مذاکره درباره غنی سازی ۲۰ درصدی زمینه‌ای جدید برای همکاری است

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، ‘محمود احمدی نژاد’ در این گفت و گوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم نتیجه گیری روشن از مذاکرات هسته ای بغداد و احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو، اظهارداشت: موضوع هسته‌ای ایران مطلب جدیدی نیست و به تعبیری، اصل مسأله برخورد و تقابل غربی‌ها با ایران موضوعی قدیمی است.

وی افزود: برخی معتقدند که تقابل کشورهای غربی با ایران از ۳۳ سال پیش و به نظر برخی دیگر از ۲۰۰ سال پیش آغاز شده است اما جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان آن بوده تا مسایل دو جانبه در چارچوب قانون، عدالت و احترام متقابل حل و فصل شود.

رییس جمهوری با بیان این که ایران انتظار وقوع معجزه در جلسات گفت و گو و مذاکرات را ندارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چندین دور مذاکره با کشورهای غربی راهکارهایی ارایه داد تا موضع تقابل به تعامل و همکاری تبدیل شود.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که ایران به طور ملموس چه پیشنهادی برای جلب اعتماد کشورهای غربی دارد و آیا صحبت‌هایی که درباره پذیرش مذاکره از سوی ایران درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد مطرح می‌شود، صحت دارد، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کافی داشته باشید که بی‌اعتمادی بیشتر از سوی ملت ایران نسبت به کشورهای غربی وجود دارد و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید همکاری‌ها، دوجانبه و بر مبنای قانون، عدالت و احترام متقابل باشد.

وی تصریح کرد: ایران پیشنهادهای خوبی برای تغییر فضای حاکم بر روابط با غرب ارایه داده و از هر پیشنهاد و اقدامی که نوع روابط را به سوی همکاری و دوستی مبتنی بر قانون و عدالت سوق دهد، استقبال می‌کند.

رییس‌ قوه مجریه همچنین در پاسخ به درخواست خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ برای توضیح دقیق‌تر درباره احتمال پذیرش مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد از سوی ایران، یادآور شد: درباره این موضوع صحبت شده است؛ تولید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد حق قانونی ایران است که البته علاقه‌ای به استفاده از این حق نداشتیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: زمانی که ایران به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد احتیاج پیدا کرد، طبق قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز خود را به این سازمان اعلام کرد و در حالی که طبق اساسنامه آژانس کشورهای دارای اورانیوم ۲۰ درصدی، موظف بودند بدون هیچ پیش‌شرطی نیاز ایران را به عنوان یکی از اعضای آژانس تأمین کنند، اما از این کار سر باز زدند و پیش‌شرط‌ های سیاسی مقابل ایران قرار دادند.

وی ادامه داد: اگر چه غنی‌سازی اورانیوم تا مرز ۲۰ درصد حق قانونی ایران است اما جمهوری اسلامی ایران مجبور شد که برای تأمین نیازهای خود به این عرصه ورود و سرمایه‌گذاری کند.

رییس جمهوری تاکید کرد که اگر کسانی مدعی آن هستند که ایران باید این کار را کنار بگذارد نخست باید پاسخ دهند که به چه دلیل چنین ادعایی دارند و همچنین بگویند که در ازای آن چه پیشنهادی برای این ملت دارند.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای غربی مذاکره درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در ازای پیشنهادهای متقابل ایران بپذیرند، موضع ایران چه خواهد بود؟ گفت: ایران تاکنون چنین پیشنهادی دریافت نکرده است و اگر این موضوع رسما مطرح شود، می‌تواند به فضای مذاکرات کمک کند و زمینه جدیدی برای مذاکره و همکاری و نشانه‌ای از تلاش غربی‌ها برای اعتمادسازی باشد.

احمدی‌نژاد با تأکید بر این که ایران اصراری به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی نداشته و وقتی درخواست‌های قانونی‌اش برای تأمین نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد بی‌پاسخ ماند، به اجبار وارد این عرصه شد، افزود: برخلاف تبلیغات دروغین غربی‌ها، تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد گامی به سوی بمب اتمی نیست، چرا که هر کس به توانایی غنی‌سازی اورانیوم ۳٫۵ درصدی دست یابد، می‌تواند تا هر مقداری اورانیوم را غنی کند.

