لینوکس و ویندوز «سرشاخ» می‌شوند

جام جم آنلاین: مشاجره بر سر نقشه‌های مایکروسافت برای بوت امنیتی ویندوز۸ بالا گرفته است. این مساله از پاییز سال گذشته آغاز شد.

مایکروسافت سال گذشته در رونمایی از تبلت‌های ویندوز۸ ، اعلام کرد تبلت ‌های مبتنی بر معماری ARM این شرکت، به بوت امن مجهز بوده و هیچ سیستم‌عامل دیگری قادر به اجرا روی این تبلت‌ها نخواهد بود.

توزیع‌های پیشرو لینوکسی در نظر دارد پاسخی به این محدودیت‌های مایکروسافت بدهد. نخستین توزیع، فدورا بود که استراتژی خود را ماه گذشته اعلام کرد. هفته گذشته نیز کانونیکال (پشتیبان اوبونتو) نقشه‌های خود را برای اوبونتو شرح داد.

این دو توزیع روش‌های کاملا متفاوتی برای رفع محدودیت‌های مایکروسافت پیشنهاد کرده‌اند.

مایکروسافت در رونمایی تبلت‌های ویندوز ۸ خود، از نظر سخت‌افزاری می‌خواهد جلوی نصب دیگر سیستم‌های‌عامل‌ را بگیرد و آن را Secure Bootنامیده است.

این فناوری که در UEFI قرار می‌گیرد، تنها به سیستم‌های عاملی اجازه نصب می‌دهد که امضای دیجیتال صحیح داشته باشند.

در سخت‌افزارهای مبتنی بر معماری ARM، امکان غیرفعال‌کردن Secure Boot وجود ندارد. در ماشین‌های x86 این قابلیت‌ها وجود دارد و تبلت‌های ویندوز ۸ نصب شده روی سخت‌افزارهای x86 می‌تواند بدون فناوری SecureBoot اجرا و کنترل این محدودیت‌ها در اختیار کاربر قرار داده ‌شود.

از زمان مطرح‌شدن این ایده از سوی مایکروسافت، هم بنیاد نرم‌افزارهای آزاد و هم بنیاد لینوکس دیدگاه‌های مختلفی را ابراز کرده‌اند.

بدترین و آخرین، روش فدورایی

فدورا معتقد است این گزینه در اختیار تولیدکنندگان محصولات نیست که کاربران را محدود به استفاده از یک سیستم‌عامل خاص بکند و نباید کاربران را مجبور کرد فرم‌ور تبلت خود را کالبدشکافی کنند تا قادر به نصب فدورا روی آنها باشند.

متیو گرت، توسعه دهنده فدورا در پست بلاگی نوشته است: فدورا ۹۹دلار به وری‌ساین می‌پردازد تا از سرویس امضای دیجیتال مایکروسافت به‌طور نامحدود استفاده کند و بوت‌لودر خود را با امضای مایکروسافت به سیستم بدهد.

گرت در این پست توضیح می‌دهد: «به این ترتیب همخوانی کامل سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود خواهد داشت و فدورا نیز نسبت به دیگر توزیع‌های لینوکسی از امتیاز برجسته‌ای برخوردار نخواهد بود. اگر گزینه بهتری از خرید امضا باشد، توسعه‌دهندگان فدورا هنوز به آن نرسیده‌اند.»

برای طرفداران لینوکسی، خرید مجوز، گزینه جذابی نیست، اما بدترین و آخرین گزینه‌است. بخش‌هایی از جامعه لینوکسی فدورا نیز نسبت به این اقدام ابراز نارضایتی کرده‌اند.

کلید اوبونتویی، راه‌حل کانونیکال

گرت هفته گذشته همچنین به راه‌حل اوبونتو اشاره کرد که این شرکت، به‌جای آن‌که از کلید مایکروسافتی استفاده کند، از کلید اوبونتو استفاده خواهد کرد و امضای خودش را خواهد داشت.

تفاوت استفاده از این قابلیت سخت‌افزارهای مبتنی بر معماری ARM میان اوبونتو و مایکروسافت در اینجاست که کانونیکال، همانند مایکروسافت برای سرویس خود قیمت نگذاشته است و آن را به دیگری ارائه نخواهد کرد.

از طرف دیگر، کاربر در تبلت‌های اوبونتویی هم نمی‌تواند از سیستم‌های عامل دیگر استفاده کند. البته کانونیکال امکان غیرفعال‌سازی Secure Boot را در اختیار کاربرانش قرار داده است.

راه بهتر مارک شاتل‌ورث

مارک‌ شاتل‌ورث، موسس کانونیکال در بلاگ خود نوشت: «ما به‌دنبال راه‌حل دیگری بجز کلید مایکروسافتی هستیم تا اکوسیستم کاملا آزاد نرم‌افزارها به میل مایکروسافت به این سو و آن سو کشیده نشود.»

وی افزود: «همکاری ما با شرکای OEM خود گزینه‌هایی را برای این جامعه در نظر گرفته است که از روش ردهت بهتر است.»

شاتل‌ورث اشاره کرد در نهایت تمام طراحی سیستم‌ها به‌سمتی خواهد رفت که مایکروسافت بتواند تک تک رایانه‌ها را در اختیار خودش دربیاورد.

رویکرد مایکروسافت از یک‌سو و نبود قابلیت تشخیص چند امضایی فناوری Secure Boot از یکدیگر باعث شده گزینه‌ها محدود شوند. کانونیکال به‌دنبال راه بهتری برای حل این مشکل است.(جام جم – ضمیمه کلیک)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.