قصور پزشکی از جرایم غیر عمد است

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،
 ممتاز نیوز : مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: با بررسی های انجام شده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بیشتر خطاهایی که در حرفه چشم پزشکی اتفاق افتاده، مربوط iبه کنترل عوارض اعمال جراحی است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از حمایت ؛ دکتر کامران سلطانی افزود: از نظر علمی وقوع عوارض در پزشکی و اعمال جراحی واقعیتی انکار ناپذیر است و پزشکان iبه خوبی iبه این موضوع واقف می باشند، اما مسئله اساسی آن است که تا حد امکان از بروز این عوارض پیشگیری شود. وی تصریح کرد: در صورتی که عوارض قابل پیشگیری باشد پزشکان باید تمهیدات لازم را در این باره درنظر بگیرند و درغیر این صورت نیز باید حداکثر تلاش خود را در کنترل عوارض iبه کار بندند. مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی سازمان با تاکید بر تاثیر آموزش در کنترل عوارض ناشی از اقدام های درمانی هم اظهار داشت یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در کنترل این عوارض وجود دارد، ارایه آموزش‌های لازم در هنگام آموزش تخصص توسط دستیاران چشم پزشکی است و iبه هر میزان این آموزش‌ها کامل تر باشد فارغ‌ تحصیلان رشته چشم پزشکی آمادگی علمی و مهارت‌ عملی بیشتری در مقابله با عوارض ناخواسته خواهند داشت.

وی درمورد رتبه چشم پزشکان در بحث قصور پزشکی هم تصریح نمود: بر اساس ارجاع های دادگاه‌ها در سال پیش، چشم پزشکان در مقایسه با دیگر گروه‌های پزشکی در موضوع قصور در رتبه ششم قرار داشتند. همچنین در سال پیش ۱۷۹ پرونده قصور چشم‌پزشکی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی شد که ۴۴ مورد آن منجر iبه محکومیت و ۱۳۵ مورد iبه تبریه چشم‌پزشک ختم شد. دکتر سلطانی همچنین با اشاره iبه حضور کارشناسان پزشکی قانونی در بیست و دومین کنگره بین‌المللی سالیانه چشم پزشکی اظهار داشت: طبق مقررات و احکام برنامه توسعه ۵ ساله پنجم یکی از وظایف پزشکی قانونی پیشگیری از جرم و فعالیت در این خصوص است و قصور پزشکی نیز یکی از جرایم غیر عمدی است که در جامعه رخ می دهد، بنابراین پزشکی قانونی با حضور در سمینارهای آموزشی و برپایی پانل های تخصصی نکته های مربوط iبه موضوع قصور پزشکی و چگونگی پیشگیری از آن را مطرح می کند. وی با اشاره iبه ارایه مواردی از قصور چشم پزشکان در این کنگره ادامه داد: تشخیص ندادن و مسایل قانونی آن، مهارت نداشتن، کنترل نکردن و عوارض ناشی از عمل جراحی و رعایت نکردن نظام های دولتی همراه با مثال‌های عینی و متعدد از پرونده های مطرح شده در کمیسیون‌های تخصصی چشم پزشکی، از جمله مباحثی است که در کنگره بین‌المللی چشم پزشکی مطرح می گردد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.