عملکرد شفاف دولت در نوسازی بافت فرسوده شهر تهران

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

1-831.jpg

شرکت مادر تخصصی عمران و iبهسازی شهری ایران عملکرد دولت در نوسازی بافت فرسوده شهر تهران را شفاف دانست.

به گزارش تفسیری ایسنا، پیرو انتشار یافتن خبری تحت عنوان “بهره بانکی «وام» بافت‌های فرسوده ۳ برابر شد!” که مصاحبه خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران با رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران بود، شرکت مادر تخصصی عمران و iبهسازی شهری ایران در توضیحاتی اعلام نمود: شهر تهران بعنوان پایتخت کشور جمهوری اسلامی ایران و یکی از کلان‌شهر های بزرگ دنیا همواره در سال های قبل ازدیدگاه شهری و ساخت و ساز دچار تغییرات فراوانی بوده است و دراین میان ساخت و سازهای بر جامانده از میراث قبل iبه سبب افت ارزش ملک و کمبود خدمات و زیر ساخت ها امروزه iبه بافت هایی تبدیل شده اند که نوسازی و iبهسازی این مناطق امر ضروری و حیاتی iبه نظر می رسد.

در ادامه این توضیحات آمده است، تاکنون چهار هزار و ۲۸۸ هزار هکتار بافت فرسوده دراستان تهران شناسایی شده است. یکی از سیاست‌های تشویقی دولت برای احیاء و نوسازی بافت های فرسوده شهری، اعطاء تسهیلات بدون سپرده در نوسازی بافت های فرسوده است که هر سال تسهیلات اعطایی نسبت iبه سال پیش رشد قابل توجهی داشته است، iبه‌طوریکه در سال ۸۸ تعداد پنج هزار واحد مسکونی، در سال ۸۹ تعداد ۱۶ هزار و ۸۳۳ واحد مسکونی، در سال ۹۰ تعداد ۳۳ هزار و ۸۸۷ واحد مسکونی و امسال نیز تا کنون نیز ۱۴ هزار و ۹۱۸ واحد مسکونی جهت دریافت تسهیلات نوسازی iبه بانکهای عامل معرفی شده اند که تعداد ۱۰ هزار و ۵۱۴ تسهیلات نوسازی در سال جاری iبه عقد قرارداد با بانک های عامل منجر شده است و مابقی نیز درحال انعقاد قرارداد است.

چگونگی اعطاء تسهیلات در استان تهران

شرکت مادر تخصصی عمران و iبهسازی شهری ایران در ادامه توضیحات خود مطرح نمود: لازم iبه ذکر است دولت دهم در جهتی سیاست‌های خود جهت تسریع در iبهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده کشور بویژه در شهر تهران اقدام iبه اعطاء تسهیلات نوسازی مناسبی داشته است. باید اذعان داشت از ابتدا روند امر نوسازی تا پایان سال ۹۰ بیش از ۵۵ هزار تسهیلات نوسازی در محدوده بافت های فرسوده شهر تهران اعطا ء شده است . . این تسهیلات در سال ۹۱ iبه ۳۰ هزار تسهیلات از محل منابع داخلی بانکها و ۵۰ هزار تسهیلات از محل خط اعتباری مسکن مهر در نظر گرفته شده است، سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریال است ( کارگروه نمایندگان ویژه ریاست جمهور در مسکن سقف وام را iبه میزان ۳۰۰ میلیون ریال افزایش داده اند که در صورت تصویب در شورای پول و اعتبارکشور اجرایی خواهد شد).

در ادامه این توضیحات آمده است: براساس تصمیم این کارگروه میزان نرخ سود تسهیلات بافتهای فرسود در سال ۹۱ در دوران مشارکت معادل۲۰ درصد و در وقت فروش اقساطی ۱۵درصد است. همچنین این تسهیلات در سال قبل براساس بخشنامه بانک مرکزی دردوران مشارکت ۱۱ درصد و در وقت فروش اقساطی ۱۲درصد بوده است.

در پایان این توضیحات آمده است: همچنین نرخ سود تسهیلات در قالب مسکن مهر (پرداخت خود مالکی) نیز iبه ترتیب ۹ درصد برای شهر تهران، ۷ درصد در مراکز استانها و ۴ درصد برای سایر شهرهاست. این تسهیلات iبه اشخاص واجد شرایط ( حاوی فرم (ج) سبز و سرپرست خانوار) پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.