مشخص‌ترین علامت گزیدگی مار‌ها اختلالات انعقادی خون است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

دکتر سمیرا صدیقی بیان داشت: تورم در محل گزیدگی با افعی تا چهار ساعت بعد از گزش بروز و در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت افزایش پیدا می‌کند و همه بدن را درگیر می‌کند.

کارشناس اداره غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور عنوان نمود: تهوع، استفراغ، بی‌حسی در اطراف دهان، صورت و پوست سر، گزگز نوک انگشتان، تعریق، خونریزی از بینی، وجود خون در خلط، خونریزی داخل چشم و مغز، ضعف و سرگیجه از دیگر علایم گزیدگی افعی است.

دکتر صدیقی ادامه داد: باید از تحرک بسیار فرد مار‌گزیده جلوگیری شود و عضو محل گزیدگی مار را هم‌سطح یا کمی پایین‌تر از سطح قلب نگه داشت.

وی با اشاره iبه بستن محل گزیدگی خاطرنشان نمود: بستن نوار باید بالاتر از محل گزیدگی باشد و نباید آن ‌قدر سفت باشد که جریان خون را مختل کند و هر ۱۵ دقیقه، نوار را باز کرده و دوباره ببندید.

این کارشناس غذا و دارو بیان نمود: باید از سرد کردن عضو در مارگزیدگی خودداری شود و در صورت طول کشیدن انتقال بیمار iبه بیمارستان، روی هر یک از سوراخ‌های نیش iبه‌طور موازی با هم، با وسیله‌ای تیز و استریل خراش‌هایی ایجاد شود و عمل مکش را با دهان یا دستگاه مکنده، iبه‌مدت۳۰ تا ۶۰ انجام گیرد.

دکتر صدیقی یادآور شد: مارگزیدگی برای کودکان زیر سه سال، بیماران قلبی، دیابتی، اشخاص مسن و بیماران مبتلا iبه آلرژی خطر بیشتری نسبت iبه سایر اشخاص دارد.

وی گزش عقرب را یکی دیگر از موارد خطرناک نامید و بیان نمود: تورم ناشی از گزش عقرب، عموماً محدود iبه ناحیه گزش است و احساس بی‌حسی و سوزش برای چهار تا شش ساعت iبه‌وجود می‌آید و معمولاً پس از ۲۴ ساعت iبهبود پیدا می‌کند ولی در شرایط حاد منجر iبه مرگ می‌شود.

کارشناس غذا و داروی دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور توضیح داد: زنبور گزیدگی نیز ممکن است در اثر نیش انواع زنبور عسل و زنبور سرخ بروز کند.

دکترصدیقی گفت: نیش زنبور عسل ماده، iبه کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می‌ماند و محتویات کیسه زهر iبه زخم منتقل می‌شود پس برداشتن سریع نیش از روی زخم برای جلوگیری از ورود بیشتر سم iبه زخم ضروری است.

وی اضافه نمود: در اقدامات اولیه پس از زنبور گزیدگی باید محل گزش با آب و صابون شسته شود و روی محل گزیدگی کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار داده شود و هر ۱۵ دقیقه کیسه یخ را از روی پوست برداریم.

گفتنی است: هفته پیشگیری از مسمومیت ها اول تا هفتم آبان ماه در سراسر کشور برگزار می گردد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.