منابع غنی ویتامین آفتاب را بشناسید

اردیبهشت ۱۴۰۳

منابع ویتامین D که به ویتامین افتاب معروف است شامل روغن کبد ماهی ،ماهی های چرب مثل ماهی آزاد ، کپور ، قزل آلا و ساردین است .

دکتر زهرا عبداللهی متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:ویتامین D نامی است کلی که به یک گروه از ترکیبات محلول در چربی که  برای حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری می باشند اطلاق می گردد . این ویتامین بعنوان ویتامین ضد راشی تیسم نیز مشهور است. اشکال عمده آن عبارتند: از ویتامین  D۲  یا ارگوکلسیفرول با
منشا گیاهی و ویتامین D۳  یا کولی کلسیقرول با منشا حیوانی. کولی کلسیفرول در پوست بوسیله فعالیت اشعه ماورای بنفش بر روی ترکیبی بنام ۷- دی هیدروکلسترول که یک مشتق کلسترول است و بصورت گسترده در چربی حیوانی توزیع شده است ساخته می گردد. عوامل بیشماری مانند منطقه جغرافیایی ، فصل وآلودگی هوا ،  زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب ، سن و میزان پیگمانهای پوستی ساخت ویتامین  D   را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان این که غنی ترین منابع غذایی ویتامین  D ، روغن کبد ماهی ، ماهی های چرب مثل ماهی آزاد ، کپور ، قزل آلا و ساردین می باشند افزود: زرده تخم مرغ ، گوشت ، شیر وکره نیز حاوی مقادیر کمی ویتامین D  می باشند.  منابع غذایی گیاهی منابع فقیر این ویتامین بشمار می روند. میوه ها ومغزها نیز فاقد این ویتامین می باشند. شیر غنی شده با ویتامین D می تواند بخشی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. در عین حال ، بخشی از ویتامین  D  موجود در شیر غنی شده  اگر در معرض نور آفتاب قرار گیرد ، از دست می رود. مقدار ویتامین D  موجود در شیر مادر برای تامین نیاز شیرخوار کافی نیست .

به همین سبب ، دادن قطره   A+D  به میزان ۲۵ قطره در روز از روز پانزدهم پس از تولد تا حد اقل یکسالگی پیشنهاد شده است.
 
عبدالهی با تاکید بر این که جذب ویتامین D موجود در غذا با کمک نمکهای صفراوی در قسمت بالایی روده کوچک انجام می گردد خاطر نشان کرد: حدود نیمی از ویتامین هضم شده جذب می گردد. ویتامین D   برای هموستاز مواد معدنی ضروری است . بطور کلاسیک ، نیاز به ویتامین   D  برای جذب کلسیم و فسفر در روده کوچک ، نقل وانتقال آنها از استخوانها وباز جذبشان در کلیه
ها شناخته شده است و براساس این سه وظیفه ، ویتامین D نقش مهمی در تامین فعالیت مناسب ماهیچه ها ، اعصاب ، انعقاد خون ، رشد سلولها  و رشد واستحکام استخوان ها دارد. هم چنین مطرح شده است که ویتامین D برای ترشح انسولین و پرولاکتین ، واکنش های ایمنی  ، ساخته شده رنگدانه های پوستی اهمیت دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.