قدمگاه های امام رضا(ع) در مسیر جاده ولایت احیاء می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘سیدمحمد حسینی’ روز شنبه در نشست با استانداران استان های مسیر جاده ولایت و دست اندرکاران جشنواره امام رضا(ع)، با اشاره به برگزاری دهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) ابراز امیدواری کرد با کمک و همیاری نهادها و دستگاه ها و بکارگیری تمامی ظرفیت ها، این جشنواره هرچه باشکوهتر از دوره های قبل برگزار شود.

وی افزود: مراسم امسال همزمان با آغاز دهه کرامت از استان خوزستان(شلمچه)، نخستین قدمگاه ورود آن حضرت به ایران و با حضور گسترده سازمان ها، نهادها و مردم به همراه اجرای برنامه های متنوع آغاز خواهد شد.

حسینی یادآور شد: مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز همزمان با آغاز دهه کرامت در ۲۸ شهریور ماه در شهر قم برگزار می شود.

به گفته وی، علاوه بر احیاء و معرفی قدمگاه های امام هشتم(ع)، اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مفرح برای مردم در این ایام فرخنده در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه در نمایشگاه بین المللی قرآن امسال نیز اشاعه فرهنگ رضوی یکی از بخش های مهم این رویداد معنوی خواهد بود، از تکریم امامزادگان بعنوان بخش جدید دهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در سطح کشور خبر داد.

عضو کابینه دولت دهم یادآور شد: در سفرهای استانی دولت، تاسیس بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در مشهد به تصویب رسید تا بصورت مستمر فعالیت ها و کارهای مربوط به این امام همام بوی‍ژه در عرصه بین الملل از طریق این بنیاد دنبال شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به نشست خود با استانداران استانهای مسیر جاده ولایت و دست اندرکاران دهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: تشکیل ستاد احیای قدمگاه امام رضا(ع) در هر یک از استانهای مسیر جاده ولایت به ریاست استانداران، تعریف برنامه های سالانه فرهنگی و هنری هر قدمگاه متناسب با نوع فرمایشاتی که آن امام در قدمگاه داشته اند، گلباران قدمگاه ها، تجلیل از اشخاص حقیقی و حقوقی که در مسیر جاده ولایت و قدمگاه خدمات قابل قبول علمی، فرهنگی و عمرانی داشته اند از جمله مصوبات این نشست بود.

وی همچنین ساخت یادمان، مسجد و زائرسرا متناسب با قدمگاه ها در هر منطقه و استان، ایجاد امکانات رفاهی، تعیین روز و تاریخ تقریبی حضور آن حضرت در هریک از قدمگاه ها، پشتیبانی از برنامه های فرهنگی ورزشی دو استقامت در مسیر جاده ولایت در ایام دهه کرامت، تهیه ویژه برنامه تقارن هفته دفاع مقدس و دهه کرامت و تولید فیلم مستند جاده ولایت از بصره تا مرو برای شبکه های داخلی و بین المللی را از مصوبات این نشست اعلام کرد.

نامگذاری خیابانها، بلوار و شهرک های منتهی به قدمگاه های امام رضا(ع) در هر استان به نام آن حضرت، نصب تابلوهای راهنمایی مسافران و گردشگران در مسیر جاده ولایت، نصب تابلوهای معرفی تاریخچه قدمگاه و اطلاعات مورد نیاز مردم درخصوص آن در هراستان و تشکیل شورهای احیای قدمگاه های امام رضا(ره) در مسیر جاده ولایت با حضور استانداران خراسان رضوی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد و قم از دیگر مصوبات این نشست بود که حسینی به آنها اشاره کرد.

نشست استانداران استانهای مسیر جاده ولایت و دست اندرکاران دهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

فراهنگ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۹۱۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۶نظر ثبت شده
  1. علي اصغر سالاري:

    بسمه تعالی
    باتشکر از انتشار خبر:
    در نشستی که در تاریخ ۱۶/۴/۹۲ (وزیرمحترم فرهنگ وارشاد اسلامی واستانداران ومسئولان محترم استانهای واقع در مسیرجاده ولایت وجمعی از صاحبنظران داشتند) اینجانب به نمایندگی از سوی ” راویان میراث کهن، گروه پژوهشی جاده ولایت ” توفیق یافتم گزارشی از نتیجه ۱۲ سال پژوهش در ۳۴۵۰ کیلومتر مسیراز (مدینه تا مرو)را که ۲۱۰۰ کیلومتر آن در کشور ایران اسلامی می باشد ارائه دهم.
    از آنجائیکه در آن دوران حداکثر پیمایش کاروانها حدود ۵ فرسنگ راه در شبانه روز بوده است می بایستی کاروان امام (ع) در ۷۰ مکان از( شلمچه تا سرخس) توقف داشته باشد که تا کنون ۱۶ مکان آن شناسائی شده وتحت نام ” قدمگاه یا منزلگاه” قرار است احیاء شود.
    با امید به اینکه بتوانیم با عنایت صاحب ولایت مکانهای دیگری را نیزشناسائی وبه عاشقان ولایت معرفی نمائیم انشاء ا…

  2. علي اصغر سالاري:

