لایحه بودجه ۹۱ تورم زا نیست

جام جم آنلاین: بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد و موافقان کلیات بودجه بر اساس آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی نظرات خود را درباره نقاط قوت لایحه بودجه ۹۱ بیان کردند. علی کریمی ‌فیروزجایی، نیره اخوان، محمدقسیم عثمانی، ستار هدایت‌خواه و سید جواد زمانی نمایندگانی بودند که در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۱ سخن گفتند.موافقان علیرغم مخالفان اعتقاد دارند که بودجه ۹۱ تورم زا نیست.

کریمی: حمایت از علم و فن‌آوری شاه‌بیت بودجه ۹۱ ‌است

“علی کریمی ‌فیروزجایی” نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی بود که صبح امروز چهارشنبه بعنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۱ پشت تریبون مجلس قرار گرفت و با تأکید بر اینکه موافقت وی با کلیات لایحه بودجه به جهت گیری این لایحه مربوط می‌شود، گفت: موافقت‌ من با جهت‌گیری‌ و سوء‌گیری‌های اساسی در بودجه است چراکه هم اشکالاتی در لایحه دولت و هم چکش‌کاری‌هایی که در کمیسیون ترکیب شکل گرفت، موجود است که در صحن علنی اصلاحات لازم را انجام می‌دهیم.

وی بر همین اساس بیت‌الغزل گزارش کمیسیون را الحاقیه بند ۲۷ دانست و گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی کمیسیون تلفیق بسیار دقیق به بخش‌های مختلف همچون کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بقیه موارد توجه کرده و در قالب چند بند فرصت ۵ ساله‌ای که به سرمایه‌گذاران بخش صنعت، تولید و کشاورزی و معدن داده شده بانک‌ها باید به سرمایه‌گذاران فرصت دهند.

بودجه ۹۱ از لحاظ نگاه به آموزش قابل تقدیر است

وی همچنین به کمیسیون آموزش و تحقیقات اشاره و اضافه کرد: در سال ۹۱ اتفاقاتی که رخ داده در مقایسه با سال گذشته توجه به حوزه علم و فناوری و تحقیقات توجه قابل ملاحظه‌ای است.

کریمی فیروزجایی افزود: برای اولین بار سرفصلی تحت عنوان مقاوم سازی دانشگاه‌های کشور ۶۰۰ میلیارد تومان را کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده که خود مخالفین نیز تاکید داشتند که اساس توسعه کشور از دانشگاه‌هاست.

موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ اظهار داشت: سال ۹۰ رقمی را برای کمک به دانشگاه ممتاز داشتیم و امسال پیشنهاد شده که به مناطق کمتر توسعه یافته نیز کمک‌هایی صورت گیرد.

۱۷۰ میلیارد تومان بودجه برای صندوق رفاه دانشجویی در لایحه بودجه ۹۱

کریمی فیروزجایی گفت: امسال ۱۷۰ میلیارد تومان برای صندوق رفاه دانشجویان در نظر گرفته شد و همان بندی که در بودجه سال ۹۰ گنجانده شده بود، امسال نیز لحاظ شد که مجموعه صندوق رفاه دانشجویان مطالباتی که در گذشته دارد، ۵۰ درصد از آنها به عنوان کمک به صندوق چه در وزارت علوم و چه در وزارت بهداشت انجام شود تا به افراد بی بضاعت و تحصیل آنها کمک شود.

این موافق کلیات بودجه ۹۱ یادآور شد: کمک به حوزه پژوهش‌های بنیادی به ویژه در حوزه سلول‌های بنیادی کمک به دانشجویان پیام نور و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اختصاص رقمی برای معافیت ایثارگران از پرداخت شهریه و تکلیفی که به دستگاه‌ها اجرایی شده مبنی بر اینکه نیم درصد از اعتبارات خود را برای پژوهش به کار گیرند، از جمله احکام بودجه امسال است.

