معرفی اولین گروه شرکتهای دانش بنیان تا خرداد

۲۷فروردین۱۳، فاوانیوز :معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از معرفی اولین گروه شرکت‌های دانش بنیان ارزیابی شده در سامانه صلاحیت شرکتهای دانش بنیان در خرداد ماه خبر داد و گفت: همزمان با آن اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها نیز آغاز خواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، دکتر نسرین سلطانخواه در حاشیه یکصد و یکمین سفر هیات دولت به استان سمنان، در دیدار با جمعی از نخبگان، استعدادهای برتر، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و مخترعان، استان سمنان را استان علمی و فرهنگی توصیف کرد و افزود: علی رغم اینکه استان سمنان در منطقه کویری قرار دارد نسبت دانشجویان و اشخاص تحصیلکرده این استان به کل جمعیت آن بسیار بالا است و از سوی دیگر ظرفیت بالای نیروی انسانی این استان را به یکی از استان‌های پیشرو در کشور تبدیل کرده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در دهه‌های قبل به توسعه آموزش و پژوهش در کشور توجه شده است اما هم اکنون به دستاوردهای حاصل از سرمایه گذاری‌های قبل بر روی پژوهش تاکید می‌شود؛ چراکه سبب اقتدار، رفاه، امنیت و ثروت برای کشور خواهد شد.

وی با اشاره به گزارش‌های پیشرفت علمی کشور در پایگاه‌های استنادی ادامه داد: بر اساس اطلاعات پایگاه علمی ISI ایران در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی از رتبه نوزدهم تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۲ میلادی به جایگاه هفدهم در سال جاری میلادی صعود کرده است. همچنین در این بازه زمانی ایران برای اولین بار در این پایگاه علمی، کشور ترکیه به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود در منطقه را پشت سر گذاشته است.

سلطانخواه با اشاره به ضرورت راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت آنها، اضافه کرد: در سال‌های اخیر تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متمرکز بر حمایت از این نوع شرکت‌ها بوده است به طوری که در ۴ سال قبل معاونت علمی بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از پارک‌های علم وفناوری و مراکز رشد استانی حمایت کرده است تا آنها نیز از واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها یا به صورت بلاعوض و یا به صورت تسهیلات وام پشتیبانی کنند. همچنین از شرکت‌های دانش بنیان در جشنواره‌های علم تا عمل حمایت صورت گرفته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به روند تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تشکیل صندوق نوآوری وشکوفایی، یادآور شد: بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون مقرر شده است که کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود که ریاست آن با حکم رئیس جمهور به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد.

وی به بیان مصوبات این کارگروه پرداخت و اظهار داشت: آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان و سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان از اقدامات این کار کرده است. شرکت‌های دانش بنیان پس از ارزیابی در این سامانه می‌توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر تهسیلات چون معافیت‌های موجود در قانون استفاده کنند.

سلطانخواه اظهارامیدواری کرد که اولین مرحله معرفی شرکت‌های دانش بنیان و آغاز اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها تا خردادماه سال جاری انجام شود.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.