کیفرهای حقوق اسلامی نسبت به مجازات سایر ملل قاطع‌تر است

۰۲م آذر ،

حجت الاسلام موسوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

یک نماینده پیشن مجلس گفت: کیفرهای دنیوی و اخروی در حقوق جزای اسلامی‌ نسبت به مجازات‌های سایر ملل از قطعیت و حقیقت بیشتری برخوردار است

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: یکی از مسائل مورد بحث اسلام که جزء فروعات دین هم به شمار می‌رود امر به معروف و نهی از منکر است؛ که گامی مهم در پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: همچنین سیاست‌های کیفری در شریعت اسلام به منظور پیش‌گیری از ارتکاب گناه از طریق هدایت اشخاص و ترساندن از روز جزا، تزکیه‌ی نفس، امر به معروف و اجرای عدالت دنبال می‌شود.

وی افزود: باید توجه داشت که در شریعت اسلام، دایره‌ی شمول گناه مستلزم کیفری وسیع‌تر از جرایمِ قوانین است، لذا سیاست کیفری در این مورد همراه و توأم با پیشگیری است.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: کیفرهای دنیوی و اخروی در حقوق جزای اسلامی‌ نسبت به مجازات‌های سایر ملل از قطعیت و حقیقت بیشتری برخوردار است و وجود دو کیفر دنیوی و اخروی واجد جنبه‌ی پیشگیری برای مسلمان معتقد است.
 
این حقوقدان با اشاره به مجازات‌ها و ارهکارهای پیشگیری از جرم گفت: یکی از اهداف مجازات‌ها جلوگیری از ارتکاب جرم از طریق ارعاب است، اگر زمینه رنج تحمل مجازات از لذت تحصیل احتمالی منافع جرم بیشتر شود آنگاه مجرمین بالقوه از ارتکاب جرم اجتناب خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مجازات‌ها با ایجاد ترس در توده‌ی مردم مانع تکرار جرم را در آینده می‌شود، اظهار داشت: تأثیر مجازات‌ها از نظر جلوگیری جرم بیش از آنکه مربوط به ترس از صدمه‌ احتمالی ناشی از مجازات باشد، به واکنش اعضای جامعه نسبت به مشروعیت مجازات و وضع اجتماعی مجرم بستگی دارد.

این نماینده پیشین مجلس گفت: اگر جامعه جرمی را بد بداند و نسبت به آن واکنش نشان دهد، جنبه‌ بازدارندگی جرم بسیار بیشتر از وقتی است که قانون، فعلی را جرم بداند ولی جامعه آن را ناپسند نداند.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی میزان نفوذ و موفقیت نظام جزائی از نظر جلوگیری از ارتکاب جرم در آینده بستگی کامل و قطعی با میزان هماهنگی هنجار‌ها و مجازت‌های جزایی با ارزش‌های فرهنگی جامعه دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.