عراق اعلام کرد تا دو سال دیگر مشمول سهمیه بندی در اوپک نخواهد بود

تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی /۰۳/۳۰
ثامر غضبان مشاور ارشد نخست وزیر عراق در امور انرژی روز دوشنبه گفت دست کم دو سال دیگر طول می کشد تا تولید نفت عراق به سطحی برسد که به رایزنی در داخل اوپک درباره تعیین سهمیه تولید نفت بغداد نیاز شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، غضبان گفت تحلیلگران از احتمال بروز اختلاف داخل اوپک بعد از آن که عراق نقش رهبری خود را در این سازمان بازیافته است سخن می گویند.
عراق سالهاست از توافقنامه اوپک درباره تعیین سهمیه تولید اعضا مستثنی شده است. در ماه دسامبر سازمان اوپک سقف تولید کلی نفت این سازمان را سی میلیون بشکه در روز تعیین کرد ولی از پرداختن به مسئله حساس تعیین سهمیه برای هر یک از اعضای این سازمان خودداری کرد.
غضبان در کنفرانس انرژی در لندن گفت: «مسئله سهمیه عراق عامل نگرانی فوری داخل اوپک نیست زیرا هنوز دو سال دیگر طول می کشد تا ظرفیت تولید نفت عراق به چهار میلیون بشکه در روز برسد».
در رایزنی ها داخل اوپک درباره سهمیه تولید نفت عراق، به تولید ایران پرداخته خواهد شد زیرا دو کشور قبل از آغاز جنگ آزادی کویت در سال های ۱۹۹۰-۱۹۹۱ تقریبا به یک اندازه نفت تولید می کردند. ایران می گوید ظرفیت کنونی تولید نفت این کشور حدود چهار میلیون بشکه در روز است.
در نشست هفته گذشته اوپک در وین، این سازمان اعلام کرد تولید نفت خود را که از سقف رسمی سی میلیون بشکه در روز بالاتر است کاهش خواهد داد تا از قیمت ها که از ماه مارس تاکنون بشکه ای سی دلار کاهش یافته است حمایت کند. ولی تعیین نشدن سهمیه برای هر یک از اعضای اوپک، ماموریت این سازمان را برای متقاعد کردن بازار به این که درباره کاهش تولید خود جدی است، دشوارتر می کند. عراق به علت سالها جنگ و تحریم از نظام سهمیه بندی اوپک کنار گذاشته شد.
غضبان گفت آخرین باری که برای عراق سهمیه تولید مشخص شد ژوئن سال ۱۹۹۰ بود که در آن زمان سهمیه تولید ایران و عراق سه میلیون و یکصد و چهل هزار بشکه در روز تعیین شد.
عراق با اجرای طرح های توسعه بخش نفت خود توانسته است تولید نفت خود را به سه میلیون بشکه در روز برساند. آخرین باری که عراق به این سطح از تولید رسیده بود قبل از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰ بود. تولید کنونی نفت عراق اندکی از تولید ایران کمتر است که به علت تحریم های غرب به کمترین سطح در بیست سال اخیر رسیده است. غضبان گفت ظرفیت تولید نفت عراق تا پایان امسال به سه میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز خواهد رسید و پیش بینی می شود میزان تولید عراق تا سال ۲۰۲۴ به چهار و نیم میلیون بشکه در روز برسد. غضبان در کنفرانس لندن تاکید کرد از دست رفتن بخشی از ظرفیت تولید نفت عراق در سه دهه گذشته به نفع دیگر کشورهای تولید کننده تمام شد و برخی از این کشورها نمی توانند به اندازه سهمیه ای که برایشان تعیین شده است نفت تولید کنند. وی تاکید کرد باید سهمیه مناسبی در زمان مناسب برای تولید نفت عراق تعیین شود.
غضبان افزود: «عراق هدف نهایی افزایش تولید نفت خود را از دوازده میلیون بشکه در روز به نه میلیون و سیصد هزار بشکه در روز کاهش داده است». این رقم نیز از نظر کارشناسان بخش انرژی، اغراق آمیز دانسته می شود. حتی در صورتی که تولید نفت عراق به این سطح برسد، این کشور از نظر میزان تولید نفت در داخل اوپک پس از عربستان قرار خواهد گرفت که ظرفیت تولیدش هم اکنون به دوازده و نیم میلیون بشکه در روز می رسد.
۱۴۶/۱۰۴

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.