قربانیان تعرض جنسی نگران آبرویشان نباشند

۱۲م دیماه ،

پایگاه اطلاع رسانی پلیس:  معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا گفت: قتل ۱۰ درصد کم شده است. البته نزاع مهمترین دلیل انگیزه‌های قتل است.

سرهنگ هادی مصطفائی صبح دیروز در یک نشست خبری با اشاره اینکه نرخ وقوع قتل در سال قبل ۲٫۹ در هر یکصدهزار نفر بود، گفت: با توجه به اینکه چند ماه به پایان سال مانده است نمی‌توان رقم دقیق نرخ وقوع این جرم را در سال ۹۱ اعلام کرد اما در ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، شاهد کاهش ۱۰ درصدی وقوع قتل در کشور بودیم بنابراین پیش بینی ما کاهش رقم نرخ قتل در سال ۹۱ است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از پرونده‌های قتل در کشور توسط کارآگاهان پلیس کشف می‌شود، تصریح کرد: متوسط سهم استفاده از سلاح سرد در قتل، سال قبل ۴۰ درصد بود که این رقم امسال به ۳۶٫۳ درصد رسید. مصطفائی همچنین در خصوص انگیزه قتل‌های به وقوع پیوسته طی ۹ ماهه قبل تاکنون گفت: ۳۰ درصد از انگیزه قتل‌ها، اختلافات است که از این رقم، ۱۲٫۸ درصد مربوط به نزاع خیابانی و مابقی نیز اختلافاتی است که ریشه قدیمی دارد و منجر به قتل می‌شود.

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا گفت: سرقت با ۶٫۵ درصد، اختلافات خانوادگی با ۱۵ درصد، سایر انگیزه‌ها با ۸٫۷ درصد، انگیزه‌های دیگر قتل‌های بوقوع پیوسته طی این مدت است که ۲۲ درصد انگیزه‌ها نیز به دلیل آنکه پرونده‌های آن تحت رسیدگی است؛ سبب اصلی آن نامشخص است. به نقل از سرهنگ مصطفائی، در ۳۱ درصد از وقایع قتل، بین متهم و قربانی نسبت فامیلی نسبی و سببی وجود دارد که در سال قبل این رقم ۳۴ درصد بوده است. ۲۴ درصد قربانیان قتل، زنان می‌باشد که بیشتر قربانی خشونت اطرافیان و بستگان خود می باشند.

افزایش رجوع به پلیس برای جرایم جنسی

وی در خصوص جرائم جنسی در کشور نیز گفت: از زمانیکه پی جویی این جرم به پلیس آگاهی واگذار شد، دایره نگاه به این جرم را وسیع تر کرده تا تخلفات در این حوزه تنها محدود به تجاوز نشود بلکه سوء استفاده‌های اخلاقی نیز در دایره این جرم وارد شود تا از این طریق بتوانیم اشراف بیشتری برآن داشته باشیم.

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی ناجا، گفت: ترغیب به طرح شکایت توسط قربانیان و بهره گیری از پلیس زن برای انجام تحقیقات به منظور حفظ هویت قربانیان منجر شد تا تعداد پرونده‌های ارجاعی طی ۹ ماهه قبل در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۱٫۲ افزایش یابد هرچند هنوز نیز اشخاصی می باشند که به منظور حفظ آبروی خود از طرح شکایت به پلیس خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد از پرونده‌های تعرض جنسی منجر به کشف شده است، گفت: قربانیان این جرم بدانند که قطعا اطلاعات هویتی آنان در نزد پلیس باقی خواهد ماند و اگر تمایل به حضور و طرح شکایت ندارند می‌توانند به صورت تلفنی شکایات خود را با پلیس در میان بگذارند چرا که عدم طرح شکایت منجر به ادامه اعمال مجرمانه متهمان می‌شود.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.