مناظره آنلاین/ سلیمی​نمین: بچه​های تسخیرلانه جاسوسی، افشاگری را باب کردند که امروز احمدی​نژاد چنین می​کند/عبدی: با افشاگری مخالف نیستم و احمدی​نژاد مسئول کار خودش است/۳/

۱۲م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه مناظره میان عباس عبدی و عباس سلیمی نمین به مسائل ابتدای انقلاب همچون اعدام هویدا و بحریان و حصر آیت​الله منتظری اشاره شد که سلیمی​نمین آنها را اقداماتی متاثر از فضای انقلابی آن دوره می دانست. ادامه این بخش از مناظره را در ادامه بخوانید:

عبدی: اگر کارهایی که در قبل با مخالفان انجام میدادید، قانونی بوده، پس با موافق​ها هم باید چنین کرد. اشکال از جایی آغاز می گردد که کارهایی را با مخالفان انقلاب مجاز بدانی و بعد وقتی با خود ما انجام می گردد آن را مجاز ندانیم! اما اگر بنیان رفتارهای ما مبتنی بر اعتبار و اصالت قانون نبوده، پس اشتباه بوده است.

سلیمی نمین: من تایید نکردم که با مخالفانمان غیر قانونی عمل کنیم. می​گویم اول انقلاب فضا تندی​هایی داشت. اما بعد از آن فضا، نباید تکرار خطا و تعجیل می شد. محاکمه یک روزه هویدا به سبب شرایط ویژه آن زمان، شاید قابل شنیدن باشد اما نمی توان آن را به شرایط عادی تعمیم داد. اگر آن زمان هم می توانستیم بر بعضی رویه های تندروانه مسلط باشیم، بسیار بهتر بود. البته انقلاب ما از این جهت بسیار کم هزینه بود، در مقایسه با انقلاب فرانسه و روسیه. اما آن شد رویه که بعدها دربارهٔ خودمان به کار گرفته شد و به حذف فیزیکی بدون محاکمه انجامید. اگر آن زمان اشخاص را محکوم می​کردیم، این نوع دشمنی ها تعمیم داده نمی شد.

عبدی: من به این اعتراضی ندارم. من سال ۷۲ بدون حکم به زندان رفتم. سه روز بعد از بازداشتم حکم صادر شد! همان موقع با خودم گفتم که دادگاه انقلاب همیشه اینگونه بود و به کی می توانم اعتراض کنم! من هم موافقم که این برخوردهای متاثر از فضای انقلابی از یک جایی دیگر نباید ادامه می یافت.

سلیمی​نمین: به شرط اینکه کسانی که خودشان فتح بابی کردند، بیایند از خودشان انتقاد کنند. اگر کسی رویه غلطی را باب کند قطعا زمانی یقه خود آنها را هم خواهد گرفت. من همیشه از حرکت تسخیر لانه جاسوسی حمایت کردم و آن را به جا می دانستم اما آن رویه سبب شده که امروز هم آقای احمدی نژاد از آن استفاده کند. این کار را بچه​های لانه باب کردند که یک سندی را بردارند و بگویند!

عبدی: اشتباه می کنید. احمدی​نژاد مسئول کار خودش است. ۳۳ سال از آن زمان قبل و شما نباید عمل احمدی نژاد را به آن ربط بدهید!

سلیمی نمین: مگر الان همین باب نیست؟ در مجلس پنجم نواری را آقای پروازی عضو انصار حزب الله پخش کردند. این یک رویه از زمان ماجرای لانه جاری بوده است. من از سالی به سال دیگر پرواز نکردم!

عبدی: دقیق حرف بزنید. من مخالف افشاگری نیستم قانون نشان می​دهد که این افشاگری صحیح بوده است یا نه؟ آقای احمدی نژاد سندی برده در مجلس. حقش بوده! مملکت قاون دارد، اگر ایشان درست گفته، باید پیگیری کنند. من هم اگر سندی دارم مسئولیت انتشار یافتن آن را می پذیرم. شما برو کیهان هوایی را یک نگاهی بکنید، بعد اینها را بگویید!

سلیمی نمین: من مدیر مسئول کیهان هوایی بودم، نیازی به نگاه کردن ندارم! شما چرا حرف مرا قطع می​کنید؟

عبدی: دربارهٔ اینکه ایشان اشتباهاتشان را بگویند من مخالفتی ندارم. به من ربطی ندارد که شما اشتباهاتتان را بگویید یا نگویید. من می گویم آزادی باشد که من اشتباهات شما را بگویم و شما اشتباهات مرا بگویید تا اگر اشتباهی شده باشد، اصلاح کنیم یا از عملکردمان دفاع کنیم. وگرنه اینکه الان کسانی بگویند اشتباه کردند که احمدی نژاد را آوردند که مملکت به اینجا رسیده چه فایده​ای دارد؟ اینکه چنین حرف​هایی را بگویند یا نگویند، مهم نیست. مهم این است که بتوانیم نقد کنیم. تو این مملکت مشکلی که در نقد قبل هست، عدم آزادی نقد است. کی باید عذرخواهی کند؟ به جای یقه گیری این و آن، باید از «آزادی نقد» دفاع کنیم که مسائل حل شود.

سلیمی نمین: من بحثی ندارم که جریانی عذرخواهی کند، بلکه می گویم باید اصلاح کنند. تعابیر را آقای عبدی تند کردند.

عبدی: {باخنده} نه تند نشد، نگران نباش!

سلیمی نمین: جامعه نمی پذیرد که من شعاری بدهم که با قبل من همخوانی ندارد. من معتقدم اطلاعات دادن به جامعه ولو اینکه جامعه برای آن هزینه بدهد قطعا با ارزش است. متاسفانه به جای نقد قبل، بعضی با اطلاعات بازی کردند. به طور مثال در روزنامه «سلام» نوشتید اگر هاشمی بیاید صندوقچه ها را باز می​کنیم!

عبدی: من از هیچ کس صندوقچه ای ندارم.

سلیمی نمین: بروید سلام را بخوانید!

عبدی: این ادبیات من نیست!

سلیمی نمین: اگر اطلاعاتی بود، باید به جامعه داده می​شد نه اینکه از آن به عنوان ابزار قدرت برای خاموش کردن طرف مقابل استفاده شود.

این مناظره همچنان در خبرآنلاین ادامه دارد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.