علائم شایع سنگ کلیه چیست؟

خبرگزای آریا- متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری تناسلی درد‌های مزمن پهلو‌ها را از جمله علایم شایع سنگ کلیه دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، محسن عالمی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ایران در موقعیت آب و هوایی گرم و معتدل قرار دارد، شیوع سنگ‌های ادراری در جمعیت عمومی تا حدودی بالاست و برای پیشگیری از ابتلای کمتر به سنگ‌های سیستم ادراری رعایت برخی نکات ضرورت دارد.
وی مصرف فراوان مایعات برای جلوگیری از سنگ کلیه را ضروری دانست و گفت: مصرف آب باید به میزانی باشد که ادرار همیشه و به خصوص در فصل‌های گرم سال رنگ روشنی داشته باشد.
متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری تناسلی با بیان اینکه به طور متوسط یک فرد باید در طول روز حدود ۲ لیتر مایعات مصرف کند، گفت: این میزان مصرف آب باعث می‌شود شدت رسوب املاح در کلیه‌های فرد کاهش پیدا کند.
وی با تأکید بر لزوم  کاهش مصرف نمک اظهار داشت: نمک باعث تسهیل رسوب املاح در کلیه‌ها می‌شود و میزان سنگ‌سازی در کسانی که نمک زیاد مصرف می کنند نسبت به افراد عادی بیشتر است.
عالمی کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی را از دیگر موارد مؤثر دانست و افزود: برخلاف تصور عام در اکثریت افراد مصرف لبنیات باعث افزایش سنگ‌سازی نمی‌شود در موارد محدودی توصیه به کاهش مصرف لبنیات می‌شود اما به صورت معمول مصرف روزانه شیر، پنیر، لبنیات و ماست در دو تا سه وعده غذایی توصیه می‌شود.
وی عوامل ژنتیک را در بروز سنگ  کلیه موثر خواند و گفت: این موضوع به خصوص در بچه‌ها و افرادی که در سنین پایین دچار سنگ‌سازی می‌شوند، وجود دارد و این افراد باید از نظر مشکلات متابولیکی ارزیابی شوند.
متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری تناسلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ضرورت بررسی‌های ماهانه برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه گفت: معمولاً در افراد سالم تا زمانی که فرد علامت خاص و مشخصی ندارد نیاز به پیگیری مشکلات کلیوی از جمله سنگ کلیه نیست.
وی درد‌های مزمن پهلو‌ها را از جمله علایم شایع سنگ کلیه دانست و افزود: حرکت سنگ‌های کوچک باعث دردهای شدید و آزار‌دهنده و حتی همراه با تهوع و استفراغ می‌شود.
وی از جمله عوامل مؤثر در سنگ‌سازی را عوامل محیطی خواند و گفت: نوع شغل مثل شغل‌هایی که در محیطی با حرارات بالا قرار دارند همچون کار در ذوب آهن و در کنار کوره‌های ذوب آهن، با افزایش میزان تعریق و کاهش حجم ادرار احتمال رسوب را بالا می‌برد.
متخصص جراحی کلیه و مجاری اداری تناسلی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در منطقه جغرافیایی گرمسیر میزان سنگ‌های کلیه بالا است، گفت: آب همدان سنگین است اما مطالعات نشان داده کیفیت آب و خصوصیات آن تأثیری در بروز سنگ کلیه ندارد.
وی اضافه کرد: در زمینه سنگ معمولاً سنگ‌های کوچکی است که سنگ‌ریزه‌هایی که از داخل کلیه حرکت می‌کند، در مسیر حالب قرار گرفته و فرد را دچار درد‌های پهلو می‌کند و فرد بیمار ناچار برای کاهش درد به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کند.
عالمی خاطر‌نشان کرد: مصرف فست‌فود‌ها ممکن است به دلیل بالا بودن میزان نمک و چربی بالا و سرخ‌شدنی بودن مشکل‌ساز باشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.