بودجه ۹۱ نگاه حمایتی به روستائیان دارد

کریمی فیروزجایی با بیان اینکه در حوزه روستایی و کشاورزی پیشنهاد شده برای تسریع در احداث آب بندان‌ها و توسعه و تکمیلی شبکه آبیاری کشور نیز ۸۵ درصد اعتبار این پروژه‌ها به صورت کمک بلاعوض پیش بینی شود، ‌افزود: اعتباری برای باز نشستگان در نظر گرفته شده که بتوانند برای دریافت به موقع عیدی خود و حقوق عائله‌مندی ساماندهی شود و به موقع این اعتبار به آنها پرداخت شود.

وی همچنین به توجه به کمیته امداد و بهزیستی در خصوص تغییر و تحول افراد تحت پوششان اشاره و یادآور شد: در ماده الحاقی ۱۷ که در حوزه فرهنگ و ورزش تصمیمات خوبی انجام شده و نیم درصد بودجه مصوبه دستگاه‌های ملی و استانی به فعالیت‌های قرآنی، اهل بیت و حجاب و عفاف اختصاص خواهد داشت.

کریمی فیروز جایی گفت: در همین نیم درصد ۳۰ درصد مربوط به روستاهای کشور است. همچنین از یک درصد بودجه دستگاه‌ها ۳۰ درصد برای ورزش روستایی، ۵ درصد برای ورزش پایگاه‌های مقاومت بسیج و ۲۰ درصد برای ورزش دانش آموزی که ورزش مادر است قرار داده شده است.

نیره اخوان: لایحه بودجه ۹۱ با نگاه برنامه‌ریزانه تدوین شده است

نیره اخوان بیطرف، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده ای بود که به موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۱ برخاست و با بیان ۱۵ دلیل در حمایت از لایحه بودجه ۹۱ سخن گفت.

وی  با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه نفت و گاز در لایحه بودجه ۹۱، گفت: توجه به اجرای طرح‌های بالادستی نفت و گاز در میادین مشترک که در بند الف و ج و ز این اهمیت مشاهده می‌شود که از ۱۴٫۵ درصد سهم از کل بودجه و ۲۵ درصد از مازاد درآمد نفت برای این امر اختصاص داده شده و  استفاده همسایه‌های کشور از این میادین ما را از این سرمایه‌گذاری محروم و توجه به عملیاتی کردن این امر برای کشور بسیار مهم است.

وی با اشاره به اهمیت بنیه و صنایع دفاعی افزود: از مازاد درآمد نفت ۳٫۵ میلیارد دلار برای تقویت بنیه و صنایع دفاعی اختصاص داده شده و بند ب ماده ۱ هم متوجه همین اهمیت است و در بند ۱۱ اجازه داده شده که وزارت دفاع از اوراق مشارکت ریالی با تضمین خودش در این ارتباط اقدام کند.

نگاه مثبت لایحه بودجه ۹۱ به هدفمندی یارانه‌ها

نماینده اصفهان در خانه ملت با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در بند ۱۰، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توزیع، ۶ هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت بهداشت و درمان، ۲ هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری، ۴۸ میلیارد تومان برای مبلغ پرداختی به خانواده‌ها و  مجموع آن ۶۶ هزار میلیارد تومان مبلغ در نظر گرفته شده است و حسن این مصوبه اعلام عدد و ارقام است و با توجه به الحاقیه ۳۳ دولت از مصرف دریافتی‌ها در جای دیگر منع شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به واگذاری سهام شرکت‌ها تصریح کرد: مطالبات قانونی کارگران دولت و ایثارگران در بند ۸ تعیین تکلیف شده است که بر اساس این بند به عنوان مثال ۲ هزار میلیارد تومان در اجرای ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان و از فروش همین سهام برای مهار آب‌های مرزی ۳ هزار میلیارد تومان، برای وزارت دفاع ۶ هزار میلیارد تومان، برای وزارت نیرو ۵ هزار میلیارد تومان و برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی ۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