** ملت ایران با ساخت بمب اتم مخالف است

وی همچنین در پاسخ به سخنان خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ مبنی بر این که این موضوع باعث ایجاد تردید درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران می شود، اظهار داشت: چرا فکر می‌کنید این موضوع تردید ایجاد می کند؟ آیا ما باید به کشورهای غربی که اورانیوم را تا ۹۹ درصد غنی‌ می‌کنند و بمب اتمی نیز در اختیار دارند اعتماد کنیم و آن وقت آنها به ایران که اورانیوم را برای مصارف صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس تا ۲۰ درصد غنی‌ می‌کند، اعتماد نداشته باشند؟

احمدی نژاد افزود: کشورهای اتمی، بمب اتم در اختیار دارند و تمام جنگ‌ها و جنایات ۴۰۰ سال اخیر در جهان ناشی از زیاده‌خواهی‌های آنها بوده است در حالی که ملت ایران اساساً با ساخت بمب اتم مخالف است و هیچ گاه تجاوز طلب و جنگ‌افروز نبوده است.

وی با بیان این که ملت ایران است که باید مدعی غربی‌ها باشد و از آنها درباره سلاح‌های اتمی و سوابق جنگ‌افروزی‌شان سوال کند، گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که کشورهای غربی با ادبیات توهین‌آمیز با ملت ایران حرف می‌زنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران فقط خواهان استفاده از حقوق قانونی خود است و چیز بیشتری نمی‌خواهد و معتقدم غربی‌ها باید با ملتی بزرگ و تاریخ‌ساز چون ایران به گونه‌ای دیگر و با ادبیاتی شایسته این ملت سخن بگویند.

**ملت ایران همواره دشمنان خود را پشیمان کرده است

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی و حمله نظامی به ایران چیست؟ تصریح کرد: می‌خواهم فراتر از این گونه مباحث که از نظر ملت ایران هیچ ارزشی ندارد، درباره شرایط حاکم بر نظام بین‌الملل صحبت کنم؛ اگر چنین حرف‌ها و تهدیدهایی را ملت ایران مطرح می‌کرد، آیا باز هم دولت‌های غربی هیچ عکس‌العملی در برابر آن نشان نمی‌دادند؟ آیا برخورداری از حقوق اساسی گزینشی است؟

رییس‌جمهوری اضافه کرد: آیا می‌شود دنیا را به این شکل اداره کرد و آیا ریشه مشکلات امروز جهان ناشی از همین گونه برخوردها نیست؟

احمدی‌نژاد افزود: ایران کشوری بزرگ و برخوردار از سابقه تمدنی چندین هزار ساله است و دولت و کشوری جعلی نیست که بر روی نقشه به صورت مونتاژی ایجاد شده باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند پاسخ ایران چه خواهد بود؟ و اینکه تحلیل‌گران معتقدند رژیم صهیونیستی در حمله به ایران متحمل مشکلات و سختی‌های زیادی نخواهد شد، اظهارداشت: می‌خواهم در پاسخ به این بخش از سوال های شما بحث را به صورت ریشه‌ای دنبال کنم و گرنه قدرت ملت ایران نیاز به تبیین و تعریف ندارد و بر همگان آشکار است.

وی افزود: ایران یک تاریخ پرافتخار است که همواره قدرت‌های بزرگ در مقابل آن به زانو درآمده‌اند و رژیم صهیونیستی در مقایسه با دشمنان ملت ایران در طول تاریخ، به هیچ وجه حتی به چشم نمی آید.

