منتخب مردم ساری: شهرستانی بودن رئیس مجلس هشتم، نشانگر عدالت در نظام است/برخی فکر می​کنند نماینده​ترند

 منتخب مردم ساری در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: اولین بحثی که مجلس نهم باید به دنبال آن باشد این است که مجلس باید خودش با خودش همدل باشد و اگر این روحیه همدلی در مجلس وجود نداشته باشد، کار خاصی در مجلس انجام نخواهد شد. وی همچنین گفت: باید نمایندگان ملزم به همدلی و همکاری در بخش‌های قانونگذاری و اجرا باشند. این همدلی همچنین باید در میان قوا با حفظ شانیت هر دو جایگاه مجلس و دولت وجود داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، در حقیقت ما از هدر رفتن وقت مردم در امور مدیرینی کشور پرهیز کرده‌ایم.

دامادی همچنین در بیان اولویت‌های مجلس آینده گفت: اولویت بعدی پرداختن به کارهایی است که معطل مانده‌ و دغدغه مردم است. باید برخی از قوانین و خلا‌ءهای قانونی رفع بشود و یا شبهاتی که در برخی قسمت‌ها وجود دارد، مرتفع شود. مجلس باید اهتمام به خرج بدهد و در این راستا حرکت کند.

منتخب مردم ساری در بحش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه مجلس موتور محرکه یک نظام دموکراتیک است و یکی از اصلی‌ترین ارکان نظام است، تصریح کرد: مجلس باید محل خرد جمعی و تفکر باشد و در حقیقت پایگاهی باشد برای دانشگاهیان به شمار برود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس باید از کارشناسان بیشتری استفاده بکند، ادامه داد: در خیلی از مجالس دنیا چندین هزار کارشناس همکاری می‌کنند. اما در مجلس ما چند کارشناس با مجموعه مجلس در ارتباطند. چقدر دانشگاهیان در مجلس پایگاه دارند و چقدر مجلس با دانشگاهیان تعامل می‌کند؟ مجلس محل قانونگذاری است اما هر قانونی پیش از آنکه قانون بشود باید بر روی آن تفکر کرد تا قانونی که مصوب می شود قانونی درست و مورد پسند مردم باشد و باعث جلوگیری از هدر رفتن وقت مردم شود. 

دامادی اولویت بعدی مجلس را بحث نظارت عنوان کرد و گفت: در بعد نظارتی مجلس، خلا‌ءهای قانونی داریم. ما باید در مجلس نهم در راستای خرد جمعی و با استفاده از عزیزانی که در حوزه پژوهش وجود دارند، این خلا‌ها را اصلاح کنیم تا آن جایگاه و شانیت مجلس در حوزه نظارت که وظیفه نمایندگان است، حفظ شود.

منتخب مردم ساری و میاندرود افزود: باید جایگاه دیوان محاسبات را هم برای مردم و هم برای خود مسئولین بشناسانیم. دیوان محاسبات در حقیقت بازوی توانمند مجلس در بعد نظارت است. خود مجلسی‌ها هم باید پایشان به دیوان محاسبات بیشتر از این باز بشود. نمایندگان باید نظرات کارشناسی که کارشناسان دیوان می دهند را مطالعه و بررسی بکنند. همه می‌دانیم که بحث نظارت و بحث حفظ جایگاه و شانیت مجلس شورای اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری است .

محمد دامادی همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو درباره فراکسیون‌های مجلس نهم گفت: اصل موضوع این است که مجلس نهم یک مجلس اصولگراست، البته بحث اختلاف سلیقه در همه جا وجود داشته است. این مساله مختص زمان کنونی نیست، زمانی که افراد دیگری غیر از اصولگرایان هم در مجلس بودند، اختلاف سلیقه وجود داشت. مهم این است که نمایندگان دوره نهم با هم وجوه مشترکی دارند که با هم همدل هستند.

وی درباره تشکیل فراکسیون‌ها پیش از تشکیل مجلس نهم هم گفت: ما هم دیده‌ایم و شنیده‌ایم که فراکسیون‌هایی در حال شکل گیری است. باید ببینیم که نگاه‌ها چیست؟ اگر قرار است سرنوشت فراکسیونی با سرنوشت ریاست مجلس و هیات رییسه گره بخورد این پسندیده نیست. دوستانی که می‌خواهند فراکسیون تشکیل بدهند، بهتر است که برنامه داشته باشند و این فراکسیون‌ها با برنامه تشکیل بشود.

وی ادامه داد: فراکسیون‌ها باید بجای اینکه پروژه محور باشند باید برنامه محور باشند. بحث معیشت و تورم از دغدغه های مردم است. فکر نمی‌کنم که مردم به یک مجلس سیاسی رای داده، بلکه به یک مجلس کارا رای داده اند. از این رو مجلس نهم در راستای عملگرایی حرکت خواهد کرد.

منتخب مردم ساری همچنین درباره قیم مآبی برخی نمایندگان گفت: طبق قانون همه نمایندگان با هم برابر‌اند. شما ببینید در مجلس هشتم، یک نماینده شهرستانی رییس مجلس شد. بحث عدالت در نظام مقدس جمهوری اسلامی هم همین است. حالا یک فردی پیش خودش گمان می‌برد که مثلا نماینده تر است. این گمان و تفکرات یک یا چند نفر است. شما نگاه کنید خیلی از نمایندگان کمیسیون‌ها نمایندگان شهرستانی هستند. تهران هم یک شهرستان است و فرقی با شهرستان‌های دیگر ندارد. ما نمی‌توانیم خطی مشخص کنیم که این‌ها نمایندگان شهرستان هستند این‌ها نمایندگان غیر شهرستانی! تهرانی‌ها هم شهرستانی هستند. تهرانی‌ها هم اگر بیایند مازندران و بیایند شهرستان ساری، برای ما شهرستانی هستند!

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.