مردم سال آینده فضای اشتغال خوبی را تجربه می کنند

وزیر کار با اعلام خبر ایجاد پلتفرم ملی اشتغال می گوید: این پلتفرم ملی، یک الگوی قابل عرضه به دنیا خواهد بود که می تواند به کشورهای همسایه و دوست عرضه شود. وی ابراز امیدواری کرده مردم سال ۱۴۰۱ فضای اشتغال خوبی را تجربه کنند.

مردم سال آینده فضای اشتغال خوبی را تجربه می کنند

به گزارش ممتاز نیوز، آبان ماه سال گذشته سامانه ملی اشتغال توسط وزارت کار راه اندازی شد؛ سامانه ای که هدف از ایجاد آن، سیاستگذاری و برنامه ریزی بازار کار و اشتغال و تشکیل بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار و بنگاههای کشور است تا دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار را آسان کند.

مهمترین دستاورد این سامانه، ارائه اطلاعات شغلی از همه افراد در سن اشتغال به مردم، کارجویان و کارآفرینان به ویژه سیاست‌گذاران ملی و منطقه ای است، به نحوی که بتوانند برای ایجاد شغل و توسعه کسب و کار در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، برنامه ریزی کرده و افراد جویای شغل را به کار گیرند.

اکنون وزیر کار با اعلام خبر ایجاد پلتفرم ملی اشتغال به منظور تبادل اطلاعات دستگاهها در این خصوص ابراز امیدواری کرده تکمیل سامانه ملی اشتغال بستری برای تحقق اهداف بلند این طرح و نقطه اتصال سازمانها و نهادها به یکدیگر باشد.

حجت اله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین نشست ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر پیش برد امور مربوط به کار از سوی حوزه اشتغال وزارت کار به عنوان موتور محرک اشتغال می گوید: هدف ما در ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم این است که در خصوص ایجاد پلتفرم ملی اشتغال به تفاهم و جمع بندی برسیم. منظور از پلتفرم، ایجاد یک الگو و نظام ایجاد اشتغال است و در این پلتفرم مشخص می شود بانک ها، اصناف، تعاونی ها، بخش خصوصی، متولیان بازار و دیپلماسی اقتصاد خارجی چگونه باید در زمینه اشتغال آفرینی کار کنند.

وی می گوید: این پلتفرم باید به نحوی تنظیم شود که همه بازیگران آن بر اساس ضوابط خود، ایفای نقش کنند و حداکثر انطباق و هماهنگی را با شرایط، محدودیت ها و سیاستهای دستگاهها داشته باشد.

به گفته وزیر کار، در جامعه مخاطب این پلتفرم اولویت با بیکاران و سپس صاحبان مشاغل غیر رسمی با درآمد پایین است و این پلتفرم باید به نحوی طراحی شود که هر نهادی به تعداد کدهای ملی که یا بیکار هستند یا کارشایسته ندارند، خدماتی در راستای ایجاد اشتغال ارائه کند.

عبدالملکی همچنین به ظرفیت بانکها در زمینه تامین مالی اشاره کرده و وزارتخانه ها در حوزه بروکراسی و قوانین و اصناف در خصوص بازاریابی و بازار رسانی در این طرح ملی را به کمک طلبیده است.

آنطور که وی گفته نرم افزار اولیه این کار به عنوان سامانه ملی اشتغال توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال تهیه شده و قرار است با تکمیل آن زمینه اتصال نهادها و سازمانها فراهم شود.

به گفته عبدالملکی اگر این پلتفرم به درستی طراحی و نقش ها تعیین شود، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بودجه مناسبی برای ایفای این نقش ها در نظر گرفته خواهد شد.

از نگاه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، این پلتفرم ملی، یک الگوی قابل عرضه به دنیا خواهد بود که می تواند به کشورهای همسایه و دوست عرضه شود.

وی با بیان اینکه مردم در سال ۱۴۰۱ فضای اشتغال خوبی را تجربه می کنند، نهادهای غیر دولتی مثل کمیته امداد، بسیج سازندگی، بنیاد علوی، بنیاد برکت و آستان قدس را که برنامه اشتغال دارند برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی اشتغال دعوت و پیشنهاد کرده برنامه های اشتغال خود را با کد ملی افراد در سامانه ثبت و بارگزاری کنند تا اشتراک گذاری اطلاعات به درستی اتفاق بیفتد.

سامانه ملی اشتغال با هدف تبادل اطلاعات و جمع بندی عملکردها و دقت هرچه بیشتر داده ها در بخش عرضه و تقاضا از مدتها قبل آغاز به کار کرده و قرار است خدمات دستگاههای مختلف در خصوص جامعه هدف طرح در این سامانه ثبت شود و گزارش نقش دستگاهها در ایجاد اشتغال مورد ارزیابی قرار گیرد.

پیش از این معاون اشتغال وزیر کار اعلام کرده بود ۲۵ میلیون نفر اطلاعات شغلی خود را در سامانه ملی اشتغال وارد کرده‌ و از این تعداد ۹ میلیون نفر موفق به دریافت کد شغلی شده اند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.