همچنین رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا واکنش ایران به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی نظامی خواهد بود، اظهار داشت: ملت ایران همواره دشمنان خود را پشیمان کرده است. صدام با تحریک همین کشورهای غربی به ایران حمله کرد و در اوایل جنگ وقتی در یک کنفرانس خبری حضور داشت در میانه پاسخ به سوال ها، برخاست و به خبرنگاران گفت که ادامه سوال های شما را در تهران جواب خواهم داد اما امروز ببینید که او کجاست و ملت ایران در چه جایگاهی است؟

احمدی نژاد تصریح کرد: این مسایل نیاز به بحث ندارد و همه دنیا می‌دانند در صورت وقوع چنین اتفاقی نتیجه چه خواهد شد.

وی افزود: بگذارید از این سوال شما استفاده کرده و درباره حل ریشه‌ای مسایل نظام بین‌الملل صحبت کنیم و بپرسیم که چرا باید حیثیت و ثروت ملت‌های غربی به پای رژیم صهیونیستی هزینه شود و چرا وقتی سردمداران آن رژیم ملت ایران را تهدید می‌کنند، مقامات غربی آن را خلاف عرف و قواعد بین‌المللی نمی‌دانند و به آن اعتراضی نمی‌کنند.

خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ اظهار داشت که حضور کشورهای غربی بر سر میز مذاکره با ایران برای پیشگیری از عملی شدن تهدید رژیم صهیونیستی علیه این کشور است.

احمدی‌نژاد نیز در پاسخ گفت: یعنی مذاکرات با ایران برای این صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی به ایران حمله نکند؟

رییس‌جمهوری ادامه داد: منظور شما این است که هدف مذاکرات حل مسایل با جمهوری اسلامی ایران نبوده و کشورهای غربی صرفاً به دنبال آن هستند تا مانع حمله رژیم صهیونیستی به ایران شوند؟

وی افزود: اگر این چنین است پس مشکل اصلی رژیم صهیونیستی است و بهتر است به تهدیدهای خود ادامه ندهد تا مشکلات رفع شود.

**ایران از تهدیدهای رژیم صهیونیستی واهمه ندارد

رییس جمهوری اظهار داشت: ایران و کشورهای غربی می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های همه‌جانبه‌ای داشته باشند و این حرف به معنای آن نیست که ایران از تهدیدهای رژیم صهیونیستی واهمه داشته باشد چرا که همه ملت ایران و تاریخ پرافتخار آن را می‌شناسند و می‌دانند که برای چنین تهدیدهایی اعتباری قائل نیست اما مسأله این است که با وضع فعلی نمی‌شود دنیا را اداره کرد.

احمدی نژاد تصریح کرد: چرا باید پول مردم اروپا و ملت فرانسه به رژیم صهیونیستی داده شود تا این رژیم، ایران را تهدید کند و برای جهان مشکل ایجاد کند؟ چه دلیلی برای این کار وجود دارد؟ خوب است دلیل آن توضیح داده شود تا دیگران نیز از منطق آن مطلع شوند.

وی با طرح این سوال که آیا ملت فرانسه با ملت ایران مشکلی دارند؟ خاطرنشان کرد: ملت ایران و ملت فرانسه هیچ دشمنی با یکدیگر ندارند و هیچگاه منافع یکدیگر را تهدید نکردند و اگر دولت این کشور واقعاً برآمده از خواست ملت خود است، نباید با ملت ایران مشکلی داشته باشد چرا که ایرانیان هیچ گاه به حقوق فرانسویان تجاوز نکرده اند و دلیلی وجود ندارد که دشمنی دولت‌های مختلف فرانسه با ایران را بر اساس آن بتوان توجیه کرد.

**ملت فلسطین باید خودش سرنوشتش را تعیین کند

رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر زمانی کشورهای عربی و فلسطینی‌ها، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند آیا باز هم مشکل ایران با این رژیم پابرجا باقی خواهد ماند، تأکید کرد: ملت فلسطین باید سرنوشتش را خود تعیین و انتخاب کند.

