فراخوان مسابقه‌ شعر «شرح شقایق»؛ نکوداشت جانبازان شهید

خبرگزاری آریا – مسابقه شعری با هدف نکوداشت مقام جانبازان شهید از سوی سایت شاعران فارسی‌زبان با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، بنا بر اعلام، این مسابقه در دو بخش اصلی شعرهای سروده‌شده در نکوداشت مقام جانبازان شهید و بخش ویژه مطروحه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد. مهلت ارسال آثار ۱۵ شهریور ماه سال جاری است به برگزیدگان در هر بخش جوایزی اهدا خواهد شد.
علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت شاعران فارسی‌زبان به نشانی اینترنتی WWW.IRAFTA.COM آثار خود را برای شرکت در مسابقه ارسال کنند.
در فراخوان این مسابقه آمده است:
بخش اصلی:
بخش اصلی این مسابقه به شعرهای سروده‌شده در نکوداشت مقام جانبازان شهید اختصاص خواهد داشت.
ایده اولیه این مسابقه در دیدار شاعران آیینی با رهبر معظم انقلاب، که در خردادماه سال جاری برگزار شد، شکل گرفت. معظم ‌له در رهنمودهای‌شان شاعران را به موضوع دفاع مقدس و پاسداشت یاد شهیدان دعوت کردند و از مباحث مهم در این‌باره که کم‌تر به آن پرداخته شده، به مقوله‌ی «جانبازان شهید» اشاره کردند و فرمودند: یکى از همین چیزهایى که مربوط به جنگ است و از چیزهایى است که ذهن من را مشغول می‌کند، این جانبازهایى هستند که بعد از مدتى به شهادت می‌رسند؛ این خودش یک موضوع ویژه است؛ این غیر از شهیدى است که در جبهه شهید شده و درباره‌اش هم شعر گفته شده؛ این انسانى است که یک تجربه‌اى را گذرانده و رنجى را تحمل کرده، آخرش هم شهید شده. بگردید موضوعات این‌جورى را پیدا کنید.
بخش ویژه:
از دیرباز در محافل ادبی و انجمن‌های شعر، مقوله‌ای به نام «مطروحه» وجود داشته است. مطروحه، بیتی بوده که معمولاً بزرگ یک انجمن شعر در پایان محفل، مطرح می‌کرده و از شاعران می‌خواسته تا بر اساس همان بیت و در همان وزن و با همان ردیف و قافیه یا بر اساس آن مضمون، شعری بسرایند و در جلسه بعد در آن محفل بخوانند.
این کار چند فایده داشته است؛ نخست آن‌که شاعران انگیزه‌ای برای سرایش شعری تازه می‌یافتند؛ دوم آن‌که شاعران میزان توانایی خود را در آن قالب و با آن ردیف و قافیه در می‌یافتند و عیار کار را می‌سنجیدند و با توجه با آثار دیگران، ضعف‌های اثر خود را دریافته و به تقویت شعر خود می‌پرداختند؛ سوم آن‌که یادگاری نیکویی از آن محافل بود و هرگاه آن شعر خود را می‌خواندند، به یاد آن محفل می‌افتادند.
در پایان این دیدار مذکور ، یکی از شاعران از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، خواست که در این موضوع، مطروحه‌ای را طرح فرمایند تا شاعران به استقبال آن، شعر بسرایند.
ایشان نیز ساعتی پس از پایان محفل، مطروحه‌ی زیر را بر صفحه‌ی کاغذ نگاشتند و از شاعران آیینی خواستند تا بر اساس آن، شعر بسرایند. متن مرقومه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
بفرمایید اگر دوستان مایل‌اند، این مطلع را بسازند
خطاب به جانبازِ شهید:
رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه‌ی دل
خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه‌ی دل
با توجه به استقبال شاعران از این مطروحه، بخش ویژه این مسابقه به شعرهای سروده‌شده بر اساس مطروحه مقام معظم رهبری اختصاص یافته است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.