لاریجانی : توجه به دلایل ماندگاری تفکر استاد مطهری ضروری است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ‘ علی لاریجانی در نشست علمی مفاخر ایران و اسلام در اندیشه های شهید مطهری در انجمن مفاخر ایران افزود:بیش از ۳۰ سال از شهادت این عالم می گذرد ولی اندیشه و تفکر وی در میان دانشگاهیان، روحانیون و مردم عامه همچنان ماندگار است.

وی با طرح این سئوال که خصوصیات ماندگاری این پدیده چیست ؟ ادامه داد:برداشت من این است که شهید مطهری قائل به تحولات اجتماعی و فرهنگی در جامعه بودو به آن باور داشت.

منتخب مردم قم در مجلس نهم اظهار داشت : شهید مطهری شرایط فرهنگی و اجتماعی را درک کرده و برای دفاع از حوزه دین آثاری مرتبط با آن تالیف می کرد.

لاریجانی گفت: استاد مطهری قائل به نوعی تعامل فرهنگی وعلمی با دنیای غیر اسلام بود به گونه ای که یکسره افکار دیگران را رد نمی کرد و همین باعث شد فکر ایشان بارور شود .

وی همچنین افزود: شهید مطهری اعتقاد راسخ به آزادی فکر داشت و آن را از آزادی عقیده جدا می کرد و معتقد بود آنچه موجب حرکت جامعه و رشد جامعه اسلامی خواهد شد در مواجهه با افکار مختلف است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت : نباید از طرح افکار مختلف در جامعه هراس داشته باشیم و در حوزه فکر نباید تنگ نظری صورت گیرد و در این میان آنچه اشکال دارد آن است که فریب کاری در آن وجود داشته باشد.

لاریجانی تنفر از فریبکاری در حوزه اندیشه را از دیگر ویژگی های شهید مطهری عنوان کرد و افزود: فریبکاری یعنی فکری که ماهیتی دارد با پوششی عرضه شود که نسبتی با ماهیت آن فکر نداشته باشد.

وی جامعیت و شمول فکری در حوزه های مختلف را از دیگر ویژگی های استاد مطهری برشمرد و گفت : مطهری انسانی فقیه، فیلسوف و متکلم در مسابل مختلف اجتماعی و صاحب نظر بود و نیاز اجتماعی را متناسب با زبان همان زمان بیان می کرد .

لاریجانی با اشاره به اینکه باید توجه شود که چرا هم اکنون چنین شخصیتی نداریم ؟ اضافه کرد: باید بررسی شود که ماندگاری فکر شهید مطهری چه مختصاتی داشته وبا کالبدشکافی می توان بررسی کرد واین اقدام برای آینده فرزندان این مرز وبوم مفیداست.

در این مراسم وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ، استاندار تهران ، و خانواده شهید مطهری حضورد داشتند که در پایان از آثار نرم افزار چند رسانه ای شهید مطهری رونمایی و لوح تقدیری از سوی انجمن مفاخر به خانواده ایشان اهداء شد.

سیام **۱۰۵۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۷۲۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.