دیپلماسی فعال، ایران را به کرسی دبیرکلی اوپک نزدیک می‌کند

۲۶اردیبهشت،

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به رقابت سه کشور ایران، عراق و عربستان در کسب پست دبیرکلی اوپک، گفت: ایران می‌تواند با تعاملات گسترده و دیپلماسی فعال خود را به کرسی دبیرکلی اوپک نزدیک کند.

“ابراهیم کارخانه” نماینده مردم همدان در مجلس، در گفتگو با خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، با اشاره به رقابت ایران، عربستان و عراق برای تصدی پست دبیرکلی سازمان اوپک، گفت: دبیرکل اوپک هر دوسال یکبار و به صورت دوره ‌ای به اتفاق آراء ۱۲ کشور عضو انتخاب می‌شوند.

وی در ادامه افزود: اولین دبیرکل اوپک “فواد روحانی” از ایران بود که در ۲۱ ژانویه۱۹۶۱ به این سمت انتخاب شد و قاعدتا باید براین اساس ۲۰ سال بعد نوبت به جمهوری اسلامی ایران می‌رسید که این امر به سبب آغاز جنگ تحمیلی محقق نشد و از آن تاریخ تاکنون نیز از کشورمان فردی به عنوان دبیرکل اوپک انتخاب نشده است.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه ایران تنها یک دوره دبیرکل اوپک بوده، اظهار داشت: در حال‌حاضر ایران، عربستان و عراق داوطلب تصدی کرسی دبیرکلی اوپک می باشند که این موضوع در نشست آینده این سازمان مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در خاتمه با بیان اینکه رقابت نزدیکی به این سه کشور برای احراز پست دبیرکلی اوپک وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند با تعاملات گسترده و دیپلماسی فعال خود را به کرسی دبیرکلی اوپک نزدیک کند.

گفتنی است؛ پیش‌بینی می شود در نشست پیش‌روی اوپک در دهم خردادماه سال جاری بار دیگر شرایط نامزدهای پیشنهادی سه کشور ایران، عراق و عربستان برای دبیرکلی اوپک مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.