حمایت از بخش کشاورزی در لایحه بودجه ۹۱

وی با اشاره به توجه به بخش کشاورزی اضافه کرد: بر اساس بودجه سال ۹۱ که در بند ۲ برای احداث آب‌بندها، شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی فرعی ۸۵ درصد سهم دولت و ۱۵درصد سهم کشاورز و در بند ۵ برای آبیاری تحت فشار به منظور بالا بردن بهره‌وری، سهم دولت ۸۵ درصد و سهم کشاورز ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است و بالا بردن یکپارچه‌سازی زمین‌ها و الحاقیه ۲۷ که اشاره به کمک بلاعوض جهت نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود و سم دارد از جمله این توجهات به بخش کشاورزی است.
اخوان با اشاره به بیمه‌ کشاورزان ادامه داد: در الحاقیه ۱۲ به بیمه کشاورزان با عنوان بیمه کارفرما اشاره شده است و در مورد بیمه ۶۰ ساله‌ها، مردان دارای ۶۰ و زنان دارای ۵۵ سال سن با پرداخت ۱۰ سال بیمه می‌توانند بازنشسته شوند و کسانی هم که زیر ۱۰ سال سنوات دارند، می‌توانند با پرداخت یکجا خود را بازنشسته کنند.

نگاه خاص به مشکلات مردم در بودجه ۹۱

اخوان با اشاره به توجه به امور زنان و خانواده ادامه داد: در بند ۱۵ به مسئله بیمه اشاره شده که در قسمت بعدی آورده می‌شود، همچنین توجه به ایثارگران در بند ۸ که بند ۱۴ امسال در برنامه پنجم وام مسکن ایثارگران به آن اضافه شده و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد و همسران شهدا هم می‌توانند از وام با سود ۴ درصد استفاده کنند و الحاقیه ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۳ و ۳۵ نیز مربوط به قسمت ایثارگران است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس الحاقیه ۲۲ بودجه ۹۱ در صدور و ارتقای دفترچه‌های درمانی رایگان برای افرادی که دچار ضایعات روحی، روانی و اعتیاد شده و از طریق قوه قضائیه یا نیروی انتظامی به بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند را کاری نو و قابل تحسین برشمرد.

اخوان ادامه داد: الحاقیه ۳۶ به بحث جریمه‌های بیمه‌های واحدهای صنفی و صنعتی، کشاورزی، الحاقیه ۲۱ توجه قوه قضائیه به روستاها و عشایری و الحاقیه ۴۳ که ۳۰ درصد ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم است به امور زیربنایی روستاها و الحاقیه ۱۷ به آب شرب سالم روستاها اختصاص داده شده است و توجه به امور پژوهشی هم در بند ۱۶ نیم درصد تا سه درصد از اعتبارات دستگاه‌ها برای امور پژوهشی و توسعه ملی قرار گرفته است.

عثمانی: بودجه ۹۱ می‌تواند نقدینگی و تورم را کنترل کند

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان یکی دیگر از نمایندگانی بود که بعنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۱ سخن گفت و تأکید کرد: بودجه‌نویسی ما دارای اشکالات جدی در سطح کلان است و موافقت با کلیات به منزله موافقت با روش‌های موجود برای بودجه‌نویسی نیست؛ اما هر چند موافق کلیات هستیم اما در بسیاری از موضوعات و اجزا اشکالاتی می‌بینیم که در زمان خود به آن رسیدگی می‌کنیم.

عثمانی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق بودجه در یک رسیدگی سنگین و عمیق و کارشناسی که قطعا خالی از اشکال هم نیست، بر اساس یک سری از اصول و یکسری موارد توافق شده کار رسیدگی را انجام دادد که من برای تنویر افکار عمومی و نمایندگان محترم مواردی را اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: یکی از این موارد توافقی این بود که هر جا احکام ماده واحده، پیوست‌ها، پیشنهاد نمایندگان عضو کمیسیون و کمیسیون‌ها، مغایر ماده ۲۱۶ آئین‌نامه داخلی بود، آنها را کنار گذاشتیم و اجازه طرح ندادیم.

هر ماده‌ای مغایر برنامه پنجم بود، حذف کردیم

عثمانی تاکید کرد: مورد بعدی این بود که هر جا مواردی مغایر برنامه پنجساله پنجم توسعه بود، مطابق ماده ۲۱۵ آئین‌نامه داخلی آن را اصلاح کردیم و در مورد سوم قرار شد احکام ماده واحده مغایر قوانین دائمی نباشد از جمله قانون اجرای اصل ۴۴، هدفمندسازی یارانه‌ها، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون محاسبات عمومی، قانون برنامه و بودجه که ما نگذاشتیم این احکام ماده واحده خللی به قوانین دائمی وارد کند.

