پیش بینی وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی در “سال آبی” جاری

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون هماهنگی شرکت مدیریت منابع آب ایران از پیش بینی وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی در سال آبی جاری در کشور خبر داد. سال آبی جدید از مهر آغاز شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، یعقوب همتی با بیان اینکه خشکسالی ها انواع مختلف از جمله خشکسالی هواشناسی ، هیدرولوژیکی و کشاورزی دارد.

وی ادامه داد: در سال آبی قبل (۹۲-۹۱) در کشور شاهد خشکسالی هواشناسی نبودیم و امیدواریم امسال نیز خشکسالی هواشناسی در کشور نداشته باشیم.

همتی با بیان اینکه پیش بینی بارندگی برای سال آبی جاری نرمال است و در سال آبی جاری نیز در حد متوسط دراز مدت بارش خواهیم داشت ، گفت: تنها خشکسالی که نگران آن هستیم خشکسالی هیدرولوژیکی است که ادامه دارد.

همتی تصریح کرد: برای نمونه در حوضه آبریز ارس در دو سال مختلف با فاصله ۱۰ سال بررسی شده است و دریافتیم مجموع بارشی که در این حوضه رخ داده ، ۳۰۰ میلیمتر است.

وی افزود: در سال اول ۲۱ درصد بارش تبدیل به جریان سطحی شده اما در ۱۰ سال بعد تنها ۷ درصد بارش تبدیل به جریان سطحی شده است.

همتی گفت: عوامل مختلفی در این رخداد موثر بوده است اما یک سبب آن تغییر الگوی بارش به این ترتیب بوده که ۵۰ درصد نوبت بارش زیر پنج میلیمتر بوده و حالت قطره چکانی شده است و بارش تبدیل به جریان سطحی نمی شود.

وی افزود: با این نوع بارش، تنها رطوبت خاک و گیاه تامین می شود و برغم اینکه شاهد خشکسالی هواشناسی نیستیم و بارندگی نرمال است، در همان سال شاهد خشکسالی
هیدرولوژیکی خواهیم بود.

همتی اظهار داشت : به سبب دخالت های انسانی، تغییر اقلیم، افزایش دما و تغییر الگوی بارش، تبدیل بارش به روان آب با شاخص اصلی آن و به طور کلی انجام نمی شود.

وی در باره اینکه آیا در حوضه دریاچه ارومیه نیز خشکسالی هیدرولوژیکی رخ داده است؟ گفت : در سال آبی قبل در کل کشور خشکسالی هیدرولوژیکی رخ داده و طبیعتا این خشکسالی در حوضه دریاچه ارومیه نیز اتفاق افتاده است و پیش بینی می شود در سال آبی جاری نیز خشکسالی هیدرولوژیکی در حوضه دریاچه ارومیه رخ دهد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.