** ایران ازهر تلاشی برای اصلاح وضع موجود درجهان استقبال می کند

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شما از رییس‌جمهوری و هیات حاکمه جدید فرانسه چه انتظاری دارید و آیا فکر می‌کنید با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور دوره جدیدی در تاریخ روابط دو کشور آغاز می شود، گفت: معتقدم اولین مسوولیت هر دولتی رسیدگی به مشکلات مردم خودش است و اینکه در عرصه بین‌المللی تابع عدالت بوده و به جای در پیش گرفتن سیاست جنگ و دعوا، دنبال گسترش دوستی باشد.

وی تأکید کرد: یقیناً فرانسه می‌تواند اقدامات بسیار مثبت و سازنده‌ای در عرصه بین‌المللی انجام دهد به شرط آنکه موضع مستقلی اتخاذ کند که در شأن این کشور باشد و منافع مردمش را در نظر بگیرد.

وی افزود: خوب است از مردم فرانسه سوال شود که نظرشان در خصوص موضع دولت این کشور درباره مسایل خاورمیانه، حضور در افغانستان و نوع روابط با جمهوری اسلامی ایران چیست و هر چه که نظر واقعی مردم بود، در عمل به اجرا درآید.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا به هیات حاکمه جدید فرانسه برای تغییر موضع این کشور نسبت به ایران اعتماد دارید، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی برای اصلاح وضع موجود در جهان و از هر قدم و تغییر مثبتی استقبال کرده و با هیچ کس دشمنی ندارد و صرفاً دنبال گسترش دوستی و محبت در دنیا است.

**ملت ایران به شدت از کشتار اخیر در سوریه متأثر است

رییس‌جمهوری در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما در مورد وقایع سوریه و کشتار اخیر در شهر حوله چیست و به نظر شما مسئولیت وقوع این جنایت برعهده کیست؟ تصریح کرد: دولت و ملت ایران به شدت از این حوادث و وقایع متأثر است.

احمدی‌نژاد افزود: معتقدم ۶۵ سال است که ملت‌های منطقه ما به شدت تحت فشار مستکبران هستند و در حالی که این حق همه ملت‌ها است که آزاد باشند و سرنوشت خود را آزادانه انتخاب کنند و اراده خودشان را در کشورشان حاکم کنند برخی کشورها از این قاعده مستثنی شدند.

وی با بیان این که همه مردم سوریه برای ما عزیز هستند، تأکید کرد: از آن فراتر همه ملت‌های دنیا برای ملت ایران محترم هستند و کشته شدن هر انسانی از نظر ایرانیان یک فاجعه است، چه رسد به اینکه در اثر روش‌های خشن و زشت افراد زیادی یک جا کشته شوند.

رییس جمهوری همچنین گفت: ملت ایران به شدت از این فاجعه متأثر است و معتقدیم این جنایت با هر هدف و نیتی که رخ داده است، محکوم است و امیدواریم کمیته‌های حقیقت‌یاب موفق شوند عوامل اصلی وقوع این جنایت را شناسایی و محاکمه کنند.

احمدی نژاد با بیان این که اخبار ضد و نقیضی درباره عوامل ارتکاب این جنایت منتشر می‌شود، اظهارداشت: امیدوارم حقایق عادلانه و منصفانه واکاوی و بیان شود و عوامل اصلی شناسایی و مجازات شوند اما مشکل کشورهای منطقه فراتر از اینهاست و متأثر از حرص و ولع دولت‌های بیگانه برای تسلط بر منطقه و دخالت در امور این کشورها است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا همانگونه که دولت سوریه ادعا می‌کند، عامل این کشتارها تروریست‌ها و شورشیان هستند یا عوامل دولت و اگر دولت سوریه عامل این جنایات باشد باز هم قائل به مجازات آنها هستید، گفت: بنده در سخنانم قضاوت نکردم و ضمناً استثنا هم قائل نشدم و تأکید کردم که باید منتظر نتیجه تحقیقات گروه‌های حقیقت‌یاب باشیم.

رییس‌جمهوری افزود: البته بعید است دولتی با مردم خودش به این شکل رفتار کند چرا که چنین اقداماتی یقیناً نتیجه و نفعی برای هیچ‌کس ندارد ولی به هر حال معتقدم هرکس که عامل این جنایات بوده باید به طور قاطع مجازات شود و نباید هیچ استثنایی قائل شد.

