ماموریت دشوار کوفی عنان در سوریه

خبرگزاری آریا-به دنبال وقایع خونبار اخیر سوریه، ” کوفی عنان ” نماینده ویزه سازمان ملل در امور سوریه ، به این کشور سفر کرده است تا با مقامات دمشق دیدار و گفتگو نماید.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز (دوشنبه) وارد دمشق پایتخت سوریه شد.
 “کوفی عنان” نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه در امور سوریه قرار است در سفر دو روزه خود به سوریه امروز با “ولید المعلم ” وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کند.
“کوفی عنان ” فردا نیز با “بشار اسد” رییس جمهوری سوریه و “رابرت مود” رییس ناظران سازمان ملل در سوریه درباره تحولات این کشور و افزایش حملات تروریستی در سوریه رایزنی خواهد کرد.
عنان پس از ورود به دمشق، شرایط سوریه را “وضعیتی بحرانی” توصیف کرد و گفت که شخصا از کشتار بیش از یکصد نفر که نزدیک به نیمی از آنها کودک بودند، در شهر حوله منقلب و شوکه شده است.
او که روز سه‌شنبه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار خواهد کرد، اضافه کرد که این گفت‌وگوها “صریح و جدی” خواهد بود.
کوفی عنان همچنین گفت که طرح صلح پیشنهادیش باید به طور جامع اجرایی شود و نه تنها دولت سوریه، بلکه هر فردی که اسلحه در اختیار دارد، باید عزم خود را برای پایان دادن صلح‌آمیز به بحران کنونی نشان دهد.
کوفی عنان پس از ورود به دمشق در اظهاراتی در جمع خبرنگاران افزود: این طرح شش بندی تاکنون به صورت کامل اجرا نشده و لازم است همه طرف ها زمینه آغاز فرایند گفت و گوی سیاسی را فراهم کنند.
فرستاده سازمان ملل افزود :طرح عنان پیام صلح آمیزی است که نه تنها دولت سوریه بلکه همه باید به آن پایبند باشند.
عنان خاطر نشان کرد : در دیدار با `بشار اسد` رئیس جمهور سوریه در ارتباط با آغاز گفت و گوها بین طرف های مختلف در این کشور تبادل نظر خواهد کرد.
عنان با بیان اینکه ، مسببان این جنایت باید بازخواست شوند تصریح کرد : احساسات جهانیان از روی دادن این جنایت جریحه دار شده است و عاملان این حادثه با تحت پیگرد قضایی قرار گیرند .
همزمان با شدت یافتن اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، وزیران امور خارجه روسیه و انگلیس نیز اعلام کرده‌اند که از طرح صلح پیشنهادی عنان برای برقراری آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کنند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس امروز روز دوشنبه (هشتم خرداد) در کنفرانسی خبری در مسکو اعلام کردند که هر دو کشور بر سر اجرایی شدن طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه اتفاق نظر دارند.
سرگئی لاوروف گفت که روسیه در رویکرد خود نسبت به آنچه در سوریه می‌گذرد، اختلاف‌نظرهایی با دیگر کشورها داشته، ولی این رویکرد “صادقانه” بوده است و روسیه در شرایط کنونی از طرح صلح عنان حمایت می‌کند.
او تاکید کرد: “مهم ترین موضوع این است که به خشونت‌ها پایان داده شود.”
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با  لاوروف گفت که در مذاکرات امروز دو طرف “امنیت جهانی و سیاست‌های خارجی” مهم‌ترین موضوع مورد بحث بود و گفت‌وگوی “صادقانه و خوبی” درباره وضعیت سوریه انجام شده است.
او اضافه کرد: اجرایی کردن طرح صلح پیشنهادی عنان در اولویت نخست انگلیس برای برقراری آرامش در سوریه است.
وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اختلاف‌نظرهایی که پیش از این درباره چگونگی حل و فصل بحران در سوریه وجود داشت، گفت: “دو کشور بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که طرح (کوفی) عنان بهترین امید برای سوریه و در شرایط کنونی، تنها امید سوریه برای پایان دادن به خشونت‌هاست.”
 هیگ خواهان اجرایی شدن هرچه سریع‌تر طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان در سوریه شد و گفت که این طرح “می‌تواند مانع بروز جنگ داخلی در سوریه شود و باید اطمینان حاصل کرد که رژیم سوریه آن را اجرایی می‌کند.”

سفر دو روزه “کوفی عنان” به سوریه در حالیست که در ده روز اخیر “هروه لادسوس” معاون دبیر کل سازمان ملل در امور خاورمیانه و “جان ماری جیهینو” معاون “کوفی عنان” وارد سوریه شده و گزارش هایی به مسوولان خود ارائه داده اند.
عنان پیش از این در ماه مارس به دمشق سفر کرده بود و با رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های ارشد سوری در خصوص بحران این کشور و راه های برون رفت از این بحران به بحث و گفتگو نشسته بود . اکنون دو ماه پس از آن تاریخ ، وقوع حادثه فجیع کشتار در شهر الحوله سوریه، بار دیگر نماینده و فرستاده ویژه سازمان ملل را با شتاب به دمشق بازگردانده است .
عملیات مرگبار اخیر در سوریه در دو شهر ” حمص ” و شهر ” الحوله ” ، کشتاری فجیع در تاریخ سوریه است که حاصل آن بیش از ۱۰۰ کشته و چند صد زخمی بوده است .
شدت این کشتار جهان و جامعه بین الملل را متاثر کرد و سازمان ملل متحد را نیز وادار ساخت در جلسه اضطراری شورای امنیت که روز گذشته / یکشنبه ۲۷ می / برگزار شد ،خشونت در شهر الحوله را محکوم کرد .
در حال حاضر، حدود ۲۸۰ ناظر سازمان ملل بر روند اجرای آتش بس در سوریه که بخشی از طرح صلح ۶ماده ای کوفی عنان در ماه مارس است، نظارت دارند و کشتار اخیر در دو شهر سوریه رخدادی نیست که از چشم ناظران پنهان مانده باشد و یا آنان از شناسایی عاملان آن ناتوان باشند .
به نظر می رسید  ماموریت این بار کوفی عنان به سوریه ، دشوار تر از گذشته خواهد بود . بویژه آنکه جهان نیز در انتظار است ببیند فرستاده سازمان ملل ، چگونه سوریه را از میان دو جبهه جنگ افروز داخلی و خارجی که در آن گرفتار است، نجات خواهد داد.
 طرح شش بندی عنان شامل عقب‌ نشینی نیروها و ادوات سنگین نظامی ازمراکزشهرها و برقراری آتش بس، مذاکرات سیاسی، ارسال کمک‌ های بشردوستانه، آزادی زندانیان، آزادی عمل گروه ها و اجازه فعالیت رسانه ‌های مختلف در داخل سوریه است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.