قبل از خواب دندان ها را تمیز کنید

۰۹م آذر ،

گاهی اتفاق می افتد که کودک با دهان پر از شیر می خوابد و برای پیشگیری از این پوسیدگی لازم است که دندان های کودک قبل از خواب تمیز شود.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر مجتبی وحید گلپایگانی،‌ مدیر گروه کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که بزاق دهان هم خاصیت ضد پوسیدگی و هم خاصیت تمیز کنندگی دارد، اظهار داشت: جریان بزاق، میکروب ها و باقی مانده شیر و مواد غذایی را از سطح دندان ها پاک می کند اما در هنگام خواب ترشح بزاق کمتر شده و جریان آن کندتر می شود.

دکتر مجتبی وحید گلپایگانی افزود: در این زمان میکروب ها با استفاده از باقی مانده مواد غذایی زمینه پوسیدگی دندانی را فراهم می کنند.

وی تصریح کرد: اگر کودکی در نیمه شب هم با شیر تغذیه می شود بهتر است دندان هایش با یک گاز مرطوب تمیز شود و چنانچه سن کودک اجازه می دهد می توان بعد از تمام شدن شیر مقداری آب به کودک داد تا مواد باقی مانده از روی دندان ها پاک شود.

مدیر گروه کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گاهی دندانپزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی توصیه می کنند با بزرگتر شدن کودک و رویش آخرین دندان ها، آخرین وعده شیر در وعده شیر در ساعت ۱۲ نیمه شب و نوبت بعدی تغذیه در ساعت ۵ تا ۶ صبح، به کودک داده شود.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله کاملا به شرایط شیرخوار بستگی دارد و حتما باید مراقب بود که تغذیه شیرخوار دچار مشکل نشود. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.