مسمومیت حاملگی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

۱۱م آذر ،

ابتلا به پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی در بارداری اول سبب افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه ساینس دیلی محققان دانشگاه برگن نروژ با بررسی تعداد زیادی از زنان نروژی با زایمان تک قلو دریافتند زنانی که در حاملگی اول خود به پره‌اکلامپسی یا فشارخون حاملگی دچار شوند بیش از بقیه زنان در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش محققان افزودند: در میان زنان مورد مطالعه زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی زودرس در زایمان اول که اقدام به داشتن کودکان بیشتری نکردند تا ۹ برابر بیشتر در معرض این خطر قرار گرفتند و این در حالی است که زنان مشابه آنها باهمین شرایط که اقدام به زایمان‌های بیشتر و فرزندان بیشتری کرده بودند تنها در معرض ۴/۲ برابر خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری قرار گرفتند.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است با توجه به این که احتمال وقوع این خطر در مادران با یک فرزند گزارش نشده است این زنان نیاز به نظارت ویژه‌ای دارند به ویژه اگر پره‌اکلامپسی در آنها زودرس و در اوایل دوران بارداری صورت گرفته باشد.

گفتنی است پره‌اکلامپسی یک بیماری جدی است که در آن فشارخون به صورت غیرطبیعی در دوران بارداری بالا می‌رود و علاوه بر فشارخون بالا، وجود پروتئین در ادرار، افزایش ناگهانی وزن و ورم دست و صورت را نیز به همراه دارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.