    وی در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم خانه امام رضا(ع) که از سه سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در دیداری که با رئیس‌جمهور ترکمنستان داشتم،‌ طرح احیا و مرمت خانه‌امام رضا(ع) در مرو مطرح شد که با موافقت ضمنی وی همراه شد. ما مستندات خود را ارسال کردیم و مکان دقیق این خانه در مرو قدیم، شناسایی شد. هم‌اکنون از این خانه تنها چند دیوار باقی‌مانده است. اکنون در حال آماده‌سازی نقشه‌ها هستیم و امیدواریم به‌زودی این مکان نیز به مکان‌های زیارتی امام رضا(ع) ملحق شود.
    خبر: ص۲ شهرآرا ۲۷/۶/۹۱ شماره ۹۴۵
    این است بخشی از بیانات جناب آقای دکتر حسینی، وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی که تا کنون از اجرای کار خبری نیست. با امید به اینکه بزرگان کشور بیشتر از این وعده سرخرمن ندهند. باتشکراز شما وآرزوی قبولی خدمات.
    مدیر پروژه جاده ولایت (مسیر هجرت آقا ومولایمان از مدینه به مرو.)

  3. علي اصغر سالاري:

    همچنین در جلسه ای موضوع تشکیل ستاد احیای قدمگاه حضرت امام رضا(ع) در هر یک از استان های مسیر جاده ولایت به ریاست استانداران و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با عضویت فرماندار شهرستان دارای قدمگاه، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صدا و سیمای مرکز استان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با تشکیل دبیرخانه دائمی احیای قدمگاه حضرت امام رضا(ع) در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های مسیر جاده ولایت مورد تصویب قرار گرفت. ولی ظاهراً برای بحرکت در آوردن این چرخ نیاز به قدرتی ما فوق آنچه در سازمانهای مسئول است می باشد. در حال حاضر بعلت این بی توجهی و عدم امکانات ، زائران مشتاق زیارت که اکثراً توانائی مالی ندارند قادر به حضور نیستند ودر آرزوی زیارت می سوزند ومی سازند.
    باتشکراز شما وآرزوی قبولی خدمات. مدیر پروژه جاده ولایت (مسیر هجرت آقا ومولایمان از مدینه به مرو.)

  4. علي اصغر سالاري:

    بسمه تعالی
    سلام علیکم
    احتراماً : مطالعه کتابخانه ای ومیدانی جاده ولایت از حدود ۱۱ سال قبل توسط گروه پژوهشی جاده ولایت به سرپرستی اینجانب آغاز شد ودر این مدت حدود ۳۵۰۰ کیلومتر از مدینه تا مرو مورد بررسی قرار گرفته وبرای تثبیت آن نظر علماء ودانشمندان کسب شده و طرح در تاریخ ۲۳/ ۱۰/ ۸۳ به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برده شده ودر ۸/۸/۸۸ ۱۳توفیق کسب نشان رضوی در کشور را از ریاست محترم جمهوری به دست آورده و نتیجه مطالعات تحت نام راه ولایت توسط معاونت سینمائی وزارت ارشاد به چاپ رسیده و حداقل ۲۰ نمایشگاه در سراسر کشور برگزار شده و نمایشگاه دائمی آن در کتابخانه گوهرشاد می باشد و نقشه ها در سایت shamstoos.ir در اختیار عموم قراردارد. این گروه آمادگی هرگونه همکاری در جهت پیشبرد طرح را دارد.
    (در صورت نیاز به تأییدیه ها اعلام تا ارسال شود.)
    علی اصغرسالاری ۰۹۱۵۳۱۷۵۱۲۱

  5. علي اصغر سالاري:

    هدف طرح:
    احیای بخشهائی ازمسیرحرکت کاروان سیاسی _ مذهبی آقــا علـی ابــن موسی الرضا (علیه السلام) ازمدینه به مرو و همسـو نمودن حرکت ســازمانها و نهـادهائی که دست اندرکـــار ایـرانگردی وجهانگردی وامـورزائــران کانـون عشق ودیانتنـد وایجـاد امــاکن رفــاهی درتلاقی جـاده های موجود با مسیرحرکت کــاروان نور و احیـاء و بازسازی اماکن مذهبـی ، کـاروا نسراها ، پلها و آب انبـارها که سنت نیـکوی خیـرات ومبــرات پـایه گذار هریک ازآنهـاست ودرنهایت ایجاد انگیزه اقــامت بیشتر برای حدود بیست وپنج میلیون زائری که همه ساله رنج سفررا بجــان میخرنـد و انگیزه ای جززیارت آن امـــام همام وبهـره گیری معنـوی ازسفر خود ندارند، اهـم مطالبی است که دراین پژوهش میدانی مورد نظرقرارگرفته است.

  6. علي اصغر سالاري:

    در تاریخ ۲۴/۴/۹۱ در نشستی که استانداران استانهای واقع در مسیر و مسئولان سازمانهای ذیربط در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وبا حضور جناب آقای دکتر حسینی داشتند ، احیای قدمگاه ها و ایجاد مراکز رفاهی برای زائران آقا ومولایمان در کنار هرکدام تصویب شد و فردای آن روز خبر توسط رسانه ها اعلام گردید ولی ظاهراً برای بحرکت در آوردن این چرخ نیاز به قدرتی ما فوق آنچه در سازمانهای مسئول است می باشد. در حال حاضر بعلت این بی توجهی و عدم امکانات ، زائران مشتاق زیارت که اکثراً توانائی مالی ندارند قادر به حضور نیستند ودر آرزوی زیارت می سوزند ومی سازند .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.