«مرسی» سوگند یاد کرد

جام جم آنلاین: محمد مرسی با حضور در دادگاه عالی قانون اساسی مصر به عنوان اولین رئیس‌جمهوری این کشور پس از سه دهه حکومت حسنی مبارک سوگند خورد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهوری اسلامگرا و بدون پیشینه نظامی در این کشور به شمار می‌رود.

تلویزیون رسمی مصر نیز گزارش داد: در ابتدای مراسم سوگند مرسی، فاروق السلطان، رئیس دادگاه قانون اساسی مصر با تاریخی خواندن این روز گفت: امروز روزی تاریخی برای مصر است چرا که ملت مصر با خون خود توانست صفحه‌ جدیدی از کرامت و شرافت را برای خود رقم بزند.

وی خطاب به محمد مرسی گفت: شما اولین رئیس جمهوری منتخب مصر هستید و حضور شما در مقر دادگاه عالی قانون اساسی نشان دهنده توجه و اهتمام به قانون در کشور است.

وی در پایان با تاکید بر فصل الخطاب بودن قانون اساسی در مصر گفت: شما براساس قانون رئیس جمهوری مصر هستید و ما این مساله را به شما تبریک می‌گوییم و از خداوند توفیق را برای شما خواستاریم.

بعد از سخنان رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر محمد مرسی با ایراد متن سوگند نامه ریاست جمهوری مصر به طور رسمی سوگند خورد و رئیس جمهوری قانونی مصر شد.

وی در سوگند نامه خود گفت: به خدا سوگند می‌خورم که از نظام جمهوری و قانون اساسی محافظت کنم و به دنبال برآورده کردن خواسته‌های ملت مصر باشم و استقلال و تمامیت ارضی مصر را حفظ کنم.

مرسی در ادامه تاکید کرد که تلاش خواهد کرد تا دادگاه قانونی اساسی مصر مستقل و قدرتمند باشد.

وی تاکید کرد: ملت مصر یک ملت آزاد است و دادگاه قانون اساسی نیز باید آزاد باشد و به هیچ کدام از نهادهای کشور وابسته نباشد.

رییس جمهور مصر با بیان اینکه دادگاه قانون اساسی مصر یکی از پایه‌های اساسی سیستم قضایی این کشور است، تاکید کرد: با همکاری دادگاه قانون اساسی و قوه‌های قضاییه، مقننه و اجرایی فردای بهتر برای مصر جدید و جمهوری دوم رقم خواهیم زد.

مرسی با اعلام اینکه ملت مصر زندگی جدیدی آغاز کرده که در آن از آزادی کامل و دموکراسی واقعی برخوردار است،‌ افزود: به سیستم قضایی و دادگاه قانونی اساسی و احکام صادره آن‌ها احترام می‌گذارم و برای استقلال آن‌ها تلاش خواهم کرد.

قرار است مرسی که پس از اعلام پیروزی در انتخابات، از تمام سمت‌های خود در اخوان‌المسلمین کناره‌گیری کرد، به دانشگاه قاهره برود و سخنرانی کند.

او سپس برای تحویل قدرت از نظامیان به یک پایگاه ارتش خواهد رفت.

پیش از این گفته شده بود که مرسی در مجلس که با رای دادگاه قانون اساسی منحل شد، سوگند یاد می‌کند.

او روز گذشته به میدان تحریر رفت و از جمعیت حاضر، تقدیر کرد.

این میدان محل تجمع معترضان به حکومت حسنی مبارک بوده که در پایان منجر به سقوط او شد.

مرسی به طور نمادین در برابر هزاران نفری که در میدان تحریر جمع شده بودند، سوگند یاد کرد.

او در سخنان خود چندین بار به کشته‌شدگان انقلاب مصر، که از آنان با عنوان “شهید” یاد کرد، و همچنین مجروحان آن ادای احترام کرد.

جمعیت حاضر در میدان تحریر به فرامین صادر شده از سوی شورای نظامی حاکم به مصر اعتراض کردند. این فرامین بسیاری از اختیارات ریاست‌جمهوری را به نفع خود مصادره کرده است.

شورای نظامی حاکم، حوزه اختیارات خود را تا حد زیادی گسترش داده که با اعتراض گروه‌ها و احزابی که در سرنگونی حسنی مبارک نقش داشتند، رو به رو شده است.

حاکمان نظامی مصر به دنبال تائید انحلال مجلس سفلی این کشور که تحت تسلط اسلامگرایان بود، اختیار قانونگذاری در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.