عفونت‌های ادراری کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر محمدرضا نوروزی، متخصص بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دوران کودکی است و می‌تواند به آسیب کلیه بینجامد.

عفونت ادراری بیماری‌ای است که بر اثر وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌‌شود. عفونت یا فقط مثانه را درگیر می‌کند یا ممکن است دستگاه ادراری فوقانی یعنی کلیه را نیز درگیر کند.

بسیاری از میکروب‌ها که در داخل بدن حضور دارند، به مناطقی انتقال می‌یابند که باعث آزار و اذیت می‌شوند و معمولا در کودکان این میکروب‌ها در داخل دستگاه مدفوع قرار دارند.

گاهی نیز در دختربچه‌ها در دستگاه تناسلی قرار دارند. این میکروب‌ها به دستگاه ادراری رفته، تکثیر می‌شوند و کودک مستعد آزار و اذیت می‌شود.

چنانچه میکروب‌ها در مثانه باشند، اختلال در ادرار و عوارضی مانند سوزش و خون در آن و قطره‌ای شدن ادرار را به همراه دارند.

برخی از بیماران که دچار عفونت در ادرار می‌شوند، ادرار به جای این که به مثانه بیاید، به بیرون پس می‌زند و برمی‌گردد به سمت بالا و به داخل کلیه می‌رود و در درازمدت نارسایی کلیه به وجود می‌آورد.

علائم عفونت ادراری 

علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که درگیری سیستم ادراری محدود به مثانه است یا کلیه‌ها را هم درگیر کرده است.

اگر درگیری فقط در محدوده مثانه باشد، معمولا علائم به صورت تکرار ادرار، سوزش ادرار، بی‌اختیاری ادرار، زور زدن هنگام ادرار، بوی بد ادرار و در مواردی وجود تب (معمولا خفیف و کمتر از یک درجه) خواهد بود.

تشخیص درگیری مثانه آسان است، زیرا علائم بالینی واضحی دارد. اغلب نشانه‌های عفونت ادراری در کودکان بیقراری در ادرار کردن، تب، لرز و شیر نخوردن کودک است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.