عربستان در بحرین شکست خورده است

خبرگزای آریا- اقدام عربستان در مورد بحرین خطای راهبردی است، امروز عربستان در این کشور شکست خورده و به دنبال راهکاری برای خروج آبرومندانه از این کشور است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌  امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه،  در جمع خبرنگاران در قم با اشاره به بیداری‌های اسلامی، اظهار داشت: آنچه که امروز در بیداری‌های اسلامی شاهد هستیم نتیجه فعالیت حوزه‌های علمیه است، گفتمان منطقی انقلاب اسلامی که عمدتاً برگرفته از منویات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و روحانیت بوده است امروز این بیداری‌ها را ایجاد کرده و خود تبدیل به یک الگو شده است.
وی با تاکید بر این‌که ریشه بیداری‌های اسلامی در دین بوده و نقش حوزه و روحانیت در این زمینه غیرقابل کتمان است، تصریح کرد: هر چند که حوزه‌های علمیه در وقوع خیزش‌ها اسلامی نقش بارزی داشتند، اما دستگاه وزارت خارجه به طور منسجم و تخصصی از ظرفیت‌های حوزه در این زمینه استفاده نکرده است، هرچند طی ماه‌های اخیر اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

* از ظرفیت‌های حوزه استفاده نکرده‌ایم
عبداللهیان تاکید کرد: استفاده نکردن از ظرفیت حوزه نقصی در دیپلماسی ایران است که ما در صدد رفع  این مشکل هستیم.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، گفت: امروز استکبار جهانی در صدد جهت‌دهی انقلاب‌ها به سمت منافع خود بوده و در تلاش است تا این حرکت ضد سلطه را به گونه دیگر جلوه دهد
عبداللهیان با بیان این مطلب که به حاشیه راندن نظام سلطه و رژیم صهیونیستی و ارتقاء موقعیت فلسطبن و بحث مقاومت از جمله دستاوردهای بیداری اسلامی است، گفت: دشمنان تلاش کردند تا دستاوردهای انقلاب‌ها را به انحراف بکشانند که خوشبختانه با مقاومت مردم موفق به این امر نشدند، لذا در مرحله بعدی در مقابل این خیزش‌ها مقاومت نمودند که این امر نیز چون با خواسته‌های مردم مخالف بود، به نتیجه نرسید.
وی، راه‌کار جدید استکبار جهانی برای مقابله با انقلاب‌های اخیر، ادامه داد: اقدامی که اخیراً استکبار جهانی آن را سرلوحه خود قرار داده است از بین بردن  ترتیبات سیاسی جدید با محوریت حذف فلسطین و جایگزینی رژیم صهیونیستی و ارتقاء جایگاه غرب  می‌باشد که  نقطه اصلی این حرکت بحث سوریه است.

* عربستان به دنبال سرپوش گذاشتن به جنایات خود است
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب که هر کشوری با هدف خاصی به مخالفت با سوریه پرداخته است، گفت: هدف عربستان از مخالف با سوریه، سرپوش گذاش بر جنایت خود در بحرین می‌باشد و در صدد است با طولانی کردن بحران در سوریه، بحرین و یمن را کنترل کند.
وی با بیان این مطلب که امروز بیش از ۷۰ نظام سیاسی در صدد براندازی دولت سوریه و با هدف تغییر ژئوپلوتیک در منطقه هستند، افزود: دشمنان تصور می‌کنند اگر سوریه سرنگون شود،  حزب‌الله و نیروهای مقاومت کارایی خود را از دست خواهند داد لذا با تمام قوا به این کشور حمله سیاسی کرده‌اند.
عبداللهیان، به راهبرد ایران در این مسئله اشاره کرد و گفت: معتقدیم همان‌گونه که در سایر کشورهای عربی اصلاحات ضروری است، در سوریه هم این امر ضروری است؛ راهبرد ایران سیاست دوگانه نیست، بلکه از دیالوگ مشترک در مورد تمام انقلاب‌‌ها استفاه می‌کنیم و معتقدیم در تمام انقلاب‌ها باید مطالبات مردم مورد توجه قرار گرفته، و دخالت‌های خارجی محکوم و اصلاحات انجام شود.

* خطای راهبردی عربستان
وی با انتقاد از برخورد دوگانه مجامع بین‌المللی نسبت به بحرین و سوریه، گفت: اقدام عربستان در مورد بحرین خطای راهبردی است، امروز عربستان در این کشور شکست خورده و به دنبال راهکاری برای خروج آبرومندانه از این کشور است.
عبداللهیان در بخش پایانی سخنان خود با محکوم کردن اقدام عربستان در اعدام اتباع ایرانی، گفت: عربستان در این زمینه طبق قوانین بین المللی عمل نکرده و رفتارهای متناقضی داشت، به طوری که از یک طرف وزیر امور خارجه این کشور از به تعویق افتادن این اعدام‌ها خبر داد و از طرفی ما باخبر شدیم در همان روز اتباع ایرانی اعدام شدند.
وی با تاکید بر این‌که این اقدام عربستان یک اقدام سیاسی بود، گفت: ما از تمام ابزارهای دیپلماتیک، کنسولی و بین‌المللی برای احقاق حقوق سایر زندانیان محکوم به زندان و دادن پاسخ مناسب به عربستان استفاده خواهیم کرد و آل سعود باید هزینه سنگینی را در قبال اعمال خود بپردازد.

* تأکید مراجع عظام بر دقاع از حقوق اتباع ایرانی
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که هنوز اتهام این افراد برای ما محرز نشده است، به سفر امروز خود به استان قم و دیدار با مراجع اشاره کرد و گفت: مراجع عظام تقلید در این دیدارها بر وحدت شیعه و سنی تاکید فراوان داشتند و انتظار آنها از دستگاه دیپلماسی، دفاع از حقوق اتباع ایرانی می‌باشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.