منشور انرژی کشورهای عضو اکو تهیه می شود

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شانا، ‘رستم قاسمی’ روز چهارشنبه در نشست مشترک با دبیر کل سازمان اقتصادی اکو افزود: ضروری است موسسه مطالعات بین المللی انرژی که یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی منطقه در حوزه انرژی است با همکاری سازمان اقتصادی اکو پیش از برگزاری نشست آتی کنفرانس وزرای انرژی این سازمان، مقدمه اجلاس کارشناسی و پیش نویس منشور انرژی کشورهای عضو را تهیه کند.

تهیه پیش نویس منشور انرژی کشورهای عضو اکو در نشست اخیر ‘رستم قاسمی’ وزیر نفت کشورمان با ‘محمد یحیی معروفی’ دبیر کل سازمان اقتصادی اکو تهیه و مورد تفاهم قرار گرفت.

به گفته قاسمی قرار است پیش نویس منشور انرژی با همکاری کارشناسان موسسه مطالعات انرژی و سازمان اقتصادی اکو تهیه و در اجلاس کارشناسی کنفرانس وزرای انرژی اکو با در نظر گرفتن دیدگاه سایر کشورهای عضو بررسی و در کنفرانس نهایی ابلاغ شود.

وزیر نفت تاکید کرد: منشور انرژی کشورهای عضو اکو، به عنوان پایه و اساس برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان در آینده است.

** تشکیل منطقه ویژه اقتصادی میان کشورهای عضو اکو

قاسمی همچنین از تشکیل منطقه ویژه اقتصادی میان کشورهای عضو اکو خبر داد و افزود: در این نشست توافق شد که در کشورهای عضو اکو که دارای مزیت نسبی در زمینه انرژی هستند،‌ منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود و کشورهای عضوی که خواهان فعالیت در زمینه انرژی می باشند، می توانند از تسهیلات و حمایت های خاص برای سرمایه گذاری در این منطقه برخوردار شوند.

وی افزود: پیشنهاد تشکیل منطقه ویژه اقتصادی کشورهای عضو اکو در کنفرانس وزرای انرژی اکو که تیر ماه امسال در سطح وزیران انرژی کشورهای عضو در تهران برگزار می شود، ارائه و بررسی خواهد شد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با کشورهای عضو این سازمان تصریح کرد: این همکاری ها در زمینه تامین انرژی، تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز کشورهای عضو انجام می شود.

قاسمی با تاکید بر اهمیت همکاری با کشورهای عضو اکو گفت: گسترش همکاری ها با کشورهای منطقه و همسایگان از اولویت های اصلی ایران است.

** گسترش روابط کشورهای عضو اکو در زمینه انرژی

‘محمد یحیی معروفی’ دبیر کل سازمان اقتصادی اکو نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه کشورهای عضو این سازمان گفت: جایگاه و نقش اکو در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برخی کشورهای منطقه خواهان عضویت در این سازمان هستند که درخواست آنها در حال پیگیری است.

وی افزود: بررسی مسائل انرژی از اولویت های اکو است، چرا که کشورهای عضو این سازمان از نظر انرژی غنی هستند.

وی برگزاری کنفرانس وزرای انرژی عضو اکو در تهران را در گسترس روابط کشورهای عضو در زمینه انرژی مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که توافق هایی که در این کنفرانس از سوی وزیران انرژی کشورهای عضو انجام می شود در اجلاس آتی سران کشورها مورد پیگیری قرار گیرد.

معروفی، برگزاری این اجلاس را زمینه ساز موفقیت اجلاس سران اکو اعلام کرد. اقتصام **۱۹۳۳**۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۹۱۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.