قیمت جهانی کاکائو همچنان در حال افزایش است / منتظر تاثیر در بازار ایران باشید

قیمت جهانی کاکائو با سبقت از سطح ۳ هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر تن، سقف قیمتی ۴۵ سال گذشته را شکست. قیمت کاکائو تنها در طول یک سال گذشته بیش از ۵۴ درصد رشد کرده است.

قیمت جهانی کاکائو همچنان در حال افزایش است / منتظر تاثیر در بازار ایران باشید

به گزارش ممتاز نیوز، قیمت جهانی کاکائو با سبقت از سطح ۳ هزار و ۹۰۰ دلاری به ازای هر تن، سقف قیمتی ۴۵ سال گذشته را شکست.

قیمت کاکائو تنها در طول یک سال گذشته بیش از ۵۴ درصد رشد کرد و همچنان روند صعودی آن متوقف نمی‌شود زیرا در طول یک ماه گذشته نیز قیمت کاکائو بیش از ۱۳ درصد بالا رفته است.

روند صعودی قیمت کاکائو از اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز شد ولی کمتر کسی تصور می‌کرد کاکائو موفق به شکست سقف ۳ هزار و ۷۵۰ دلار به ازای هر تن شود. پیش از این در سال ۲۰۱۱ نیز قیمت کاکائو یک بار تا این سطح افزایش پیدا کرد ولی خیلی سریع تا سطح ۲ هزار دلار ریزش کرد.

بارش شدید در غرب آفریقا به خصوص کشورهای ساحل‌عاج و غنا به عنوان متهم ردیف اول افزایش قیمت کاکائو مطرح می‌شود. این بارش‌ها با شیوع بیماری‌های مختلفی در غرب آفریقا همراه بود و روی حجم و کیفیت برداشت کاکائو تاثیر گذاشت.

67000

داده‌های آماری نشان می‌دهد کشاورزان ساحل عاج در طول ماه اکتبر ۲۳.۶ درصد کاکائو کمتری نسبت به اکتبر سال گذشته به بنادر ارسال کرده‌اند. کاهش برداشت‌ها باعث شده احتمال کسری شدید کاکائو در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ تقویت شود. از طرفی ذخایر کاکائو زیر نظر ICE نیز در طول ۴ ماه گذشته با سرعت زیادی کاهش پیدا کرد و اکنون به کف ۱۸ ماه گذشته رسید. البته با افزایش قیمت کاکائو تقاضا برای آن نیز کاهش یافته‌ است

برای مثال گزارش انجمن ملی قنادی در آمریکا نشان می‌دهد در آمریکای شمالی طی سه‌ ماه سوم تقاضا برای کاکائو ۱۸ درصد کاهش یافته‌ است. ولی در ایران گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت کاکائو نسبت به ماه‌های ابتدای سال تغییر چندانی نداشته‌ است. اندک افزایش قیمت در بعضی از محصولات نیز به دلیل رشد جهانی قیمت شکر است. با این حال گفت‌وگو با شرکت‌های پخش و تولیدکنندگان داخلی نشان می‌دهد در صورت تداوم افزایش قیمت کاکائو طی ماه‌های آینده بازار نوروزی تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

مسئول یکی از شرکت‌های پخش کاکائو در اصفهان دراین‌باره گفت: پیک مصرف کاکائو در ایران مربوط به ماه‌ پایانی سال و به خصوص تعطیلات نوروز است. طی سال‌های گذشته موجودی انبارها تا مرز خالی شدن پیش‌روی می‌کرد ولی امسال از همین الان توزیع کاکائو کاهش یافته‌ است. بسیاری از توزیع‌کنندگان اعتقاد دارند افزایش قیمت جهانی کاکائو در بازار نوروزی حس خواهد شد.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.