این موافق کلیات لایحه بودجه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: از قانونگذاری جدید در احکام ماده واحده جلوگیری کردیم و مورد بعدی این بود که قوانین دائمی در لایحه بودجه مورد اصلاح قرار نگرفت و تعرضی به قوانین دائمی نشد.

کمیسیون تلفیق حمایت از تولید داخلی را در بودجه ۹۱ گنجاند

وی افزود: با توجه به اینکه لایحه بودجه در سال گذشته تقدیم مجلس شد و هنوز سال ۹۱ به نام تولید ملی نامگذاری نشده بود، توجه مضاعفی به بخش تولید و اشتغال نشده بود و در کمیسیون تلفیق احکام متعددی را در حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی آوردیم که موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: با بودجه انقباظی نمی‌شود از تولید و اشتغال حمایت کرد. ما ناچاریم برای توسعه، ‌تولید و کار به بودجه انبساطی روی آوریم ولی در عین حال ابزارهای لازم برای کنترل نقدینگی و تورم در نظر گرفته شده و در گزارش تلفیق ملموس و قابل مشاهده است.

دولت خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی درآمدهای ناشی از افزایش قیمت سوخت بود

عثمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها که دولت موظف است طبق قانون مبالغ مربوط به هدفمند سازی را در لایحه بیاورد، ولی این اقدام را انجام نداده بود و در کمیسیون تلفیق این کار صورت گرفت.

وی افزود: در سال گذشته که این رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان بود به ۶۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد درحالیکه رقم مورد مطالبه دولت ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق به ۵۰ درصد رقم مورد مطالبه دولت رسیدیم و در این رقم بر حمایت از تولید که مطابق قانون هدفمند‌سازی انجام می‌شد، تاکید شده که این قانون در مورد بخش تولید انجام شود.

عثمانی تاکید کرد: از این ۶۶ هزار میلیارد تومان، ۶ هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه‌های بیمارستانی می‌شود به طوری که بخش بهداشت و درمان با این رقم دچار تحول خواهد شد و هزینه خدمات درمانی مردم در بیمارستان‌های دولتی با اختصاص این رقم رایگان خواهد شد.

برای مهار نقدینگی در بودجه ۹۱ برنامه‌ریزی شده است

این موافق کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: سیاست‌ها و روش‌های جمع آوری نقدینگی از جمله فروش اوراق مشارکت در حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان دیده شده که می‌تواند باعث مهار بخشی از نقدینگی و کنترل تورم شود.

وی افزود: یکی از نقاط قوت گزارش تلفیق بودجه این است که رابطه دولت و شرکت نفت به صورت شفاف تبیین شده و زمان‌بندی‌ها منطقی شده و تمام منابع مورد نیاز که نفت خواسته، در این گزارش مورد نظر قرار گرفته و امیدواریم نفت بتواند با این رابطه دقیق و تعریف شده سرمایه‌گذای‌هایش را تسریع ببخشد.

رأی ندادن به کلیات بودجه یک شوخی بیشتر نیست

عثمانی با بیان اینکه نقاط قوت لایحه بودجه باعث شده تا کمیسیون تلفیق بعد از بررسی آن به کلیات بودجه رای بالایی بدهد،‌ گفت: رای ندادن به کلیات شاید یک شوخی بیشتر نباشد. ما دو ماه از سال را پشت سر گذاشتیم و مجلس بعدی در دو ماه اول فقط فرصت تعیین کمیسیون‌ها و ورود نمایندگان جدید است و اینکه بررسی بودجه را به آنها بسپاریم، به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست.

