مجسمه‌های چینی بسیارزیبایی بصری تهران را تهدید می‌کند

شنبه ۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

نادر قشقایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

به گفته نادر قشقایی؛ در تهران آلودگی بصری بسیاری iبه چشم می‌خورد و بخشی از آن iبه واسطه نصب مجسمه‌های نازل چینی است و سفارش و خرید این مجسمه‌ها iبه بدنه مجسمه‌سازی ایران صدمه جدی می‌زند.

سرویس تجسمی هنرآنلاین، با این که بسیاری از مجسمه‌سازان پس از نصب مجسمه‌های چینی در سطح شهر تهران نسبت iبه این موضوع اعتراض نمودند و محمد هادی ایازی معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران رسما اعلام نمود که پرونده مجسمه چینی در تهران بسته می‌شود و دیگر مجسمه چینی در سطح شهر تهران نصب نخواهد شد، اما همچنان پرونده مجسمه‌های چینی در سطح شهر تهران گشوده است و ما شاهد نصب مجسمه‌های چینی در بعضی از میادین و بزرگراه‌های شهر تهران هستیم که هرکدام ازآنها در حدود ۳۵ میلیون تومان برای شهرداری‌های مناطق iبها برداشته است. این در حالی است که با رقم بسیارپایین‌تر می‌توان مجسمه قابل تاملی که متناسب با فضای شهری تهران باشد را iبه مجسمه‌سازان داخلی سفارش داد.

نادرقشقایی در گفت وگو با هنرآنلاین گفت: مجسمه‌های چینی هیچ تناسبی با فضای فرهنگی و شهری تهران ندارند و هر کاری پارامترهای خاص خودش را دارد و با وجود مجسمه‌سازان برجسته در سطح کشور چه ضرورتی دارد که ما از چین مجسمه وارد کنیم.

به گفته قشقایی؛ البته کشوری چون چین مجسمه‌سازان برجسته‌ای دارد و اگر مجسمه خوبی از هنرمندان چینی خریداری و در سطح شهر تهران نصب شود و iبه بسیارزیبایی بصری شهر چیزی بیفزاید اتفاق خوشایندی است اما متاسفانه مجسمه‌هایی که از چین وارد تهران شده‌اند همه درجه سه و فاقد ارزش‌های بسیارزیبایی‌شناختی و بصری می باشند.

او با بیان این مطلب که در تهران آلودگی بصری بسیاری iبه چشم می‌خورد و بخشی از آن iبه واسطه نصب مجسمه‌های نازل چینی است، گفت: من تعدادی از این مجسمه‌ها را در مناطق پنج و هفت ،میدان قندی و زیر پل چوبی تهران دیده‌ام و iبه نظرم این آثارهیچ نمادی از فرهنگ،هنر و تاریخ ایران ندارند و iبه بسیارزیبایی شهر ما نمی‌افزایند و یا شرایطی برای تفکر و رهایی اندیشه را برای مخاطب فراهم نمی نمایند.

این هنرمند مجسمه ساز،نصب آثار چینی بی کیفیت و فاقد جلوه‌های هنری را تهدید بسیارزیبایی بصری شهر تهران دانست و گفت:بسیاری از دانش آموختگان و متخصصان رشته مجسمه‌سازی بجز حضور در تعداد محدودی از جشنواره ها و دوسالانه‌های دولتی،چندان فرصت کار و خلق اثر ندارند و این iبه معنی هدر رفتن استعدادها و توانانی های آنهاست و باید شهرداری شرایطی را فراهم کند که iبه مجسمه‌سازان سفارش ساخت مجسمه بدهد.

به گفته نادرقشقایی درتهران میادن و فضاهای بسیارمناسبی برای نصب مجسمه وجود دارد؛ iبه طور مثال درمنطقه سه و چهار فضای مناسبی برای نصب مجسمه‌های عمودی داریم و نه تنها در تهران بلکه سایر شهرها و شهرستان ها ما امکانات بسیارمناسبی برای نصب مجسمه دارند و باید با کار کارشناسی دقیق و بررسی میادین و مناطق iبه مجسمه‌سازان سفارش ساخت مجسمه داده شود.

مسوول بخش مجسمه‌سازی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: اگر سری iبه دو کشور همسایه ترکیه و باکو بزنید؛ خواهید دید که سر هر کوچه و هر میدان یک مجسمه نصب شده است و مجسمه‌ها از اعضای ثابت فضای شهری می باشند اما متاسفانه در ایران هنوز مجسمه‌ها با چنین جایگاهی در سطح شهر دست پیدا نکرده‌اند.

وی درباره سرنوشت مجسمه‌هایی که iبه واسطه سمپوزیوم های تهران ساخته می شوند گفت:براساس گفته‌های مسولان شهری بزودی نصب این مجسمه ها در فضای شهری تهران آغاز خواهد شد و برای نصب این مجسمه‌ها نیازمند کار کارشناسی مسولان سازمان بسیارزیباسازی با همفکری مجسمه سازان هستیم.

انتهای پیام/۳۱

 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.