مبارزه با تراریخته، تضمینی برای واردات سویا و روغن تراریخته !

رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران با انتقاد نسبت به مقابله با توسعه گیاهان تراریخته در کشور گفت: این امر تضمینی برای واردات محصولات تراریخته شد، چرا که سویا و ذرت و روغن‌های وارداتی همگی تراریخته هستند.

مبارزه با تراریخته، تضمینی برای واردات سویا و روغن تراریخته !

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر سیروس زینلی امروز در همایش روز ملی زیست فناوری که به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به توسعه و پیشرفت ایران در حوزه بیوتکنولوژی گفت: علی رغم این پیشرفت‌ها ظلم بزرگی به حوزه تراریخته شد که باعث شد در یکی از زمینه‌های زیست فناوری عقب بمانیم.

وی با انتقاد از اینکه ۲۰ سال است علیه گیاهان تراریخته مبارزه می‌شود، اظهار کرد: این مبارزه تضمینی برای واردات محصولات تراریخته بوده است؛ چرا که در این سال‌ها روند واردات این محصولات کاهشی نبوده است و امیدوارم مسؤولان به این فکر بیفتند که چه صدمه‌ای به این حوزه وارد کرده‌اند.

زینلی، میزان واردات محصولات تراریخته کشور را بالغ بر ۵ میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: سویا، کنجاله، ذرت، روغن و غذای دام و طیور وارداتی تراریخته هستند و وابستگی ما به مواد غذایی وارداتی به خارج بیشتر از حوزه دارویی است.

رییس انجمن بیوتکنولوژی، خشکسالی و شوری خاک را از جمله چالش‌های کشور در حوزه کشاورزی نام برد و یادآور شد: در صورتی که بتوانیم این فناوری را در حوزه کشاورزی به کار بگیریم، علاوه بر آنکه بسیاری از جوانان در این حوزه مشغول به فعالیت می‌شوند، از خروج دانشمندان نیز جلوگیری خواهد شد و می‌توان از بسیاری از چالش‌های این حوزه عبور کرد.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیستی در زمان شیوع کرونا، خاطر نشان کرد: ما مجبوریم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم و باید به این شرکت‌ها بها دهیم و آینده کشور را دانش‌بنیان کنیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.