احمدی نژاد افزود: در کمال تأسف شاهد آن هستیم که دولت‌های غربی به دنبال بهره‌برداری سوء از این قضایا هستند و آشکارا با دولت سوریه مخالفت کرده و اعلام می‌کنند که به دنبال سرنگونی هستند، بنابراین سخنان و مواضع آنها نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت ایران از سقوط روسای دولت‌های تونس، مصر، لیبی و یمن استقبال کرد اما همچنان از دولت سوریه که به ادعای برخی دولت ها عامل مشکلات امروز این کشور است، حمایت می‌کند، تصریح کرد: بنده نظرم را درباره مواضع کشورهای غربی بیان کردم و معتقدم در موضع‌گیری‌های بین‌المللی نباید گرفتار احساسات بود.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حقوق اساسی مردم سوریه به طور کامل حمایت می‌کند و معتقد به اجرای اصلاحات اساسی و حاکمیت آرای مردم در کشورشان است، اما در عین حال به طور جدی در این موضوع تأکید می‌کند که تمام این اتفاقات باید توسط خود مردم سوریه بدون دخالت بیگانگان رخ دهد و متأسفانه امروز برخلاف این قاعده شاهد دخالت آشکار و گسترده برخی دولت‌ها در سوریه هستیم.

**غرب آشکارا مواضع مداخله جویانه خود در سوریه را اعلام کرد

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چه کسانی و چگونه در سوریه دخالت می‌کنند، خاطر نشان کرد: دولت‌های غربی همه به صورت آشکار و علنی مواضع مداخله‌جویانه خود را درباره سوریه اعلام کردند و هیچ کس نمی‌تواند سیل جریان سلاح به سوی سوریه را از چشم جهانیان پنهان کند و برخی دولت‌های منطقه نیز به صراحت اعلام کردند که مخالفان دولت آقای بشار اسد را تجهیز می‌کنند تا این دولت را سرنگون کنند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سخنان خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ که گفت آیا شما درباره عربستان و قطر صحبت می‌کنید، اظهار داشت: یقیناً شما از خبرها اطلاع دارید و من دیگر از کسی اسم نمی‌برم اما دخالت‌های کشورهای منطقه کمکی به حل مسایل سوریه نکرده است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با سوریه و همه کشورهای دیگر ارتباطات معمول و متقابل دارد و همواره در مراودات بین‌المللی خود مدافع حقوق ملت‌ها بوده و هیچ گاه حتی علیه منافع ملت‌های اروپایی که دولت‌هایشان علیه منافع ملت‌ ایران اقدام کرده‌اند، اقدام متقابل نکرده است و با همه ملت‌ها بدون استثنا دوست است.

**ایرانیان ملتی بزرگ و تاریخ ساز هستند

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از شرایط فعلی کشور با توجه به رخدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ خاطرنشان کرد: خوب است برای دریافت پاسخ این سوال چند روزی در ایران بمانید و به نقاط مختلف این کشور سربزنید تا خودتان ببینید که ایرانیان ملتی بزرگ، ریشه‌دار و تاریخ‌ساز است که امروز نیز آزادانه زندگی کرده و اظهار نظر می‌کند و دولت نیز به رتق و فتق امور مشغول است.

خبرنگار شبکه فرانس۲۴ به برخی رخدادهای ایام بعد از انتخابات سال ۸۸ و کشته شدن تعدادی از معترضان در آن وقایع اشاره کرد که رییس قوه مجریه پاسخ داد: همه ملت ایران از آن حوادث و وقایع متأثر و متأسف شدند.

احمدی نژاد، حوادث بعد از انتخابات ۸۸ را توطئه طراحی شده بیگانگان دانست و گفت: براساس اسناد، فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده، وقایع مورد سوال شما با توطئه بیگانگان رخ داده است.

