عینک گوگل، چشم هوشمند نابینایان می گردد

۱فروردین ۱۳،

فاوانیوز: همانطور که مطلع میباشید، گوگل پروژه عینک خود را امسال برای توسعه دهندگان به مرحله اجرا گذاشت. قابلیت های این عینک تا الان سر و صدای بسیاری به پا کرده اند. در همین حین به واسطه اضافه شدن واقعیت افزوده در دید کاربران به وسیله عینک گوگل و اپلیکیشن های آن، یک کاربرد جانبی دیگر هم به ارمغان آمده و آن همانا نعمت “دیدن” برای اشخاصی است که قوه بینایی شان مشکل دارد.

یکی از توسعه دهندگان در حال ساخت ابزاری است که به اشخاص نابینا کمک کند تا به وسیله دوربین این عینک و یک تکنولوژی تبدیل تصویر-به-صدا که شبیه سونار عمل می کند، بتوانند موقعیت مکانی وسایل اطراف خود را متوجه شوند. (سونار فناوری صوتی برای موقعیت یابی اشیای پیرامون است که در زیردریایی ها استفاده می گردد.) البته هم اکنون اپلیکیشن ها و تکنولوژی های مشابهی برای این کار وجود دارد ولی هر کدام محدودیت هایی نیز دارند. به طور مثال اپلیکیشن vOICe در اندروید به وسیله دوربین دستگاه، وسایل اطراف را شناسایی کرده و محیط را به وسیله گفتار برای شما توصیف میکند.

اما محدودیت های اپلیکیشن vOICe عبارتند از اینکه برای ملاحظه محیط به وسیله آن نیاز به یک دوربین هست و همچنین باید با یک هدفون صدای تلفن را بشنوید. همچنین باید دائم تلفن در دستتان باشد یا اینکه آن را به لباس یا بدن خود متصل کنید. هدفون نیز بعضا دست و پاگیر می گردد و برای فرد نابینا ایجاد خطر می کند. اینجا ست که عینک گوگل وارد بازی می گردد.

عینک گوگل ۲ قابلیت دارد که برای این اپلیکیشن ایده ‌آل است:

– اول از همه دوربین متصل به سر که با حرکت گردن به اطراف می چرخد.
– دوم اینکه به وسیله سیستم انتقال صدا به گوش میانی، شما به راحتی قادر به شنیدن صدای دستگاه خواهید بود. فقط کافی ست عینک را به چشم بزنید.

ما فرض را بر آن گرفته ایم که این عینک به یک دستگاه اندرویدی جهت ترجمه نگاه دوربین به صدا متصل است. البته هنوز محدودیت هایی وجود دارد. به طور مثال به سبب وجود محیط سه بعدی، بهترین بهره وری را با هدفون های استریو می بریم که عینک فعلا فاقد این مورد است. در چنین وضعی مشکلی که با آن مواجه خواهید شد این است که شما توصیفات را می شنوید اما موقعیت دقیق شیء را متوجه نمی شوید.

اما با همه این محدودیت ها ایجاد چنین فناوری و راهکاری و همچنین فراگیر شدن آن مطمئنا نور امیدی بر دل روشندلان عزیز می تاباند تا حداقل کمی از سختی های نابینایی کاسته شود. البته این تکنولوژی قرار نیست دید کامل را به فرد برگرداند. حداقل تا زمانی که ما در آینده دور قادر باشیم مستقیما از دستگاه به مغز ورودی های تصویری را بفرستیم.

جهت آشنایی با نحوه عملکرد اپلیکیشن vOICe ویدئوی ادامه را از دست ندهید تا ببینید چطور این اپلیکیشن به یک نابینا کمک می کند. همچنین شما میتوانید از صفحه پروژه اپلیکیشن آن را دریافت کرده و ترجمه نگاه به صدا را تجربه کنید. ضمنا اگر نسبت به سبب بزرگ نویسی حروف میانی اپلیکیشن احساس کنجکاوی می کنید کافی ست آن را به صورت جدا تلفظ کنید (OIC برابر است با oh, I See یا من میبینم).

منبع: خوارزمی

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.