مهلت‌دهی به خودروسازان برای نصب دو ایربگ قانونی نیست

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مهلت‌دهی دوباره به خودروسازان برای نصب دو ایربگ، قانونی نیست، گفت: مشخص نیست وزارت صنعت چگونه چنین مصوبه‌ای را به خودروسازان ابلاغ کرده است.

نظام‌الدین برزگری با بیان اینکه موضوع مهلت‌دهی تازه به خودرو‌سازان برای نصب دو ایربگ بر روی محصولاتشان طبق روال قانونی انجام نشده است، اظهار داشت: معمولاً هر وزارتخانه‌ای قصد ارائه پیشنهادی را به شورای عالی استاندارد دارد، آن را به دبیرخانه شورا یعنی سازمان ملی استاندارد و دبیر شورا یعنی رئیس سازمان استاندارد ارائه می‌کند تا این پیشنهاد از طرف ما در شورای عالی استاندارد مطرح می‌شود.

وی افزود: من به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد از مصوبه مهلت‌دهی به خودروسازان هیچ اطلاعی ندارم و هیچ گونه هماهنگی با ما نشده بود.

برزگری با بیان اینکه مصوبه مربوط به مهلت‌دهی به خودروسازان برای نصب دو ایربگ، روال قانونی را طی نکرده است، تأکید کرد: وزیر صنعت پیشنهادی را در این مورد ارائه کرده است ولی برای ما مشخص نیست که چگونه این مصوبه تحت عنوان مصوبه شورای عالی استاندارد به خودروسازان ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع اصلاً در شورای عالی استاندارد مطرح نشده است، نیز گفت: من نمی‌دانم که این اتفاق افتاده است یا خیر، ولی روال کار این است که پیشنهادات از طریق دبیرخانه شورا مطرح شود.

وی تصریح کرد: اضافه یا حذف کردن و یا مهلت‌دهی تازه برای اجرای استاندارد به نهادهای مختلف نیازمند تصویب شورای عالی استاندارد و طرح آن توسط دبیر این شورا است.

به گفته وی، مصوبه قبلی که تا ابتدای تیرماه به خودروسازان جهت نصب دو ایربگ مهلت می‌داد، توسط شورای عالی استاندارد صادر شده و توسط سازمان ملی استاندارد در شورا مطرح شده بود و در صورت جلسه شورا نیز آمده بود که این مهلت قابل تمدید نیست.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: ما همان مصوبه قبلی را قبول داریم و اجرا می‌کنیم و پلیس نیز نظر ما را اجرا می‌کند.

وی افزود: براساس مصوبه شورای عالی استاندارد، ۸۰ درصد خودروها تا ابتدای تیرماه باید به دوایربگ مجهز می‌شوند و ۲۰ درصد بقیه نیز تا شهریورماه مهلت دارند با یک ایربگ تولید شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پلیس این مسئله را کنترل می‌کند و ما نیز ابلاغیه تازهی با عنوان مصوبه تازه شورای عالی استاندارد به پلیس نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما موضوعی مبنی بر مهلت‌دهی تازه به خودروسازان برای نصب دو ایربگ به پلیس ابلاغ نکرده‌ایم و پلیس نیز بر اساس مصوبه مربوط به مهلت‌دهی به خودروسازان تا تیرماه عمل می‌کند.

محسن صالحی‌نیا، معاون صنایع وزیر صنعت پیشتر در این مورد با بیان اینکه مجوز تولید ۲۰ درصد خودروها با یک ایربگ صادر شده است، به فارس گفته بود: طبق مصوبه تازه دولت، جدول زمان‌بندی نصب دو ایربگ بر روی خودروها توسط وزارت صنعت و با هماهنگی سازمان استاندارد تهیه خواهد شد.

به گفته صالحی نیا، موضوع مهلت‌دهی به خودروسازان برای نصب دو کیسه هوا در جلسه کارگروه حمایت از تولید با حضور معاون اول رئیس جمهور مصوب و قرار شد جدول زمان‌بندی توسط وزارت صنعت و سازمان استاندارد تهیه شود.

به گفته وی، بر این اساس قرار شد ۲۰ درصد خودروها مجوز داشته باشند تا بدون نصب دو ایربگ و فقط با یک ایربگ تولید شوند.

پایان خبر/

تاریخ ارسال : یکشنبه ۳۰ تیرماه
ساعت ارسال : ۱۰:۰۵


Machinemag.com News
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.