفاع کنیم نگاه شده است.
این کارگردان متذکر شد: اگر آثار دفاع مقدس فقط برای جذب مخاطب و گیشه ساخته شود قطعا عناصر اصلی خود را از دست می دهد.
وی ادامه داد: آثار دفاع مقدس علاوه بر اینکه  باید تاریخ نگاری داشته باشند باید در طول زمان دیده شوند و نخواهیم که بک فیلم ارزشمند بیاید و گیشه ها را فتح کند چرا که  تاریخ نشان داده فیلم هایی که یک شبه گیشه ها را فتح می کنند یک شبه هم ابهت خود را از دست می دهند اما  خوشبختانه فیلم های دفاع مقدس ما همواره که در طول تاریخ زنده نگه داشته شده اند.
وی با بیان اینکه متاسفانه ملاک ارزشمندی یک فیلم اکنون به جذب مخاطب پیوند خورده است گفت:  فکر می کنم بینندگان این آثار تنها در طول زمان وجود دارند. فیلم مهاجر آقای حاتمی کیا  که یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس است همچنان دیده می شود اما بودند فیلم هایی که مخاطب فراوان داشتند اما الان نمی توانیم اسم آنها را بیاد آوریم.
 
رافعی همچنین گفت:  فیلم ها ی دفاع مقدس باید وامدار سینما باشد و عناصر هنری  در آن وجود داشته باشد تا به ورطه شعار و یک سو نگری هایی نرود.
وی با بیان اینکه فیلم های دفاع مقدس نباید سفارشی باشد بیان کرد: اگر سفارش دهنده خود را تحمیل کند ناگزیراست که منافع سفارش دهنده را هم در نظر بگیرید و از اینجا است که از عناصر سینما دور می شویم و مجبور به مستقیم گویی و شعار می شود و نمی تواند وارد عرصه های بین المللی شود.
سازنده  فیلم های جنگ” ۳۳ روزه” و “بیگانگان” گفت: این فیلم ها در که در جشنواره های مختلف  حضور داشتند و من سعی کرده ام در این فیلم ها بیشتر به روایت داستان و دستورالعمل های سینما توجه داشته باشم و این موضوع باعث  شد تا این فیلم ها توسط مخاطبان خارجی هم دیده شود.
وی برای رونق و شکوفایی ژانر دفاع مقدس گفت: فکر می کنم باید اجازه دهند تا فیلمسارانی که خود جوش هستند و تصمیم گرفتند فیلمی در مورد ۸ سال دفاع مقدس بسازند دست به کار شوند و آنها به عنوان متولی باشند و به  فیلمسازان دیگر کمک کنیم تا نگاهی به این ژانر نیز داشته باشند و وارد این عرصه شوند./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.