قانون تازه در چین درباره بیماران‌ روانی

۴شنبه ۱۰م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > عمومی
قانونگذاران چینی پس از مدت‌ها انتظار قانونی را تصویب نمودند که مانع از فرستادن اجباری افراد برای درمان‌های غیرضروری iبه بیمارستان‌های روانی می‌شود.

به گزارش تفسیری آسوشیتدپرس این قانون استانداردهای خدمات مراقبت iبهداشت روانی را تعیین می‌کند و بیمارستان‌های عمومی را موظف می‌کند تا کلینیک‌های سرپایی ویژه یا خدمات مشاورهای را فراهم نمایند و خواستار تعلیم دیدن پزشکان بیشتری می‌شود.

این قانون که سال‌ها مورد بحث بوده است، قصد دارد عدم تعادلی را در جامعه چین برطرف کند- نبود خدمات مراقبت iبهداشت روانی برای جمعیتی که مرفه‌تر شده است، اما در عین حال آگاهی بیشتری iبه استرس‌های زندگی مردن و نیاز iبه درمان پیدا نموده است.

روانپزشکانی که iبه نوشتن پیش نویس این قانون و iبهبود آن کمک نموده‌‌اند، از تصویب آن استقبال نمودند.

دکتر لیو شیهه، روانپزشک ۸۵ ساله در شهر چنگدو در جنوب غرب چین، که پیش‌نویس اولین نسخه این قانون را در سال ۱۹۸۵ تهیه نمود، می‌گوید: ” این قانون از حقوق بیماران روانی حفاظت خواهد نمود و مانع از آن می‌شود که افرادی که نیازی iبه درمان ندارند، اجبارا تحت درمان قرار گیرند.”

لیو می‌گوید: “قانون iبهداشت روانی ما با استانداردهای بین‌المللی هماهنگی دارد. این امر نشان می‌دهد که دولت iبه رشد iبهداشت روانی و حفاظت حقوق افراد در این حوزه توجه دارد.”

فشار در سال‌های اخیر در این باره در بر دولت در سال‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا رسانه‌های دولتی و فعالان حقوق بشر مواردی از افرادی را گزارش تفسیری نموده‌اند که با وجود عدم ضرورت درمان، اجبارا در بیمارستان‌های روانی بستری شده بودند. بعضی از این افراد بوسیله کارفرمایانی که بر سر دستمزشان با آنها اختلاف داشتند، بعضی دیگر بوسیله اعضای خانواده‌شان که با آنها اختلاف مالی داشتند، و دیگران- معمولا افرادی که با مقامات مخالفت نموده بودند- بوسیله پلیس برای ساکت نمودن آنها iبه اجبار iبه بیمارستان روانی فرستاده شده بودند.

قانون تازه برای اولین بار اظهار می‌دارد که معاینه سلامت روانی و درمان بیماری روانی باید بر اساسی اختیاری انجام شود، مگر اینکه شخص خطری برای خودش یا دیگران داشته باشد. بر اساس این قانون تنها روانپزشکان اجازه بستری نمودن اجباری افراد در بیمارستان برای درمان دارند، و درمان ممکن است برای بیماران مبتلا iبه ناراحتی روانی شدید اجباری باشد.

نکته مهم‌تر این این قانون iبه افراد این حق را می‌دهد که در صورتی که iبه نظرشان بستری شدن‌شان در بیمارستان روانی غیرضروری باشد، در این باره دادخواهی نمایند.

گرچه این پرسش که این قانون چگونه اجرا خواهد شد و اینکه آیا اعتبار دولتی کافی برای گسترش خدمت iبهداشتی روانی فراهم خواهد شد یا نه، پاسخ داده نشده باقی می‌ماند، روانپزشکان می‌گویند تصویب این قانون نقطه شاخصی iبه حساب می‌آید.

دکتر مایکل فیلیپس، روانپزشک کانادایی که سه دهه است در چین کار می‌کند، و اکنون رئیس یک مرکز پژوهش خودکشی در شانگهای است، می‌گوید: “لحظه بسیار خوشحال‌کننده‌ای است. من صادقانه اعتقاد دارم که تصویب این قانون مسیر تازهی را خواهد گشود.

فیلیپ می‌گوید بزرگترین تغییر در نظام روانپزشکی با این قانون محدود نمودن بستری‌‌کردن های اجباری است. iبه نقل از او در حال حاضر دست کم ۸۰ درصد بستری‌شدن‌ها در بیمارستان‌های روانی اجباری است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.