مرزهای ایران و ارمنستان مرزهای صلح و ثبات هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی محمد نجار وزیر کشور صبح امروز دوشنبه  در آستانه سفر به ایروان پایتخت ارمنستان با اشاره به سطح روابط  ایران و ارمنستان گفت: خوشبختانه روابط دو کشور بسیار گسترده، دوستانه و پایدار است و عزم مسؤولان دو کشور برای ارتقای همه جانبه روابط می باشد و دو ملت نیز دارای علایق تاریخی، حسن همجواری و روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیار خوبی هستند.

وی افزود: روابط دوستانه ایران و ارمنستان ریشه در تاریخ کهن دو ملت دارد که می تواند سرمایه ای برای تعمیق مناسبات و ایجاد روابط درخشان و الگو برای دیگر کشورهای همسایه باشد.

 

نبود نقطه تاریک در سابقه روابط دو ملت ایران و ارمنستان، فرصت بسیار مناسبی برای توسعه همه جانبه روابط میان دو کشور ایجاد کرده که با همت مسؤولان ایرانی و ارمنی مطمئنا به ثمر خواهد نشست و تهران و ایروان از روابط مستحکم و ممتازی برخوردار هستند و هیچ عاملی نمی تواند در این روابط خدشه ایجاد کرده و آن را تحت تاثیر قرار دهد و ما هر روز شاهد گسترش و توسعه بیشتر این روابط و مناسبات هستیم.

 

وزیر کشور ادامه داد: رابطه دوستانه و عمیق میان مسؤولان دو کشور مسیر گسترش روابط را در سطوح بالا هموار کرده بطوری که جمهوری اسلامی ایران رتبه چهارم تجارت و بازرگانی با ارمنستان را در اختیار دارد و با توجه به اشتراکات و زمینه های موجود ظرفیت های ارتقای همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه نفت ، نیروگاه برق، حمل و نقل و ترانزیت کالا، گردشگری و سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

 

محمد نجار با اشاره به گسترش روند تجاری بین ایران و ارمنستان ادامه داد: روند روابط تجاری و مناسبات دو کشور طی سالهای اخیر بسیار مثبت بوده که این روند مطمئنا با قدرت و شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.جمهوری اسلامی ایران از لحاظ اقتصادی نقش راهبردی در منطقه دارد و می تواند پلی بین کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس برای ترانزیت کالا باشد.

 

وی گفت: با توجه به ظرفیت ها و اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر ما شاهد یک مرحله جدیدی از مناسبات بین تهران و ایروان هستیم که الگوی بسیار خوب و موفقی برای دیگر کشورها خواهد بود.

 

وی افزود: علاوه بر اینکه مرزهای ایران و ارمنستان، مرزهای صلح و ثبات هستند، ذهنیت مردم دو کشور نیز نسبت به یکدیگر مثبت بوده است.

 

خوشبختانه مبادلات مرزی دو کشور در شرایط خوبی است، البته با همکاری و هماهنگی بیشتر مطمئنا می توان این مبادلات را توسعه داد و شاهد گسترش همکاری ها بود. مرزهای دو کشور، مرزهای دوستی، صلح و امنیت است و استانهای مرزی دو کشور باید با استفاده از ظرفیت های موجود همکاری های خود را بیش از پیش گسترش دهند.

 

وی با اشاره به نشست های مشترک استانی ایران و ارمنستان گفت: دو کشور همکاری ها و مراودات مرزی و استانی بسیار خوبی دارند در همین راستا برگزاری نشست های دوره ای استانداران استانهای مرزی دو کشور بمنظور بررسی رفع موانع احتمالی در همکاری های مشترک استانی و شناسایی ظرفیت های جدید همکاری ها در راستای گسترش مناسبات اقتصادی و بازرگانی از سوی جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار دارد.

 

نجار گفت: ظرفیت همکاری های اقتصادی تهران ایروان چندین برابر میزان کنونی است و می توان این روند را ارتقای بیشتری داد، ایران در جایگاه چهارم تجاری با ارمنستان قرار دارد.

 

وزیر کشورادامه داد: دو کشور ظرفیت های فراوانی برای گسترش همه جانبه روابط در عرصه های مختلف به ویژه انرژی ، گمرک، حمل و نقل، تعاملات علمی، مبادلات تجاری و همکاری های صنعتی دارند که شناسایی و فعال کردن این ظرفیت ها به نفع منافع دو ملت و منطقه است و زمینه های همکاری در عرصه صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز فراهم است و همان طوری که کالاهای ایرانی در ارمنستان مورد استفاده قرار می گیرد، کالاها و تولیدات ارمنستان نیز می تواند در بازارهای ایران عرضه شود.

 

وی افزود: پروژهای اتصال راه آهن ایران به ارمنستان ، خط انتقال برق از ایران به ارمنستان احداث نیروگاه مشترک برق آبی ارس و پروژه های انتقال خط لوله فرآورده های نفتی طرح های بزرگی است که اجرای آنها نه تنها برای مردم دو کشور بلکه برای ملت های منطقه نیز دارای فایده خواهد بود. البته فعال ترشدن کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته می تواند بر توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات فی ما بین کمک شایانی نماید.