هدایت‌خواه: بودجه ۹۱ برای مبارزه با فقر برنامه دارد

ستار هدایت‌خواه نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که به عنوان موافق با بودجه سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی پشت تریبون رفت و با اشاره به امتیازات بودجه پیشنهادی امسال گفت: یکی از نقاط قوت بودجه ۹۱ امتیازات بودجه نظامی است که انعطاف‌پذیری آن را تسهیل کرده است و با توجه به شرایط کشور در آن لحاظ شده است؛ همچنین شاخص‌های کلان از جمله نرخ ارز، میزان فروش آن، نرخ قیمت نفت و درآمدهای نفت با دقت مورد توجه دولت و کمیسیون تلفیق قرار گرفته است.

وی افزود: کاهش نسبی اتکاء به درآمدهای نفتی را نسبت به سالهای قبل را می‌توان به وضوح در بودجه ملاحضه کرد. اگر در سال گذشته نزدیک به ۵۲ هزار میلیارد تومان بودجه نفتی در کشور هزینه شده، دولت در سال جاری آن را به ۵۱ هزار میلیارد تومان کاهش داده است.

توجه به فرهنگ در بودجه ۹۱

نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به بخش فرهنگ به خصوص فرهنگ دینی و اختصاص نیم درصد از بودجه به فعالیت‌‌های قرآنی و گسترش فرهنگ حجاب و اختصاص یک درصد دیگر به بحث ورزش و ۲۰ درصد از ماده ۱۸۰ قانون بودجه به حوزه‌هایی همچون خانه‌های روستایی، مساجد، امامزاده‌ها و گسترش پوشش شبکه صدا و سیما، حسینیه‌ها و کانون پرورش فرهنگی کودکان و نوجوانان جزء امتیازات بودجه است که عزیزان می‌توانند آن را ‌‌ملاحظه کنند.

هدایت خواه ادامه داد: درباره توجه به سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی صنعت نفت ‌از صندوق توسعه ملی و سایر درآمدها پیش‌بینی خوبی شده است که ما بتوانیم در میادین مشترک با کشورهای همسایه رقابت کنیم و جلوی از دست رفتن سرمایه ملی را بگیریم.‌

هدایت‌خواه گفت: توجه به بخش‌های مختلف و ظرفیت‌سازی برای تکمیل هر‌چه بیشتر پروژه‌های عمرانی از طریق ظرفیت‌های گوناگون همچون اوراق مشارکت‌، استفاده از سهام شرکت‌ها و فروش اموال دولتی و همچنین تسهیلاتی که از طریق بانک‌ها پیش‌بینی شده، جزو امتیازات دیگر این بودجه در بخش عمرانی است.

وی افزود: البته دولت ظرفیت جدیدی را به نام خزانه اسلامی در بودجه مطرح کرده بود که از طریق کمیسیون تلفیق رد شد و امیدواریم عزیزان ما در مجلس شورای اسلامی استفاده از این ظرفیت جدید را مجددا در بودجه بگنجانید.

نگاه سلبی به بودجه مشکل ساز است

هدایت خواه با انتقاد از مخالفان کلیات بودجه ۹۱گفت: نگاه سلبی به بودجه مشکل‌ساز است، کسانی که به بودجه نگاه سلبی دارند و خودشان را صاحب نظر می‌دانند، پیشنهاد عملی ارائه دهند. صرف انتقاد که دردی را دوا نمی‌کند، همیشه بهترین راه نزدیک‌ترین راه نیست بلکه باید بگردیم راه‌های جدیدی برای بحث بودجه و درآمدها پیدا کنیم که متأسفانه برخی از دوستان توجه کافی به آن نداشتند.

هدایت‌خواه گفت: درباره هدفمندی یارانه نیز نظر دولت چیز دیگری بود و رقم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود. اتفاقا پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید، پیشنهادی است که از سوی خود همین دوستان منتقد مطرح شده بود.

هدایت‌خواه در ادامه تصریح کرد: ادعای بی‌انضباطی در بودجه یک ادعای بی‌معناست، ممکن است در برخی از بندها دیوان محاسبات نظری داشته باشد اما اینکه کل بودجه بی‌انضباطی مالی ایجاد می‌کند درست نیست.

نماینده مردم بویر احمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دقت و وسواسی که در کمیسیون تلفیق پیرامون بحث تصویب و بررسی بودجه سال ۹۱ اعمال شده است، بی‌نظیر است تا با قوانین اصلی کشور مغایر نباشد.