وی افزود: چنانکه شبیه آن در کشور ونزوئلا طراحی و اجرا شد و متأسفانه با این توطئه‌های بیگانگان تعدادی از هموطنانمان کشته شدند که برخی از آنان نیروهای پلیس و تعدادی نیز از معترضین و عده‌ای از افراد بی‌گناه بودند.

رییس‌جمهوری تأکید کرد: البته جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه انتظار اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه از سوی کشور فرانسه درباره آن وقایع را نداشت چرا که این گونه حوادث در همه کشورهای دنیا رخ داده و خود شما به خوبی به یاد دارید که چند سال قبل وقوع ناآرامی و شورش در پاریس چقدر کشته، خرابی و هزینه به بار آورد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا برخی مخالفان و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ همچنان محدودیت‌هایی داشته یا بازداشت هستند، اظهار داشت: این سوال را باید از دستگاه قضایی ایران بپرسید چرا که در ایران دستگاه قضایی و قضات کاملاً از قوه مجریه مستقل عمل می‌کنند و مراجعی نیز به کار آنها نظارت می‌کنند.

وی یادآور شد: بنده علاقه دارم همه آزاد باشند اما بالاخره قوانینی در کشور وجود دارد که هرکس از آن تخطی کند، محاکمه خواهد شد.

** اکثریت نمایندگان مجلس از دوستان و همکاران ما هستند

رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از عدم موفقیت حامیان دولت در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی چیست؟ تصریح کرد: هیچ‌کس در انتخابات به نام دولت نامزد نشد اما اکثریت نمایندگان مجلس از دوستان و همکاران ما هستند.

احمدی‌نژاد با بیان این که مشخصاً هیچ کس به نام دولت و به عنوان طرفداری از دولت در این انتخابات شرکت نکرد، گفت: انتخابات در ایران با غرب متفاوت است، در اینجا رقابت حزبی وجود ندارد که بشود گفت یک حزب در انتخابات پیروز شد و دیگری شکست خورد.

**سوال مجلس از رییس جمهوری براساس قانون اساسی امری عادی بود

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که احساس شما از مورد سوال واقع شدن از سوی مجلس چه بود، گفت: سوال مجلس از رییس جمهوری براساس اصول قانون اساسی امری عادی بود و به هیچ‌وجه موضوع بد و سختی نبود؛ نمایندگان مجلس سوال هایی داشتند که بنده نیز به آنها جواب دادم.

وی افزود: البته رسانه‌ها علاقمند هستند به اینگونه مسایل بپردازند، اما این موضوع برای بنده امری عادی بود که مثل سایر کارهایم به آن نگاه می‌کنم.

** هر هفته حداقل ۲ ساعت با رهبرمعظم انقلاب دیدار و گفتگو می کنم

رییس قوه مجریه درپاسخ به سوال دیگری درمورد روابط‌ رییس‌جمهوری با رهبرمعظم انقلاب اظهار داشت: دربرخی اوقات مسایلی در این باره مطرح می‌شود، اما هیچ‌وقت سند یا گواهی برای آن ارائه نشده است. به این حرف‌ها توجهی نمی‌کنم، جایگاه رهبر و رییس‌جمهوری در ایران کاملاً تعریف شده و بنده هر هفته حداقل ۲ ساعت با رهبرمعظم انقلاب دیدار و گفت وگو دارم.

احمدی نژاد افزود: برخی مسایلی که در این باره مطرح می‌شود تعابیری است که به فضای رقابت برای کسب قدرت تعلق داشته و بیشتر ریشه در غرب دارد و در جمهوری اسلامی ایران این ادبیات به هیچ وجه به کار گرفته نمی‌شود.

وی با طرح این سوال که آیا به نظر شما این ها سوال های مهمی هستند که می‌توانند مشکلات دنیا را حل کنند، تأکید کرد: جهان با مشکلات مهم تر و بزرگتری مواجه است و باید مدیریت جهانی مورد بازنگری قرار گیرد، تا مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مرتفع شود.

