منطقه غنی از ذخایر معدنی عامل تنش بین چین و فیلیپین

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه فیلیپین این هفته در اقدامی جدید علیه پکن از سایر کشورها خواست تا در مقابل آنچه را که ‘ستیزه‌جویی و تجاوزهای جدید چین’ خواند، بایستند.

‘ آلبرت دل روزاریو’ هشدار داد که اگر کشورهای منطقه هم‌اکنون سخن نگویند، از ادعای چین در باره منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی اثر خواهند پذیرفت.

وی هرچند آزادی عبور و مرور و تجارت در دریای چین جنوبی را چاشنی سخنان خود کرد، اما این مهم را پنهان نکرد که اصل دعوا بر سر منابع استراتژیک و ذخایر غنی انرژی در منطقه است.

وزیر خارجه فیلیپین گفت: اقدامات چین که مدعی تمام این منطقه غنی از ذخایر معدنی است کاملا بی‌پایه و اساس است.

این اظهارات دربحبوحه افزایش تنشها پس از استقرار کشتیهای چینی در نزدیکی صخره‌های مرجانی در ۲۴۰ کیلومتری جزیره ‘ خوانگ یان ‘ و برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین بیان شد.

فیلیپین مدعی است که بر این جزایر حق مالکیت دارد و غرب به رهبری آمریکا نیز از مانیل حمایت می کند.

دریای جنوبی چین جایی است که چین و آمریکا در ماههای اخیر با یکدیگر بارها دچار چالش شده اند و اگرچه هر دو طرف سعی دارند اوضاع را به نوعی عادی جلوه دهند، اما تقریبا هر هفته بر اثر رویارویی کشتیهای طرفین، تنشها ابعاد تازه ای بخود می گیرد.

کشورهایی نظیر ژاپن و ویتنام نیز خود را به فیلیپین و آمریکا نزدیک کرده و بر سر این منازعات ارضی ادعاهایی در راستای منافع خود مطرح می کنند.

برخی از رسانه های همگانی چین از دولت خواسته اند به عنوان یک قدرت مقتدر منطقه ای راهی برای حل مساله بیاید و در عین حال قدرت خود را به کشورهای مذکور نشان دهد.

برای همین برخی از ناظران برگزاری رزمایش مشترک نیروهای دریایی چین و روسیه در این دوره زمانی در دریای زرد را به نوعی پاسخی به این تنشهای می دانند.

کارشناسان سیاسی چین این روزها در مطالبی که منتشر می کنند معتقدند هر پاسخی که چین به اقدامات فیلیپین بدهد در آینده منطقه نقش موثری خواهد داشت.

به نوشته ارگان حزب حاکم چین، این کشور باید از منطقه دریای جنوبی به طور جدی حراست کند هر چند که پکن نباید تعامل با کشورهای منطقه را از ذهن دور داشته باشد.

اما برخی رسانه های چین از دولتمردان این کشور خواسته اند به دنبال راههای ابتکاری برای کاهش تنشها در منطقه باشد.

ناظران بر این باورند که با افزایش تنشها تنها برنده این میدان آمریکا خواهد بود که برای محدود کردن پکن و راهبرد نفوذ به منطقه آسیا – اقیانوس آرام جای پای خود را در دریای چین جنوبی بازتر می کند.

به گفته آنان چین با اتخاذ سیاستهای راهبردی باید این پیام را به دنیا برساند که جنگ طلب نیست اما اگر نبردی شروع شود از آن هراسان نخواهد شد.

به هر صورت به نظر می رسد چین فعلا همچون گذشته و براساس سیاست مماشات راه آسان تری را در پیش گرفته است و آن اینکه برای کاستن از تنشها برخی از کشتیهایش را از منطقه خارج کند.

روزنامه ‘چاینا دیلی ‘ در این باره می نویسد: چین در حال خارج کردن دو فروند کشتی خود از اطراف ‘ خوانگ یان ‘ است .

‘ لیو وی مین ‘ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته است: عقب کشیدن این کشتیها ثابت می کند که پکن به دنبال تشدید تنشها نیست.

رویارویی بین چین و فیلیپین در این منطقه از دو هفته پیش آغاز شده است و مقامهای چین اکنون با این اقدام نشان داده اند که ترجیح می دهند مساله را از طرق دوستانه از جمله رایزنی و مذاکره حل و فصل کنند.

با این حال هنوز این جمله سخنگوی وزارت خارجه چین در گوشهای مانیل سنگینی می کند که ‘ خوانگ یان ‘ یک منطقه از خاک چین است و جزو تمامیت ارضی این کشور محسوب می شود و هیچ منازعه ای بر سر آن از سوی پکن قابل تحمل نیست.

روزنامه ارتش چین نیز این هفته به آمریکا هشدارهایی داد که در نوع خود بی سابقه است.

این روزنامه رسمی ارتش آزادیبخش نوشت که تنشهای اخیر با فیلیپین بر سر جزایر دریایی مورد منازعه، ممکن است منجر به درگیری مستقیم شود و بخش بزرگی از تقصیرها را متوجه واشنگتن دانست.

به نوشته این نشریه، ‘هرکسی با چشمان باز از مدتها پیش دیده است که در پشت تمرینهای نظامی در منطقه، ذهنیتی وجود دارد که مساله دریای جنوب چین را به رویارویی نظامی و حل و فصل آن از طریق نیروهای مسلح خواهد کشاند.’

دولتمردان چین معتقددند که آمریکا از طریق مداخله جویی تنها اوضاع تمامی ناحیه دریای جنوبی را به سوی هرج و مرج فزاینده سوق می دهد که بطور گریزناپذیری تاثیر گسترده ای بر صلح و ثبات منطقه ای خواهد داشت.

آساق**۲۷۵**۲۱۰۰**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۶۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.