قاضی‌پور: سهام عدالت به جای کارگران ساختمانی به معاونین، وزرا و مدیران کل داده شده است

۳۰ آبان ،

در جریان بررسی عدم توزیع سهام عدالت میان کارگران ساختمانی؛

سؤال ملی پنج تن از وکلای ملت از وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سبب عدم توزیع سهام عدالت میان کارگران ساختمانی در صحن علنی امروز مجلس مطرح شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی  به نمایندگی از پنج نفر از وکلای ملت در خصوص عدم توزیع سهام عدالت به کارگران ساختمانی، از وزیر اقتصاد و دارایی سوال خود را مطرح ‌کرد، گفت: طبق اصل ۸۴ قانون اساسی، هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و بند ۹ اصل سوم قانون اساسی نیز بر لزوم رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه تاکید دارد.

وی در ادامه افزود: تعدادی از نمایندگان، بیستم خرداد ماه سال جاری، یعنی در اوایل شکل‌گیری مجلس نهم،  این سؤال را از وزیر مطرح کردند که نهایتا بعد از سه ماه و هشت روز در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و وزیر اقتصاد قول داد تا ۱۵ مهر این مشکل را حل کند، اما این وعده محقق نشد.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه همه شما نمایندگان با کارگران ساختمانی برخورد دارید و زندگی شرافتمندانه و با زحمت و تلاش آنها را دیده‌اید، اظهار داشت: چهار درصد فوتی‌ها مربوط به کارگران می باشند که از این میزان ۴۹ درصد به کارگران ساختمانی مربوط می‌شود، بنابراین در اینجا می‌خواهیم حق و حقوق کارگران ساختمانی را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد توضیح دهد که چرا کارگران از این حق بهره‌مند نشدند و چرا پس از چند سال از اجرای سهام عدالت، سهام عدالت کارگران ساختمانی که جان‌شان در خطر است، داده نشده و آنها به حق‌شان نرسیده‌اند.

قاضی‌پور با انتقاد از پرداخت سهام عدالت به مدیران کل و دهک‌های بالای جامعه، گفت: ‌کارگران ساختمانی باید جزو اولین دریافت‌کنندگان سهام عدالت می‌بودند، در واقع در عبارت سهام عدالت، سهامش درست است اما عدالتش کجاست، فقط نام یک کارگر ساختمانی را ببرید که از سهام عدالت برخوردار شده باشد،. در بازار آشفته ارز و سکه که تورم را افزایش داده، اینها چطور می‌توانند زندگی‌شان را ادامه دهند.

وی با انتقاد از عدم تعادل توزیع سهام عدالت در استان‌ها گفت: چرا استان‌های ایلام و خراسان، بیشترین سهام عدالت را داشتند، در حالی که سهام عدالت در استان سیستان و بلوچستان رقم بسیار ناچیزی است.

قاضی‌پور با طرح این سوال که چرا باید کارگران در آخرین مرحله واگذاری سهام عدالت قرار گیرند، افزود: از ۴۵ میلیون برگ سهام عدالت، ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سهام توزیع شده است، اما مابقی این سهام‌ها در محل نامعلومی قرار دارند، لذا این سوال مطرح است که دیگر برگه‌ها کجاست و چه کسانی از آن استفاده می‌کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس، با انتقاد از آمار ارائه شده توسط وزیر اقتصاد، گفت: ایشان گفتند که ۶ میلیون کارگر با خانوارشان وجود دارند، در حالی که تنها ۱۰ میلیون کارگر ثبت شده در تامین اجتماعی بدون خانواده‌هایشان وجود دارند.

وی با اشاره به بخشی از سخنان وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه اولویت پرداخت سهام عدالت به طبقات پایین دست بوده، اظهار داشت: آیا کارگران فصلی جزو طبقات پایین دست نبودند.

قاضی‌پور در ادامه خواستار بررسی ۴/۵ میلیون برگه سهام عدالت توسط سازمان بازرسی کل کشور شد و افزود: سهام عدالت به کارگران ساختمانی تعلق نگرفته، بلکه به کارگران کارخانه‌های واگذار شده این سهام داده شده است.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.