مرد مولف دنیای گرافیک+تصاویر

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

مرتضی ممیز به عنوان پدر گرافیک ایران تلاش های فراوانی را برای پیشرفت گرافیک در ایران انجام داد و پیشنهاد قرار دادن رشته گرافیک را در دانشگاه ها داد.

به گزارش تفسیریممتازنیوز، وقتی که صحبت از گرافیک در ایران می شود و به دنبال تاریخچه آن بسیاری از مطالب را جستجو می‌کنیم در همهی صفحات تاریخ گرافیک نامی آشنا مرتبا تکرار می‌شود نام کسی که از وی به عنوان پدر گرافیک ایران یاد می شود.

استاد مرتضی ممیز که پدر گرافیک ایران است در چهارم شهریور ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. سال ۱۳۴۴ از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و نیز معماری اش را از مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس دریافت کرد.

دوره دریافت لیسانس استاد ممیز نزدیک به ۱۱ سال طول کشید و این هنرمند فقید در طول این مدت به کارهای مختلفی از جمله کار در آتلیه گرافیکی پرداخت.

استاد مرتضی ممیز اولین کسی بود که پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را در سال ۱۳۴۸ به دانشکده هنرهای زیبا ارائه کرد.

بنیان گذاری این رشته برای دانشجویان هنر سبب شد که روحی تازه بر کالبد گرافیک ایران بود.

ممیز در کنار بسیاری از فعالیت های هنری که داشت به عنوان مدیر هنری در مجلاتی مانند کیهان هفته، ایران آباد، فرهنگ، کاوش، کتاب هفته را نیز برعهده داشت.

این هنرمند برجسته گرافیک ایران به جهت علاقه ای که به این هنر داشت آثاری بی نظیر را خلق می‌کرد و پرکاری و خلاقیت وی سبب شد که به عنوان گرافیکی مولف مشهورتر شود.

ممیز در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در ایران و نیز در سطح بین المللی در احیا و ابداع هنر گرافیک در ایران و نیز گسترش فرهنگ ملی و سنت های هنری نقش تعیین کننده ای را داشت.

ممیز در طول فعالیت هنری خود بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی در تهران و نیز دو نمایشگاه انفرادی در آلمان، و در بیش از ۷۴ نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، آمریکا، بلژیک، فنلاند و یوگسلاوی، شرکت کرد.

در سال ۱۳۷۵ به پاس چهل سال تلاش وی نمایشگاهی از تصویر سازی هایش در نگارخانه لاله برگزار شد.

مرتضی ممیز در سال های پایانی عمرش به بیماری سرطان مبتلا شد و بیست و سوم آبان برای آغاز شیمی درمانی در بیمارستان بستری شد و سرانجام در سال ۱۳۸۴ در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

ممیز در طول حیاتش جوایز بسیاری را کسب کرد که از آن جمله می‌توان به کسب مدال طراحی نمایشگاه بین المللی طراحی در فرانسه، جایزه و مدال بهترین پوسترهای سینمایی جشنواره فیلم فجر تهران در طول سال های ۶۹-۶۶-۶۵ و نیز جایزه بهترین آثار طراحی نشانه های دهه ۸۰ میلادی اشاره کرد./م
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.