کوکوی سبزیجات برای اشخاص با کلسترول بالا

۳۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز:کوکوی سبزیجات برای اشخاص با کلسترول بالا

(غذای رژیمی و کم روغن)

* از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB (مخصوصا  B1 و B6)، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

مواد لازم:

۲فنجان پیازخردشده و تفت داده شده

۲ فنجان بادنجان خردشده و تفت داده شده

۲ فنجان قارچ خرد شده و تفت داده شده

 قاشق مرباخوری۱جعفری

۱ قاشق مرباخوری نعنا

۶ عدد ( در صورت رژیم ۶ سفیده)تخم مرغ

۳ قاشق غذاخوری آرد

۱ قاشق مرباخوری بیکینگ پودر

به مقدار کافی نمک و فلفل

طرز تهیه:

بادنجان را پس از پوست کندن مانند خیار خرد کرده و در آب نمک خیس کنید. بعد از ۱۵ دقیقه آبکش کرده و کمی آب روی آن بگیرید تا شوری نمک از بین رود. سپس آن را در یک قاشق روغن زیتون تفت دهید. همین عمل را با پیاز و قارچ انجام دهید، البته هر کدام را به طور مجزا و در همان ظرفی که قبلاً استفاده کرده اید و حاوی کمی روغن است، تفت دهید. تمام مواد را با هم مخلوط کرده و تخم مرغ های زده شده را به آن اضافه کنید. کم کم مایع کوکو برای پخت آماده می گردد. برای مصرف کمتر روغن حتماً باید مواد مخلوط شده را در پلوپز آماده کنید، به این طریق که ۱ قاشق روغن در پلوپز ریخته و بعد مایع را داخل آن بریزید و در پلوپز را همراه با دم کنی ببندید. بعد از۱۰ دقیقه کوکو را وارونه کنید و بگذارید پلوپز کارش را انجام دهد. کوکوی خوشمزه و کم روغن شما بعد از مدت کمی حاضر می گردد.

نکات تغذیه ای :

افرادی که کلسترول خونشان بالا است:

۱) می توانند ۳-۲ عدد تخم مرغ کامل ( همراه با زرده) را مصرف کنند، زیرا حذف کلی کلسترول از رژیم غذایی ، تولید داخلی آن را در بدن افزایش می دهد.

۲) با هرغذا حتماً سالاد پر از سبزی های سبز رنگ مثل کاهو یا کلم بروکلی یا جعفری و… و یا سبزی خوردن به میزان بسیار میل کنند که سبب کاهش جذب کلسترول و چربی غذا می گردد.

۳) مصرف فیبر محلول در کاهش کلسترول بسیار موثر است، از این رو به میزان ۵ عدد در روز، پس از غذا یا بین وعده های غذایی، از میوه هایی چون سیب، گلابی، توت فرنگی، مرکبات و هویج( در سالاد) استفاده کنند و حتماً از نانهای سبوس دار استفاده کنند.

۴) مصرف روزانه ۸ لیوان آب بسیار مفید خواهد بود.

۵) طبق پیشنهاد انجمن قلب آمریکا مصرف ماهی به مقدار هفته ای ۱۸۰ گرم ( دو بار درهفته و هر بار ۹۰ گرم)، به سبب داشتن اسیدهای چرب امگا-۳ سبب کاهش کلسترول خون شده و احتمال ابتلا به سکته های قلبی را کاهش می دهد.
منبع : تبیان

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.