کتابخانه ملی لهستان ،نقشه قدیمی خلیج فارس را به ایران اهدا می کند

به گزارش خبرنگار شب ایرنا، ‘اسحاق پناهی’ و ‘توماس مخونسکی’ روسای کتابخانه ملی ایران و لهستان سه شنبه شب پس از دیدار و گفت و گو ضمن تاکید بر ادامه همکاری های مرتبط به تفاهم نامه سال ۱۳۸۸ میان دو کشور به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

مخونسکی با اشاره به وجود نسخ خطی قرآن و کتاب ارزشمند ‘بهار دانش’ در کتابخانه ملی لهستان ،خواستار همکاری ایران در زمینه نگهداری و حفظ این نوع کتاب های خطی شد.

وی افزود: در زمینه موسیقی ایرانی نسخه هایی در کتابخانه ملی لهستان نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه لهستان عضو کتابخانه های اروپین است، گفت: در راستای گسترش همکاری ها با کتابخانه ملی ایران برای ارتقاء این کتابخانه از هر کاری دریغ نخواهیم کرد.

همچنین رییس کتابخانه ملی ایران با اشاره به توانمندی کشورمان در امر نگهداری از نسخ خطیگفت :تهران نیز در راستا تفاهمنامه موجود به کتابخانه ملی لهستان کمک خواهد کرد.

دکتر اسحاق پناهی با اشاره به اینکه آثار مرتبط با کشور لهستان در ایران بالغ بر ۸۷۵ جلد کتاب ، ۲۱۵ قطعه عکس و ۲۳۶ سند می باشد که هم اکنون در کتابخانه ملی نگهدار می شود.

وی گفت: بخشی از این اسناد که مربوط به جنگ جهانی دوم است در دو جلد کتاب تدوین و علاوه بر ارسال برای سازمان ملل به سفیر وقت لهستان تقدیم شده است.

پناهی همچنین در راستای گسترش همکاری های کتابخانه ای میان دو کشور گفت : یک فهرست ۳۹ جلدی به زبان انگلیسی در رابطه با لهستان در کشورمان تدوین شده است.

وی افزود: همچنین یک فهرست ۷۴ جلدی کتاب به زبان فارسی ، یک فهرست از عنوان های ۷پایان نامه و ۶۱ عنوان آثار غیر چاپی در مورد این کشور را در کتابخانه ملی ایران جمع آوری نموده ایم که در راستای تبادلات فرهنگی تقدیم می گردد.

پناهی گفت : قرار است لهستان نیز متقابلا با ارائه مجموعه ای از نسخ های ‘خطی و نقشه ها و سندهایی که مربوط به ایران ، به جمهوری اسلامی تقدیم می دارد.

۱۵۳۷* ۵۳۶ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۶۲۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.