دیپلماسی فعال ایران مانعی برای خنثی‌سازی لابی‌های منطقه‌ای در تصدی‌گری اوپک

۱۹خردادماه،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تجربه نیم‌ قرن اخیر در اوپک مشخص کرده که مسئله لابی‌های منطقه‌ای در معادلات این سازمان، سیستم نوبتی بودن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

” جعفر قنادباشی ” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، با اشاره به رقابت سه کشور ایران، عربستان و عراق در کسب پست دبیرکلی اوپک، گفت: با توجه به سیستم نوبتی که در اوپک وجود دارد، ایران می‌تواند با دیپلماسی فعال، خود را به کرسی دبیرکلی اوپک نزدیک کرده و این مهم با انتخاب اشخاص شاخص که حائز ویژگی‌ها و سوابق لازم می باشند، به دست می‌آید.

 
وی با تاکید بر نقش لابی‌ها در تصدی‌گری اوپک، تصریح کرد: اوپک به عنوان یک سازمان مهم انرژی جهانی بوده که هرگونه تصمیم‌گیری در آن بر اقتصاد غرب تاثیر می‌گذارد، بنابراین غرب به دنبال تاثیرگذاری بر لابی‌هایی است که در راستای منافع آنها عمل کند.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: با توجه به اینکه غرب با تبلیغات و راه‌های پنهانی قصد نفوذ و تاثیر بر لابی‌های منطقه‌ای دارد، بنابراین ایران باید برای  انتخاب اشخاص شایسته و با دیپلماسی فعال تلاش کند.
 
قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه نیم قرن اخیر در اوپک مشخص کرده که مسئله لابی‌های منطقه‌ای در معادلات این سازمان، سیستم نوبتی بودن را تحت‌الشعاع قرار داده، بنابراین وجود یک دیپلماسی فعال و انتخاب اشخاص شایسته در نزدیک شدن به تصدی‌گری اوپک، از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
گفتنی است؛ دبیر‌کل اوپک هر دو سال یک‌بار و به صورت دوره‌ای به اتفاق آراء دوازده کشور عضو انتخاب می‌شود.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.