لطفا به شبکه نمایش خانگی «رحم» کنید!

۲۰م آذر ،

به بهانه آغاز عرضه محصولی تازه در شبکه نمایش خانگی

بهمن به آیین

«شبکه نمایش خانگی» ظرفیتی است که به صورت رسمی از سال های اولیه هفتاد به حوزه سرگرمی های فرهنگی اضافه شد. ظرفیتی که با پشت سرگذاشتن یک تجربه ناموفق با نام «ویدئو کلوپ» در نهایت مغلوب خیل عظیم فیلم های غیر مجاز و برای مدتی طولانی از فهرست اولویت های مسوولان فرهنگی کشور حذف شد.

این ظرفیت تازه در دوره حضور «جواد شمقدری» در معاونت سینمایی بار دیگر احیاء شد و در شرایطی که تولیدات تلویزیونی به دلیل هجوم ویرانگر محصولات شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و شبکه غیرمجاز کنار پیاده رویی در یک سردرگمی آشکار به سر می برد، دست اندرکاران شبکه ویدئویی توانستند با عرضه سریال هایی همچون: قلب یخی و قهوه تلخ و نیز دوبله برخی سریال های خارجی، عرصه جدیدی را در ارائه محصولات فرهنگی به مخاطبان باز کنند و علاقمندان به این فضا را با آثاری آشنا کنند که هم از نظر کیفیت و توجه به موضوع در مرتبه ای بالاتر از سریال های تلویزیونی قرار می گرفت و هم فاقد مشکلات رایج در برنامه های ماهواره ای بود. به یاد دارم که در زمان عرضه «قهوه تلخ» بسیاری از مخاطبان ساعتی قبل از توزیع سری جدید مقابل مغازه ها صف می کشیدند تا نسخه جدید این سریال را دریافت کنند.

این روزها خبرها حاشیه ای فراوانی دربارهٔ شبکه نمایش خارجی در رسانه ها منتشر می شود. گاهی خواننده احساس می کند پس از اکران سینماها حالا نوبت این شبکه نمایشی است که اینبار کلکش کنده شود. در میدان این نزاع و درگیری ظاهرا کسی نمی داند کارخانه‌هایی می باشند که باید تولیدات DVD آن‌ها به شیوه ای صحیح و فرهنگی به فروش برسد؛ کارگرانی می باشند که باید نان به خانه ببرند؛ عوامل بسیاری در زمینه پخش این سریال‌ها به کار اشتغال دارند و رونق شبکه نمایش خانگی یکی از عوامل مهم بر سر کار بودن عوامل سینما اعم از بازیگر، کارگردان و… است. پویایی و شکوفایی این صنعت به نفع سینمای ایران است و از همه مهم تر، مخاطبی که این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی، تفریح های ارزان قیمت دیروز برایش «گران» شده، با هزینه ای اندک می تواند صاحب سرگرمی سالمی شود.

از هر طرف که به صنعت شبکه نمایش خانگی نگاه کنیم، این صنعت برخوردار از فواید اجتماعی و فرهنگی است. این صنعت نوپا که چند سالی بیشتر از ظهورش نمی‌گذرد، به گونه‌ای تأثیرگذار حامی صنعت رو به افول اما مهم سینماست تا آن جا که حتی بعضی از صاحبنظران معتقدند اگر شبکه نمایش خانگی نبود و مبالغ مربوط به رایت های خرید حق نمایش خانگی به این شبکه تزریق نمی شد، سینمای ایران ورشکسته و تعطیل شده بود. این سخن وقتی معنای بیشتری می‌یابد که بدانیم نیمی از شهرهای ایران سینما ندارند، اما مردم از طریق شبکه نمایش خانگی فیلم‌ها را می‌توانند ببینند. از سویی نه تنها عوامل سینمایی، بلکه آدم های فراوانی درگیر تولیدات شبکه خانگی می باشند. پخش و عرضه فیلم‌های سینمایی در این شبکه امید بسیاری به تهیه‌کنندگان بخشیده است. گاهی یک فیلم سینمایی در اکران سینمایی خود مبلغی کمتر از ۵۰ میلیون تومان می‌فروشد اما همان فیلم در شبکه نمایش خانگی بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان فروش دارد و مجموعاً میزان اشتغالی که در این شبکه وجود دارد از کل سینما بیشتر است. امروزه در سینما نهایتاً ? هزار نفر شاغل می باشند در حالی که در شبکه نمایش خانگی با احتساب فروشگاه‌ها و بازارها بیش از ??? هزار نفر شاغلند. اشتغالی که به صورت طبیعی در بخش خصوصی است و تمامی نگرانی‌های سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه آن به بخش خصوصی برمی‌گردد.

با چنین ظرفیتی آیا درست است که رسانه ها با بزرگ نمایی و حاد جلوه دادن شرایط این صنعت زمینه دلسردی دست اندرکاران و در نهایت بی اعتنایی مخاطبان به این عرصه را فراهم کنند؟ این روزها خبر ناتمام ماندن دو سریال قهوه تلخ و قلب یخی برخی رسانه ها را به جای تقویت صنعت شبکه نمایش خانگی به سمت تخریب آن سوق داده است، در حالی که شبکه نوپای نمایش خانگی یک صنعت و یک حد واسط بین مخاطب و اثر است و وقتی اثری به هر دلیلی به پایان نمی‌رسد، مقصر شبکه نمایش خانگی نیست. در این میان به دلیل شهرت و محبوبیت مهران مدیری چشم‌های زیادی به او دوخته شده است و تیغ تیز انتقادات بیشتر متوجه اوست. این در حالی است که اهل فن به خوبی باخبرند که مهران مدیری سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده قهوه تلخ نبوده است و در صورتی که هزینه امور و دستمزد عوامل پرداخت نشده باشد، نه مهران مدیری که هیچ کارگردانی قادر به اتمام کار نخواهد بود و این مسأله در سینما و تلویزیون سابقه‌ای طولانی دارد. از سوی دیگر مسئله مجوز نگرفتن برخی قسمت‌های سریال قهوه تلخ از سوی وزارت ارشاد هم امر پوشیده و پنهانی نیست و این مساله سبب شد تا توزیع منظم سریال دچار مشکل شود.

در حال حاضر بسیاری از تهیه‌کنندگان موفقیت یا عدم موفقیت سریال «ویلای من» اثر جدید مهران مدیری را برای اقتصاد شبکه خانگی بسیار سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده می‌دانند و معتقدند در صورت شکست ویلای من تا سال‌ها پروژه سریال سازی در شبکه نمایش خانگی با چالش‌هایی جدی روبرو خواهد بود.

مهران مدیری این بار در ویلای من علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی سریال را هم بر عهده دارد و چند روز دیگر می‌خواهد دربارهٔ مشکلات سریال قهوه تلخ در یک دی وی دی رایگان با مردم صحبت کند. امیدواریم حرف های او برای مخاطبان قانع کننده باشد و این بار علاقمندان شبکه نمایش خانگی، سریالی کامل را تماشا کنند تا با رونق دوباره شبکه نمایش خانگی، مخاطبانی که این روزها برای تامین اوقات فراغت خود به دنبال فعالیت های ارزان و سازنده می باشند، بار دیگر مخاطب اثری با کیفیت در این زمینه باشند.

انتهای پیام/ ب. ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۰۴۲


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.