غربالگری پیش از پیوند اعضا ضروری است

۳۰م دیماه ،
ممتاز نیوز : ˈعلی اکبر ولایتیˈ در بیست و یکمین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران اظهار داشت: گیرندگان پیوند اعضا در صورت داشتن بیماری های زمینه ای، مستعد ابتلا به عفونت ها می باشند. بنابراین وجود زمینه بروز عفونت در این اشخاص یکی از عوامل موثر در ناموفق بودن پیوند و یا حتی مرگ و میر بیماران به شمار می آید.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی افزود: غربالگری پیش از انجام پیوند در شناسایی عفونت های موجود در بدن فرد گیرنده و پیشگیری از فعال شدن مجدد آنها پس از انجام پیوند می تواند بسیار موثر باشد.

ولایتی به عنوان نمونه به بروز بیماری سل پس از انجام عمل پیوند ریه در اشخاص اشاره کرد و گفت: در بعضی موارد دیده شده است اشخاصی که به ظاهر بیماری سل ندارند اما به صورت نهفته مستعد این بیماری می باشند، پس از انجام عمل پیوند به بیماری سل دچار می شوند.

وی خاطرنشان کرد : در صورتی که پیش از انجام پیوند، غربالگری انجام شود ، بیماری سل در اشخاص تشخیص داده می گردد و اقدامات پیشگیرانه پیش از عمل ، انجام می گردد.

فوق تخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که در پیوند اعضا بروز می کند، نقص سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف داروهای سرگوبگر ایمنی است.داروهای سرکوبگر ایمنی در اشخاص گیرنده عضو نه تنها آنها را مستعد عفونت های مختلف می کند بلکه سبب تغییر علایم بیماری می گردد و از این رو نتیجه درمان چندان موفقیت آمیز نخواهد شد.

بیست و یکمین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران امروز- یکشنبه – در سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد.

این کنگره که تا چهارم بهمن ماه ادامه دارد، با همکاری انجمن متخصصان بیماری های عفونی و گرمسیری ایران ،انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور و مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می گردد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.