ماجرای برملا شدن ورود مخفیانه اوباما به افغانستان

روز سه‌شنبه (۱ می – ۱۲ اردیبهشت) باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری از پیش تعیین‌نشده به افغانستان، وارد کابل شد و با حامد کرزای، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر که به صورت غیرمنتظره انجام شد و قرار بود اطلاعات مربوط به آن، به طور کامل مخفی نگه داشته شود، به وسیله یک پیام توییتری زودتر از موعد مقرر به جهانیان اطلاع داده شد!

به گزارش ایتنا به نقل از سایت خبری buzzfeed، اندکی پیش از ساعت ۹:۱۹ دقیقه صبح، یک ایستگاه خبری محلی در افغانستان به نام طلوع‌نیوز، پیامی مبنی بر به زمین نشستن هواپیمای باراک اوباما در افغانستان منتشر کرد.

در این پیام آمده بود: باراک اوباما وارد افغانستان شده و در حال حاضر در «یکم نیروی هوایی» قرار دارد.

«یکم نیروی هوایی»، عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس جمهور آمریکا باشد.

چند دقیقه بعد، بن اسمیت، سردبیر سایت خبری buzzfeed این پیام را ری‌توییت (retweet) کرد و اندکی پس از آن، یعنی در ساعت ۹:۳۳ دقیقه، تامی ویتور سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با آقای اسمیت تماس گرفت و از وی، حذف این پیام را خواستار شد.

ویتور هشدار داد که در غیر این صورت، این پیام می‌تواند زندگی رئیس جمهور و تمام همراهان وی را به خطر اندازد.

متعاقب آن، سفارت آمریکا در افغانستان در توییتر، گزارش حضور اوباما در کابل را اشتباه خواند.

نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت موسوم به ایساف نیز در حساب توییتری خود نوشت: بر خلاف گزارش‌های برخی رسانه‌ها، ایساف بازدید اوباما از افغانستان را تایید نمی‌کند….

به این ترتیب، یک پیام ساده توییتری توانست نقشه‌های گسترده تامین امنیت رئیس جمهور آمریکا را به شدت مخدوش سازد.
 

اخبار اخبار IT

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.