زمانی: لایحه بودجه ۹۱ یکی از شفاف‌ترین بودجه‌هایی است که به مجلس آمده

“سیدجواد زمانی” نماینده کنگاور و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس که به عنوان آخرین موافق کلیات لایحه ‌بودجه ۹۱ در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس سخن می‌گفت،‌ با بیان اینکه نباید تصمیم‌گیری برای بودجه ۹۱ را به مجلس نهم موکول کرد، گفت: تا مجلس نهم شکل بگیرد، قطعا حدود ۶ ماه از سال گذشته است. فرض بگیریم این قانون بد است، هر چه باشد، قانون بد بهتر از بی قانونی است. چگونه ۶ ماه بدون قانون سپری کنیم و پس از آن نیز چه امیدی وجود دارد که نمایندگان جدید که شناختی از اصول قانون ندارند، بهتر از شما که ۳ – ۴ سال تجربه دارید و نقاط قوت و ضعف را به خوبی می‌شناسید، ‌عمل کنند و دولت نیز قانون را تغییر ندهد؟

این موافق کلیات لایحه بودجه ۹۱ همچنین این لایحه ‌را از شفاف‌ترین بودجه‌های سنواتی دانست و گفت: ارتباط با مصارف دستگاه‌های مصرف کننده و فعالیت‌های آن کاملا روشن است؛ همچنین اقدامات در حوزه آموزش عالی و عمومی، سلامت، حاکمیتی همچون دفاع، امنیت و زیر ساخت‌های اساسی، در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی و سایر حوزه‌ها در این بودجه تصویب شده است.

وی یکی دیگر از نکات مثبت لایحه بودجه را اجتناب از ردیف‌ هزینه‌های جدید دانست و گفت: ایجاد ردیف جدید به منزله بزرگ شدن دولت و افزایش هزینه‌های آن است از این رو مجلس باید از این حرکت دولت حمایت و از ایجاد ردیف‌های جدید هزینه‌ای پرهیز کند.

زمانی با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی اعتبارات خاص برای تحقق قانون افزایش بهره وری این بخش پیش‌بینی شده است، گفت: بخشی از این اعتبارات برای اولین بار به وجود آمده است.

تصمیم‌گیری برای رشد سرمایه‌گذاری در لایحه بودجه ۹۱

زمانی همچنین گفت: نکته مهم لایحه بودجه ۹۱ که به نحوی به خوبی مشهود است،‌ سوق دادن فعالیت شرکت‌های دولتی گروه ۳ و سایر شرکت‌هایی که به موجب قانون با ماهیت دولتی فعالیت می‌کنند، به سمت فعالیت‌های حاکمیتی است به نحوی که در بودجه همین شرکت‌ها مصارف هزینه‌ای آنها کنترل شده و رشد زیر ۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ دارند، در حالی که رشد سرمایه‌گذاری در همین شرکت‌ها بالای ۲۰ درصد بوده که به ‌منظور تمرکز‌زدایی در راستای ماده ۱۷۹ قانون برنامه توسعه است.

 این موافق کلیات لایحه بودجه ۹۱ ‌افزود: اجرای بودجه‌های عمرانی با حفظ شناسنامه طرح‌ها در استان‌ها از حدود ۱۸ درصد در سال ۹۰ به حدود ۴۲ درصد در سال ۹۱ رسیده ‌که این گام بزرگی در حذف بروکراسی از سیستم اجرایی ‌است.

زمانی همچنین به معافیت مالیات حقوق بگیران تا ۵۵۰ هزار تومان، تقویت ناوگان حمل و نقل از جمله ریلی و هوایی، قانون بازنشستگی پیش از موعد تقویت صندوق توسعه ملی در راستای تقویت برنامه ۵ ساله پنجم، امور ایثارگران، گازرسانی و صندوق تامین اجتماعی که موظف شده کارگزاران و پیمانکاران مخابراتی که همیشه از معضلات مجلس هشتم بوده را تحت پوشش بیمه قرار دهد که در ‌احکام لایحه بودجه ۹۱ لحاظ شده است، اشاره کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.