** نظام حاکم بر جهان نتوانسته سعادت ملت‌ها را تأمین کند

رییس‌جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران و تحریم‌هایی که احتمالاً در آینده به ایران تحمیل شود، وضعیت را در آینده چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: در همه جای دنیا مشکلات وجود دارد و در همین فرانسه مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این اظهارات خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ که گفت اگر چه همه کشورها با مشکل مواجه هستند، اما فرانسه تحریم نشده است، گفت: به گفته خود شما فرانسه با وجود آنکه تحریم نشده با چنین حجمی از مشکلات مواجه است و باید دید که اگر تحریم شود، چه خواهد کرد.

وی با تأکید بر این که باید مسایل و مشکلات جهان را به صورت ریشه‌ای بررسی کنیم، گفت: موضوع اعمال تحریم علیه کشورها خود نشانه‌ و بخشی از ریشه مشکلات است؛ نظام حاکم بر جهان نتوانسته سعادت ملت‌ها را تأمین کند.

وی افزود: با روش‌های موجود نمی‌توان مشکلات را حل کرد چرا که ریشه مشکلات در مدیریتی است که امروز در جهان حاکم است و دلسوزان بشریت باید فکری برای اصلاح این مدیریت و حل مشکلات داشته باشند.

رییس جمهوری با بیان این که ما همه مردم و از جمله مردم اروپا را دوست داریم، گفت: بنده از وجود مشکلات اقتصادی گسترده در اروپا ناراحت هستم و دوست دارم به نفع این مشکلات کمک کنم اما مدیریت حاکم بر جهان امروز مانع از اصلاح مسایل و مشکلات است و اگر این مدیریت اصلاح شود ملت‌ها به جای درگیری و جنگ با یکدیگر، دوست شده و با تشکیک مساعی همه مشکلات را مرتفع خواهند کرد.

** هنوز تصمیمی درباره حضور در المپیک لندن نگرفته ام

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور وی در المپیک لندن تصریح کرد: بنده ورزش‌ دوست بوده و علاقه‌دارم که همواره در کنار جوانان و ورزشکاران ایرانی باشم و المپیک را ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش و تعمیق دوستی بین ملت‌ها می‌دانم که متأسفانه امروز از آن برای این منظور استفاده نمی‌شود اما هنوز تصمیمی درباره آنچه در سوال شما مطرح شد، نگرفته ام.

**ترجیحم برای ایام پس از ریاست جمهوری، بازگشت به عرصه فعالیت‌های علمی است

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که بعد از پایان دوره ریاست جمهوری خود چه خواهید کرد، گفت: به نظر شما چه باید بکنم، آیا خوب است به عنوان یک گزارشگر در رسانه‌ها مشغول شوم.

احمدی نژاد افزود: بنده عضو هیات علمی دانشگاه هستم و در حال حاضر نیز اگر چه در حجمی کمتر اما وظایف خود به عنوان استاد دانشگاه را انجام می‌دهم.

وی یادآور شد: ترجیح بنده برای ایام پس از ریاست جمهوری، بازگشت به عرصه فعالیت‌های علمی است و البته از هر کاری که بتوانم برای کمک به رفع مشکلات ملت‌ها و برقراری صلح و امنیت در جهان انجام دهم، دریغ نخواهم کرد.

رییس قوه مجریه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به کارهای سیاسی هم اشتغال خواهید داشت، اظهار داشت: سیاست به معنای رایج آن در دنیا را به هیچ وجه دوست ندارم و معتقدم که سیاست باید آمیخته با محبت و صداقت باشد و گرنه مشکلی را از کسی حل نمی کند.

احمدی نژاد تصریح کرد: باید دست در دست یکدیگر دنیای آینده را بسازیم و دنیای زیبایی را که در آرزوهای خود ساخته‌ایم، در عرصه واقعیت محقق کنیم و در این مسیر هیچ‌کس نباید خود، روش زندگی و اخلاقش را به دیگران تحمیل کند و با رعایت احترام متقابل و براساس تفاهم، باید آینده را ساخت و البته آن روز فرا خواهد رسید.

سیام.۱۳۳۶**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۴۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.