کشف ژن مقاوم در برابر خشکسالی

جام جم آنلاین: محققان موفق به شناسایی ژن HAHB-4 شدند که باعث می شود گیاه آفتابگردان در برابر خشکسالی مقاوم باشد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، راکل شان رییس انستیتوی آگروبیوتکنولوژی دانشگاه ملی لیتورال آرژانتین در راس گروهی از محققان موفق به شناسایی ژن  HAHB-4 شد که باعث می شود گیاه آفتابگردان در برابر خشکسالی مقاوم باشد.

این کشف منجر به یک انقلاب بیوتکنولوژیک خواهد شد.

 وی می گوید: با جای دادن این ژن در سلول دانه سویا ، گندم یا ذرت نه تنها تولید آنها افزایش خواهد یافت بلکه در برابر کم آبی و خشکسالی نیز مقاومت بیشتری خواهند داشت.

آرژانتین نخستین تولیدکننده روغن و آرد سویا جهان، دومین صادرکننده جهانی ذرت و سومین تولیدکننده جهانی دانه سویا است، با این حال اغلب مزارع ذرت و سویا در مناطق کم آب این کشور قرار دارند.

شان می افزاید: برای تولیدکنندگان افزایش ۱۰ درصدی محصولشان امری فوق العاده است. این کشف موجب می‌شود محصول آنها بیش از این هم افزایش یافته و حتی دوبرابر شود.

این دانشمند خاطرنشان می کند: اگر ما در جستجوی کشف ژن مقاوم در برابر خشکسالی بودیم بدون شک در این کار موفق نمی شدیم. این کشف تقریبا  تصادفی به دست آمد.

وی تاکید می کند: هدف ما افزایش زمین های زیر کشت نیست بلکه می خواهیم با زمین های کمتری همان بازدهی را داشته باشیم.

با این حال، طرفداران محیط زیست بیم دارند کشف این ژن موجب رواج بیشتر کشاورزی تک محصولی شده و مرزهای زمین های زیر کشت را برای بازدهی هرچه بیشتر گسترش دهد. مترجم : بهرام افتخاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.