موسیقی دستگاهی به کمک مذهب ماندگار شده است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

متین رضوان‌پور در گفت و گو با هنرآنلاین/

متین رضوان پور معتقد است، موسیقی دستگاهی ایران قدمت بسیاری دارد و موسیقی دستگاهی ما برگرفته از موسیقی مذهبی نیست بلکه مذهب توانسته است موسیقی دستگاهی ایرانی را حفظ کند.

متین رضوان پور، خواننده و پژوهش‌گر عرصه موسیقی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز گفت: به طور کلی زمانی که تاریخ موسیقی را بررسی می‌کنیم به دوره‌ی صفویه که می‌رسیم متوجه می‌شویم که در آن زمان حکومت دینی و مذهبی خشک به اوج رسیده است و در این زمان کسانی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کردند با محدودیت بسیاری روبه رو شدند.

این پژوهش‌گر در ادامه بیان کرد: در این دوره موسیقیدان‌ها به سه دسته تقسیم شدند که دسته اول تصمیم گرفتند دیگر فعالیت نکنند و دسته دوم به دربار پادشاهان همجوار مانند هنر رفتند. همچنین دسته سوم الهان موسیقی را در قالب اشعار مذهبی اجرا می‌کردند و در نتیجه آواز تبدیل به مداحی، تعزیه خوانی در وصف ائمه اطهار شد.

رضوان پور خاطرنشان کرد: همچنین تصنیف تبدیل به نوحه خوانی و سینه زنی‌های مذهبی شد که این شیوه به حفظ موسیقی ایرانی کمک کرد به همین سبب موسیقی ایرانی سمت و سوی مذهبی به خود گرفت که تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

این پژوهش‌گر موسیقی در ادامه افزود: بسیاری از پژوهش‌گران موسیقی به دنبال ریشه‌یابی الهان موسیقی می باشند که به مرور زمان شاهد این بودیم که این موضوع ریشه تاریخی دارد و در مناطق مختلف ایران به نمونه‌های جالبی برخورد کردیم.

متین رضوان پور گفت: به طور کلی موسیقی دستگاهی ایران قدمت بسیاری دارد و آوازهای زرتشتی در دستگاه‌های نوا و سه گاه بیانگر این موضوع است که نشان می‌دهد موسیقی دستگاهی ما برگرفته از موسیقی مذهبی نیست، بلکه موسیقی مذهبی توانسته است موسیقی دستگاهی ایرانی را حفظ کند.

این پژوهش‌گر در ادامه با اشاره به اینکه هر منطقه‌ای موسیقی مذهبی خاص خودش را دارد، تاکید کرد: مراسم مختلف از جمله تعزیه خوانی، نوحه خوانی براساس آداب و رسوم هر قوم خوانده می‌شود، به عنوان مثال ترک‌ها مراسم تشت‌گذاری دارند و در ورامین مراسم بنی اسدی دارند که به صورت نمادین در سومین روز شهادت امام حسین (ع) انجام می‌دهند. در لرستان هم در روز عاشورا خاک و گل به سر و صورت خود می مالند و نوحه می خوانند.

رضوان پور در ادامه با اشاره به اینکه در موسیقی مذهبی از سازهای خاصی استفاده می‌شود، افزود: به طور کلی در قدیم هنگام تعزیه خوانی از سرنا استفاده می‌کردند اما استفاده از ساز مرسوم نبوده است، به عنوان مثال در بوشهر از سنج و دمام استفاده می کنند که این موضوع به آداب و رسوم هر قومی بستگی دارد.

این پژوهش‌گر موسیقی در ادامه گفت: بسیاری از نوحه‌خوانان امروز از مسیر اصلی خود دور شده‌اند و اشخاصی که به شیوه سنتی نوحه خوانی می‌کنند در حاشیه می باشند. همچنین مراسم مذهبی به شیوه قبل اجرا نمی‌شود در نتیجه پژوهش‌گران در تلاش می باشند تا با ثبت نغمات سنتی و مذهبی از منسوخ شدن آداب و رسوم جلوگیری کنند.

پایان پیام/۴۶/ب
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.