 

وزیر کشور با اشاره به موضع ایران در قبال مسئله قره باغ گفت: ما در منطقه به دنبال استقرار ثبات و امنیت هستیم و منافع ملی خود را در امنیت و ثبات منطقه جستجو می کنیم و به هیچ وجه نمی خواهیم شاهد اختلافات بین همسایگان باشیم و از همراهی و همدلی بین همسایگان بیشتر نفع می بریم تا اینکه خدای نکرده شاهد اختلاف باشیم. جمهوری اسلامی هر آنچه که در توان دارد در جهت نزدیک کردن کشورهای همسایه به یکدیگر استفاده می کند و برای رفع سوء تفاهمات موجود بین همسایگان اعلام آمادگی کرده است.

 

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران تقویت همگرایی میان منطقه و حل مناقشات و اختلافات در چار چوب مذاکره و تفاهم متقابل استو ما از همراهی و همدلی بین همسایگان خود بیشتر نفع می بریم تا بروز اختلاف ؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران هر آنچه در توان دارد در جهت نزدیک کردن کشور های همسایه به یکدیگر انجام می دهد و برای رفع سوء تفاهم های موجود بین همسایگان اعلام آمادگی کرده است تا گامی را در این راستا بردارد.

 

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: ما بر مواضع همیشگی خود مبنی بر حل مسالمت آمیز این موضوع اصرار داریم و آن را اعلام کردیم و ما به دنبال امنیت و ثبات منطقه هستیم و منافع ملی خود را در امنیت منطقه جستجو می کنیم.بر قراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش دو کشور برای حل و فصل مسائل منطقه ای بدون دخالت بیگانگان و بر اساس تفاهم و همدلی مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران می باشد.

 

نجار با اشاره به تعامل ایران و ارمنستان در زمینه های گوناگون گفت: افزایش و تعمیق همه جانبه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و ارمنستان نه تنها به سود دو ملت بلکه به نفع همه ملت های منطقه است.

 

وی تصریح کرد: تهران و ایروان با نزدیکی همکاری و هماهنگی های خود در خصوص مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی می توانند گام های موثری در راستای تامین منافع ملت ها بردارند.

 

وی افزود: تجربه نشان داده که بیگانگان همواره به دنبال تامین منافع خود بوده و هیچ ارزشی برای خواست ملت ها و حتی دولت ها قائل نیستند و این در حالی است که کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر مسائل موجود را در فضای دوستانه و مسالمت آمیز حل و فصل کنند و سفرهای مقامات دو کشور و رایزنی های سیاسی انجام شده باعث تحکیم هر چه بیشتر روابط شده است.

 

وزیر کشور با اشاره به زمینه های اجتماعی گسترش روابط بین ایران و ارمنستان ادامه داد: ایرانیان و ارامنه روابط دیرینه دارند و نباید این پیشینه ارزشمند و غنی تاریخی را تنها در قالب روابط بیست ساله سیاسی دو کشور محدود دید، اما بازه بیست ساله برای تجلی ظرفیت ها و به جای گذاشتن کارنامه ای قابل بررسی و داوری زمان مناسبی است و ایران و ارمنستان روابط خوب فرهنگی دارند و باید با فعالیت بیشتر در ارتباط با معرفی جاذبه های فرهنگی و گردشگری، زمینه توسعه این همکاری ها فراهم شود.

 

نجار گفت: هموطنان ارمنی ما جزئی از ملت ایران به شمار می روند و امروز آنها در عرصه های گوناگون، دوشادوش سایر هموطنان خود در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حال تلاش و فعالیت هستند. ارمنیان ایران همواره با انقلاب اسلامی همراهی کرده اند و وجود شهدای ارمنی در جنگ تحمیلی علیه ایران نمونه بارزی در این خصوص است و ارمنیان همانند دیگراقلیت ها در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی دارند و همانند هموطنان ایرانی خود نقش مهمی در پیشرفت های علمی و فن آوری ایران داشته اند.

 

وی در پایان با اشاره تفاهمات بین ایران و ارمنستان خاطرنشان کرد: در سفر سال گذشته احمدی نژاد ریاست محترم جمهور اسلامی ایران به ایروان پنج سند همکاری در زمینه های یادداشت تفاهم کمک توسعه ای، پروتکل الحاقی موافقت نامه ساخت و بهره برداری نیروگاه برق آبی بر روی سد ارس، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه کار و امور اجتماعی، یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی و یادداشت تفاهم همکاری بین موسسه های استاندارد دو کشور به امضای طرفین رسید که این اسناد و یادداشت های تفاهم و همکاری که طی سالهای اخیر به امضا طرفین رسیده است ، چشم انداز روشنی برای تعمیق و توسعه هر چه بیشتر روابط همه جانبه را ترسیم نموده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.