مادران سیگاری و چاقی کودکان

سه شنبه ۱۶ آبان

مادران سیگاری و چاقی کودکان

کشیدن سیگار یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی قابل پیشگیری در جوامع مختلف میباشد. مصرف سیگار به صورت یک عادت درجوامع و گروههای سنی مختلف در آمده است. تحقیقات بسیاری در زمینه مضرات استعمال سیگار صورت گرفته است که در این مقاله به بررسی استعمال سیگار در خانواده و اثر آن بر وزن کودکان پرداخته شده است. به نظر می رسد سیگار کشیدن مادران در دوران بارداری ارتباط مستقیمی با چاقی فرزندان آنها در آینده داشته باشد.
این مطالعه جدید برگرفته از ژورنال AJCN در سال ۲۰۱۱  انجام گرفته است. در این مطالعه به بررسی اثرات استعمال سیگار مادران در دوران بارداری و پدران بر خطر افزایش وزن و چاقی در کودکان در قبل از سنین مدرسه پرداخته شده است. در این مطالعه مقطعی آینده نگر ۵۳۴۲ کودک از دوران جنینی و هم چنین مادران و پدران آنها مورد بررسی قرار گرفتند. شاخص های رشد شامل اندازه دور سر، قد، وزن، BMI و وضعیت اضافه وزن و چاقی در سنین ۱، ۲، ۳ و ۴ سالگی چندین بار اندازه گیری شدند.
در این مطالعه، مقایسه ای بین دو گروه کودک – گروهی مادران سیگاری داشتند و گروهی مادران غیر سیگاری داشتند-  انجام گرفت. در این مقایسه کودکانی که مادران آنها در طی دوران بارداری سیگاری بودند تا سن ۴ سالگی نسبت به سایرین دور سر کوچکتر و قد کوتاهتر داشتند و وزن آنها تا سن ۳ سالگی کمتر از بقیه بود اما بعد از سن ۳ سالگی وزن کودکانی که مادران سیگاری داشتند افزایش بیشتری نسبت به بقیه کودکان داشت که با توجه به قد کوتاهتر آنها به تدریج BMI و  خطر چاقی در آنها بیشتر از بقیه شد. اما سیگاری بودن پدر، نقشی در ایجاد خطر چاقی در کودکان قبل از سنین مدرسه نداشته است.. پس به طور کلی می توان گفت که استعمال سیگار در مادر باعث کم وزنی و کوتاه قدی کودکان در سن قبل از ۳ سالگی و بروز اضافه وزن  بعد از ۳ سالگی می شود.
نکته عملی: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه اخیر، علاوه بر خطرات دیگر استعمال دخانیات توسط مادر برای سلامتی کودکان، بروز کم وزنی در ۳ سال اول تولد و نیرز چاقی قبل از مدرسه در کودکان مادران سیگاری بیشتر خواهد بود. لذا برای پیشگیری از چاقی کودکان به والدین آنها توصیه می شود از استعمال سیگار اجتناب نمایند.

منبع:

Am J Clin Nutr July 2011 vol. 94 no. 1 164-171

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟


اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.