مخالفت فرانسه با حضور ایران در ژنو ۲ فاقد اعتبار است/افزایش قدرت چانه‌زنی سیاسی سوریه با حضور ایران در این کنفرانس

۱۹خردادماه،

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به مخالفت فرانسه برای حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ گفت: فرانسه ایران را مخالف برنامه‌ها و اهداف استعماری خود دیده در حالی‌که حضور موثر و فعال کشورمان در کنار روسیه، چین و دیگر کشورهای حامی سوریه، قدرت گفتگو و چانه‌زنی‌های سیاسی را افزایش می‌دهد.

“سیدهادی سیدافقهی” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، با اشاره به مخالفت اخیر فرانسه با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ گفت: فرانسه و انگلیس بر این باورند که می‌توان از طریق راهکار نظامی، دستاوردهای قابل توجهی را در سوریه  کسب کرده و از آنجایی که فرانسه با هرگونه راهکار سیاسی در این زمینه مخالف بوده بنابراین مخالفت این کشور با حضور ایران برای حل بحران سوریه فاقد ارزش و اعتبار است.

وی ادامه داد: فرانسه از هم‌پیمانان آمریکا در نشست اخیر اتحادیه اروپا با همکاری انگلیس، طرحی مبنی بر لغو ممنوعیت فروش سلاح به معارضین را مطرح کرده که با مخالفت آمریکا روبرو شده است، زیرا آمریکا برای حفظ ظاهر به دنبال بحث گفتمان سیاسی با همراهی روس‌ها  است.

سیدافقهی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حامی کشور سوریه، مردم و منافع این کشور بوده و همین امر سبب مخالفت فرانسه برای حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی ژنو ۲ است چراکه فرانسه کشورمان را مخالف برنامه‌ها و اهداف استعماری خود دیده و حضور موثر و فعال جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه، چین و دیگر کشورهای حامیان سوریه، مجموعه حامیان بشار اسد از لحاظ گفتگو و چانه‌زنی‌های سیاسی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مصر نیز خواستار حضور ایران در این کنفرانس بوده، افزود: ایران از ابتدا موضع گفتمان سیاسی را مطرح کرده و حمایت خود را از تمام تلاش‌ها مبنی بر تحولات سوریه به سمت راه حل سیاسی اعلام کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌حل پیشنهادی از سوی ایران، راه حل سیاسی بوده و حضور ایران در این کنفرانس می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.