محرومیت یک میلیون و ۱۸۳هزارمتقاضی تحصیلات تکمیلی از ورود به دانشگاه

یک مسئول در وزارت علوم با اشاره به این که از مجموع یک میلیون و ۲۸۰هزار متقاضی تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) تنها حدود ۹۷هزار نفر شانس ورود به دانشگاه را یافته اند و یک میلیون و ۱۸۳ هزار نفر از ورود به تحصیلات تکمیلی محروم شده اند، گفت: امسال در کارشناسی ارشد ۹درصد و در دکترا ۴درصد متقاضیان پذیرفته شده اند.

دکترسعید قدیمی، مدیرکل برنامه ریزی وزارت علوم با بیان این مطلب، به خراسان گفت: امسال برای کارشناسی ارشد یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر متقاضی وجود داشت که تنها حدود ۹۰هزار نفر پذیرفته شدند که ۹درصد متقاضیان را شامل می شود. وی افزود: در دکترا نیز از مجموع ۱۸۷هزار متقاضی حدود ۷هزار نفر پذیرفته شدند که ۴درصد متقاضیان را تشکیل می دهد. قدیمی گفت: بنابراین امسال یک میلیون و ۱۸۳هزار نفر از ورود به تحصیلات تکمیلی محروم شده اند.

شایان ذکر است، همه ساله به دلیل محدودیت پذیرش در تحصیلات تکمیلی بخش عظیمی از متقاضیان از ورود به دانشگاه محروم می مانند که بخشی از آن ها برای تحصیل در دانشگاه های دیگر کشورها از کشور خارج می شوند. وی دلیل این مسئله را نامتناسب بودن گسترش رشته های تحصیلی ذکر کرد و گفت: ادامه تحصیل در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر بدون ارزیابی از نیاز بازار کار است، به این معنا که ظرفیت کمتری در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شده و بیشترین گسترش در تحصیلات کاردانی و کارشناسی بوده است.مدیرکل برنامه ریزی وزارت علوم گفت: در حالی که پذیرش دانشجو باید بر اساس استاندارد ۳ تا ۷ کارشناس به ازای یک کارشناس ارشد و ۳ تا ۵ کارشناس ارشد به ازای یک دکترا باشد. وی افزود: برنامه هایی برای گسترش تحصیلات تکمیلی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با اجرای آن در تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز جامعه به توازن برسیم.

محرومیت ۹۰درصد متقاضیان تحصیلات تکمیلی از ورود به دانشگاه
دکترفرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این باره به خراسان گفت: متاسفانه بر اساس گزارش هایی که وزارت علوم به کمیسیون ارائه داده است، میزان پذیرش در تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها بسیار کم است و ۹۰درصد متقاضیان این تحصیلات از ورود به دانشگاه باز می مانند.وی افزود: بخش زیادی از این افراد تحصیل در دانشگاه های سایر کشورها را انتخاب می کنند و از کشور خارج می شوند، در حالی که اکثر این افراد جزو افراد مستعد و نخبه کشور محسوب می شوند و این مسئله علاوه بر خروج ارز از کشور و ضررهای اقتصادی، باعث خروج نخبگان و افراد مستعد از کشور می شود. بشیری گفت: بر اساس قانون برنامه پنج ساله پنجم، دولت موظف به افزایش سقف سهمیه دوره های تحصیلات تکمیلی شده است تا حداقل بخشی از افراد متقاضی جذب این آموزش ها شوند. وی افزود: اما برای توسعه تحصیلات تکمیلی ضروری است تا زیرساخت ها و امکانات نظیر اعضای هیئت علمی و فضا ایجاد شود. متاسفانه در حال حاضر تعداداعضای هیئت علمی به قدری نیست که پاسخگوی نیازها باشد. بنابراین در وهله اول وزارت علوم باید نسبت به جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه اقدام کند.

وی افزود:گرچه بر اساس گزارش معاون رئیس جمهور به کمیسیون آموزش شیب خروج نخبگان نسبت به قبل کمتر شده است، اما باز هم ما با خروج افراد مستعد متقاضی تحصیل از کشور رو به رو هستیم که باید هرچه زودتر در این زمینه برنامه ریزی شود. شایان ذکر است، چندی قبل یک مسئول در وزارت علوم گفته بود سال گذشته ۲۰هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور ۲۰۰میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده اند که جای نگرانی دارد.


Newer news items:

  • بررسی نهایی آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره و تحکیم خانواده

Older news items:

  • درگذشت یک “چهره ماندگار”
  • ضوابط ثبت‌نام مشمولان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
  • آموزش و پرورش: کچل کردن دانش‌آموزان پسر اجباری نیست
  • شبکه‌های اجتماعی ایرانی یا بدل‌هایی از فیس‌بوک؟
  • پوستر تولید ملی منتشر شد (+عکس)


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.